Caroline Munro
Kadonneen aarteen metsästäjä, osa 4
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13 · 14 · 15 · 16 · 17 · 18 · 19 · 20 · 21 · 22 · 23 · 24 · 25 · 26 · 27 · 28 · 29 · 30 · 31 · 32 · 33 · 34 · 35

Ossessione (1943) :: Obsession

Riivaajat

aka Obsesión; Les amants diaboliques; Köttets lust

Ossessione #1 Ossessione #2
IMDb

James M. Cainin romaanista Postimies soittaa aina kahdesti on muokattu ainakin viisi filmiversiota, joiden sävyt poikkeavat melkoisesti toisistaan. Niistä järjestyksessä toinen, Luchino Viscontin ohjausdebyytti on jännittävin jo siksi, että se tehtiin Mussolinin hallitsemassa Italiassa. MGM omisti jo tuolloin teoksen filmausoikeudet, joten kirjan tai kirjailijan nimeä ei voitu käyttää elokuvan mainostamisessa.

Ossessione [1]
Ossessione [2]

Silti päällisin puolin Riivaajat noudattaa tunnistettavasti romaanin juonirakennetta. Köyhä kulkuri Gino (Massimo Girotti) poikkeaa Ferraraan vievän maantien varressa kyyhöttävään kapakkaan ja viettelee kuppilan ikääntyneen omistajan (Juan de Landa) hehkeän vaimon Giovannan (Clara Calamai). Intohimonsa hurmiossa Gino auttaa Giovannaa raivaamaan ihraisen aviomiehen pois päiviltä.

Ossessione [3]
Ossessione [4]

Visconti käsittelee tarinaa pelkistetysti, mutta fasistista sensuuria sumuttaen hän välttää suoria syy-yhteyksiä eroottisiin motiiveihin. Riivaajien sivulauseissa sen sijaan vihjataan työttömyyteen, joutilaisuuteen, prostituutioon ja homoseksuaalisuuteen, jotka olivat tarkoin varjeltuja tabuja herkeämättömiin sotaponnisteluihin kannustavassa katolisessa Italiassa. Käsikirjoittaja Giuseppe De Santis on osuvasti määritellyt Viscontin sukeltaneen ohjauksessaan kuoleman ja sperman epäpyhään liittoon.

Ossessione [5]
Ossessione [6]

Filmin yllättävin roolihahmo "Espanjalainen" (Elio Marcuzzo) ei kuulu lainkaan Cainin romaanin henkilögalleriaan. Se todistaa tekijöiden kekseliäisyyden ilmaista paitsi miesten välistä rakkautta, myös myötätuntoa Francoa vastustaneille partisaaneille. Kiertäessään byrokratian pykäliä Riivaajat kallistuu paljon yhteiskuntatietoisemmaksi kritiikiksi kuin Cainin teksti edellyttää. Viscontin ohjausta voidaankin pitää neorealismin lähtölaukauksena, josta Roberto Rossellini ja Vittorio de Sica myöhemmin ammensivat vaikutteensa.

Ossessione [7]
Ossessione [8]

Tinkimättömän kaunistelematon elokuva pysyttelee harmaan arkisella tasolla peilatessaan kahden epäluotettavan ihmisen keskinäistä riippuvuutta, ahneutta ja valheiden verkkoa. Elokuvan tyyneen pinnan alla kuohuu viha ja vimma kun kohtalo suorittaa rajut siirtonsa pakottaen ansaan suistuneet yhä jyrkempään syöksykierteeseen. Luonnonvalossa ilman suuria tähtinäyttelijöitä taltioitu Riivaajat on rähjäisyydessään paljon uskottavampi filmi kuin Hollywoodin kiiltokuvamainen, Tay Garnettin vuonna 1946 ohjaama "virallinen" näkemys aiheesta.

*****
keskiarvo
toimitus
4.13/5.00 (4)
 JSJMJM*TM
  3.5 4.0 4.0 5.0
keskiarvo
lukijat i
4.25/5.00 (2)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  9 (12)
75%
Ossessione (1943)  Ossessione (1943)Riivaajat  
Sivu: