Caroline Munro
Night Visions - Maximum Halloween 3014
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8

WolfCop (2014)


WolfCop #1 WolfCop #2
IMDb

Tällä hetkellä eksploitaatiossa tuntuu huomattavana trendinä olevan post-modernististen, itsetietoisten roskaelokuvien luominen - trendi, jonka lähtölaukauksena epäilemättä toimi Tarantinon ja Rodriguezin Grindhouse (2007). Tokikaan elokuva ei ollut ensimmäinen, joka konseptin lanseerasi. Varhaiset vastaavat tuotokset - eli eksploitaatioelokuvien fanien luomat kinemaattiset teokset, joilla viitataan, tai luodaan kunnianosoitusta aiemmille filmeille, ovat olleet olemassa jo vähintään 80-luvulta asti.

Yksi niistä oli esimerkiksi Basket Case (1982), joka onnistui olemaan yllättävän erilainen kuin ne lukuisat 42nd Streetin tuotokset, joista teos itse ammensi inspiraationsa - onnistuen silti samalla saamaan ytimeensä jotain aivan olennaista noista autenttisen räkäisistä grindhouse-rappion ilmentymistä. Kunnianosoitus ei tapahtunut ainoastaan pastissin loihtimisen kautta, joka loppujen lopuksi useimmiten johtaa varsin pinnallisiin lopputuloksiin, kopioiden ruumiin, muttei sielua - kuten on laita muun muassa Tarkovski-kopioissa, joiden tekijät luulevat automaattisesti saavuttavansa syventävän metafyysisen tunnelman vain sillä, että kuvataan virtaavaa vettä, lepattavia liekkejä ja ääniraidalla kuuluu tippuvien pisaroiden kaikua.

WolfCop [1]
WolfCop [2]

WolfCopin idea lykantrooppisesta kytästä on vallan nautittava, tuoden mieleen vaikkapa sellaiset grindhouse-aikakauden genre-hybridit, kuten Werewolves on Wheels (1971), jossa biker-kovikset muuttuvat (aivan liian lyhytaikaisesti) ihmissusiksi. Idea on mielenkiintoinen, jos ei täyspitkään elokuvaan, niin ainakin jonkinlaiseen feikki-traileriin. Aamuyön synkkien varjojen laskeuduttua Wolfcopista tarjottiinkin Night Visionsissa maistiaista aivan epätoivoisen huonon trailerin muodossa aiempien esitysten alussa. Onneksi paljastui, että WolfCop on niitä elokuvia, joiden traileri saa ne näyttämään paljon huonommilta kuin mitä ne todellisuudessa ovat.

WolfCop [3]
WolfCop [4]

Pikkukaupungin sheriffi Lou on alkoholisoitunut, työmoraalinsa puolesta hunningolla oleva poliisi, joka henkilöhahmona on jossain Tappaja sisälläni -elokuvan Casey Affleckin ja Simpsonien päällikkö Wiggumin välimaastossa. Eräällä hälytyskutsullaan Lou yllättää salamyhkäiset okkultistit kesken rituaalinsa, ja menettää kahakan aikana tajuntansa. Herättyään hän pian tajuaa joutuneensa kirouksen alle, joka saa hänet muuttumaan ihmissudeksi. Kyttäluonteensa säilyttäen Lou susimaisessa olomuodossaan tulee toki silponeeksi muitakin kuin täysin viattomia kansalaisia.

Mukavasti eteenpäin soljuva ja viihdyttävä WolfCop on hyvin halpojen post-modernististen eksploitaatioelokuvien suossa tavallista siedettävämpi tekele, vaikkakin elokuvan esitysajankohta Night Visionsissa haastoi useamman kuin yhden katsojan hereillä pysymisessä. Amatöörimäisyys ja liika pituus saattavat tosin olla este elokuvan varsinaiselle suosittelemiselle.

**½--
keskiarvo
toimitus
2.63/5.00 (4)
 JSSMMMPI
  3.0 2.5 2.5 2.5
keskiarvo
lukijat i
2.67/5.00 (3)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8