Caroline Munro
Kadonneen aarteen metsästäjä, osa 4
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13 · 14 · 15 · 16 · 17 · 18 · 19 · 20 · 21 · 22 · 23 · 24 · 25 · 26 · 27 · 28 · 29 · 30 · 31 · 32 · 33 · 34 · 35

Antonia (1995) :: Antonia's Line

Antonian maailma

aka Antonia et ses filles; Antonia; L'albero di Antonia; Antonias värld

Antonia #1 Antonia #2

Genre

IMDb

Hollantilaisen radikaalifeministin Marleen Gorrisin ohjaustyö todistaa miten pelkällä protestilla hankitaan kosolti mainetta. Cannesin festivaaleilla aikoinaan filmiä esitettäessä ei kukaan tohtinut ruotia sen dramaturgisia heikkouksia, mutta kaikki journalistit muistivat raportoida sensaatiomaisesta ennakkonäytöksestä, jossa sisälle teatteriin päästettiin vain naispuolista yleisöä. Kohun myötä palkintoralli huipentui odotetusti Hollywoodissa, jossa Gorrisille ojennettiin Oscar vuoden parhaasta ulkomaisesta elokuvasta. Sittemmin Gorris on pyöräyttänyt kirjallisia kulttuuritulkintoja mm. Virginia Woolfin ja Vladimir Nabokovin romaaneista, mutta mikään niistä ei herättänyt vastaavaa huomiota.

Antonia [1]
Antonia [2]

Vaikka Antonian maailma tuskin kaikkia pystejään ansaitsee, ei sitä silti voi ohittaa olankohautuksella. Pintaviihteen kuonasta osuu harvoin silmiin filmiä, joka yhtä vakaumuksellisesti luottaisi ideologiansa oikeutukseen. Tylsyyden markkinoilla fanaattisuuskin tuntuu joskus huvittavalta, mutta tietysti se samalla ärsyttää toisinajattelijoita. Riippuu paljon katsojan henkilökohtaisista mielipiteistä ja henkisen vieterin venyvyydestä kykeneekö aina hymyilemään Gorrisin äkkijyrkälle paatokselle.

Antonia [3]
Antonia [4]

Antonian maailma on tyystin naisten ehdoilla toimiva sukukronikka. Sen nimihenkilö on lujatahtoinen matriarkka, vertauksellinen Äiti Maa, joka sotavuosien jälkeen palaa tyttärensä kanssa syntymäkotiinsa kylvämään pellot uudelleen vehreiksi vainioiksi. Sukutilalla kunnioitetaan itsenäistä yksilöllisyyttä, vaalitaan taiteellista lahjakkuutta ja tarjotaan turvaa ympäristön kaltoin kohtelemille vähäjärkisille. Isäntämiehiä ei taloon kuitenkaan huolita vaikka vaimojen perään kärkkyjiä toki riittäisi.

Antonia [5]
Antonia [6]

Gorris ylistää naisten omavaraisuutta humoristisen yksioikoisesti. Hänen universumissaan naiset ovat erehtymättömiä päättäjiä ja vastuunkantajia, miehet taas hoipertelevia vastaantulijoita, jotka töin tuskin kelpaavat lihanhimon tyydyttäjiksi tai lasten siittäjiksi. Liian vahvoin vedoin karrikoidut naiset kasvavat ohi inhimillisten mittojen sadunomaisiksi myyteiksi kuten hölmöläisiksi leimatut miehetkin. Heidän taustallaan hyörivä kylähullujen sekalainen seurakunta korostaa entisestään kuukautiskiertoihin sidotun elämänmenon mielettömyyttä.

Antonia [7]
Antonia [8]

Antonian maailma vaikuttaa feministiseltä utopialta ja umpioituneelta toiveiden tynnyriltä. Viittä sukupolvea vuorollaan edustavista naiskohtaloista muovautuu repaleinen, historiallisten kiintopisteiden varaan kaareutuva kalmanhajuinen komedia. Valitettavasti elokuva jää hyvissä pyrkimyksissään puolitiehen, sillä ohjaaja ei huomioi lainkaan muiden ihannesysteemissään vaikuttavien, esimerkiksi taloudellisten valtarakenteiden, merkitystä tai alistavaa käyttöä. Hänen multaan juurtuneessa paratiisissaan on kyllä rehevät raamit, mutta ruusunpunaiset olosuhteet.

***--
keskiarvo
toimitus
3.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  2 (2)
100%
Antonia (1995)  Antonia (1995)Antonian maailma  
Sivu: