Caroline Munro
Kadonneen aarteen metsästäjä, osa 4
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13 · 14 · 15 · 16 · 17 · 18 · 19 · 20 · 21 · 22 · 23 · 24 · 25 · 26 · 27 · 28 · 29 · 30 · 31 · 32 · 33 · 34 · 35 · 36 · 37 · 38 · 39 · 40 · 41

Beyond a Reasonable Doubt (1956)

Sähkötuoli odottaa

aka Elektriska stolen väntar; Más allá de la duda; Invraisemblable vérité; L'alibi era perfetto; Falskt alibi; Jenseits allen Zweifels

Beyond a Reasonable Doubt #1 Beyond a Reasonable Doubt #2
IMDb

Studiosysteemin horjuessa 1950-luvun Hollywoodissa ensimmäiseksi elokuvayhtiöt alkoivat karsia ohjelmistoistaan pienimuotoisten mustavalkoisten filmien tuotantoa. Niihin erikoistunut RKO supisti rankasti rahoitustaan ja monet firmaa uskollisesti pönkittäneet ohjaajat menettivät tuolloin työmahdollisuutensa. Eräs heistä oli saksalaisen mykkäfilmin veteraani Fritz Lang, jonka viimeinen amerikkalaiselokuva Sähkötuoli odottaa valmistettiin vaikeissa olosuhteissa nopeasti ja pienellä budjetilla. Teoksen pääosiin saatiin kaksi uransa loppusuoralle solahtanutta filmitähteä - kaupallisen vetovoimansa menettänyt Joan Fontaine ja pahoista alkoholiongelmista kärsinyt Dana Andrews.

Beyond a Reasonable Doubt [1]
Beyond a Reasonable Doubt [2]

Sähkötuoli odottaa kertoo oikeuslaitoksen virheistä vakuuttuneen lehtimiehen (Andrews) yrityksestä todistaa käytännössä miten syytön mies voidaan puutteellisin todistein tuomita kuolemaan. Kuten Samuel Fullerin Shokkikäytävässä (Shock Corridor, 1963) myös Langin filmissä journalisti asettaa itsensä syötiksi ja putoaa omaan loukkuunsa armottoman järjestelmän rattaisiin. Käsikirjoituksen laatinut Douglas Morrow oli lukenut lakia, mutta ilmeisesti kireästä aikataulusta johtuen skenaarioon jäi liikaa aukkoja ja lukuisia sattumia vaikuttaakseen täysin pätevältä. Luultavasti Langin tarkoituksena oli kiertoteitse kritisoida myös Hollywoodia ravistelleita poliittisia noitavainoja, joiden maalitauluiksi lavastettiin täysin viattomia uhreja. Tähän viittaavat elokuvan alkupuolen kylmän nihkeät kohtaukset teloituksineen, ja tarinan ilmeisen tunteeton kerronta vailla vähäisintäkään henkilöhahmoihin kohdistuvaa empatiaa. Myöhemmin Lang mainitsi eräässä haastattelussa vihanneensa alusta lähtien koko projektia ja se ehkä selittää lakonisen filmin säälimättömän ironian. Sähkötuoli odottaa on enemmän tyly kuin tyylikäs elokuva, eikä sen hyytävyys hellitä edes loppuratkaisussa.

Beyond a Reasonable Doubt [3]
Beyond a Reasonable Doubt [4]

Samasta Morrowin kynäilemästä aiheesta Peter Hyams muokkasi ja ohjasi uuden, tälle vuosituhannelle sijoittuvan versionsa Väärä alibi (2009) pääsemättä silti alkuperäistä loogisempaan lopputulokseen.

***--
keskiarvo
toimitus
3.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu: