Caroline Munro
Charles Bronson, osa 2: Cannon-vuodet
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8

10 to Midnight (1983)

Ennen keskiyötä

aka Ten to Midnight; 10 före midnatt; I sidste sekund; Ein Mann wie Dynamit; 10 minuti a mezzanotte; Le justicier de minuit

10 to Midnight #1 10 to Midnight #2
IMDb

Elokuvan Ennen keskiyötä aloituskohtauksessa Charles Bronson julistaa olevansa "mean son of a bitch" häneltä tietoja urkkivalle uutistoimittajalle ennen kuin vinkuvan syntetisaattorisäksätyksen säestämät ankeat alkutekstit iskeytyvät kuvaruutuun. Damn right. Edellisellä teoksellaan Väkivallan vihollinen II (1982) kovanaamapersoonansa ennennäkemättömään iskunkestävyyteen kivettänyt Bronson jatkaa tiukkaa Cannon-törkyilylinjaa tällä kertaa (mitenkään juoneen liittymättömän) otsikon Ennen keskiyötä alla.

Lain ottaa nyt omiin käsiinsä ansioitunut veteraanikyttä. Sääli, että itse elokuva on melkoisen unohdettava tapaus, jossa Bronsonille ei ole keksitty paljoakaan tekemistä siitä huolimatta, että tähdelle piti maksaa tässä vaiheessa esiintymisestään jo kaksi miljoonaa dollaria.

10 to Midnight [1]
10 to Midnight [2]

Treenattuvartaloinen alaston hihhuli Warren Stacy (Gene Davis) murhaa veitsellä nuoria ja usein riisuutuvia naisia; poliisiluutnantti Leo Kessler (Bronson) on kokemattomamman parinsa Paul McAnnin (Andrew Stevens) kanssa tämän kintereillä, mutta pitäviä todisteita Stacyn tuomitsemiseksi ei löydy. Kessler kuitenkin tietää Stacyn olevan syyllinen, sillä hän on asiastaan aivan varma. Ja häntä näyttelee Charles Bronson. Niinpä Kessler näperöi todisteita ja sotkee epäillyn paidan uhrin verellä. Idealistinen McAnn ei kuitenkaan hyväksy tällaista toimintaa vaan ilmiantaa Kesslerin, joka saa potkut poliisivoimista, muttei suinkaan aio perääntyä Stacyä jäljittämästä. Tilannetta hämmentää entisestään Leon tytär Laurie Kessler (Lisa Eilbacher), josta muodostuu sekä McAnnin ihastuksen kohde että Stacyn tappolistan prioriteetti.

Parasta elokuvassa? Bronson, luonnollisesti. Huonompi homma onkin se, että tyydyttävästi vigilante-teeman poliisityöhön liittävä elokuva ei tunnu osaavan käyttää vahvuuttaan. Bronson on toiminnassa ja ylipäätään esillä liian vähän. Kesslerin hahmon rinnalla yhtä paljon aikaa on annettu muille pääosille: Stevensin huolellisesti hiuksensa sliipanneelle, ääritylsälle McAnnille, Eilbachin "olen vihainen isälleni mutta rakastan häntä kaikesta huolimatta" -tyttärelle ja Davisin ylinäyttelemälle skitsofreenisen murhaajan stereotyypille.

10 to Midnight [3]
10 to Midnight [4]

Leo Kessler on virkamerkillä varustettu (ennen kuin menettää sen elokuvan puolivälissä) Paul Kerseyn aateveli, jonka toimet eivät valitettavasti ole yhtä radikaaleja. Laukoo Kessler sentään lakisysteemin porsaanreikiä ja rikollisten oikeuksia halventavia huomautuksia, eikä noudata turhaa hienovaraisuutta konnia körmyyttäessään.

Elokuva asettuu heti kättelyssä luimistellen Kesslerin puolelle: katsojaa ei esimerkiksi laiteta McAnnin tapaan pohtimaan Kesslerin todisteiden väärentämisen oikeutusta, sillä Stacy näytetään murhaajaksi heti alussa. Näin katsoja tietää, että Kessler on totta kai oikeassa ja voi siis kannustaa tätä, vaikka Kesslerin todisteet eivät ole riittävän päteviä oikeussaliin. Kessler puolestaan päättelee Stacyn murhaajaksi muun muassa sillä perusteella, että tämän kotoa löytyy masturbointiapuvälineitä. Mies joka ei saa riittävän säännöllisesti - tai ei ole ehkä koskaan saanut - pillua: selvä syyllinen!

10 to Midnight [5]
10 to Midnight [6]

Leo Kesslerin toimintametodeita on kuitenkin näytteillä varsin vähäisesti. Muusta täytteestä tytär-Kesslerin ja McAnnin ilmiselvää romanssisivujuonta syvemmälle uppoavat lukuiset murhakohtaukset, joissa ei varsinaisen surmaamisen osalta näytetä paljoakaan, mutta joihin on öljytty kohtalaisen tehokkaasti sleazy ja pahaenteinen tunnelma. Uhrit ovat naisia ja vähissä vaatteissa; murhaaja on kumihanskoja lukuun ottamatta täysin alasti. Bronson-elokuvana teoksen ongelmaksi muodostuukin ennen pitkää se, että Leo Kesslerillä on vastassaan ainoastaan yksi ainoa hullu, joten kovin laajamittaista oikeudenjakoa ei edes uskalla toivoa.

Ennen keskiyötä pysyy yhdentekevän viihdyttävänä läpi vaivatta tilanteesta toiseen valuvan kestonsa ajan. Surkeahko tosiseikka on kuitenkin se, että elokuvan mieleenpainuvin kohtaus on Bronson heiluttamassa epäillyn kasvojen edessä motorisoitua tekovaginaa. Mutta toisaalta: eihän sellaista millä tahansa elokuvalla ole tarjottavanaan.

**---
keskiarvo
toimitus
3.14/5.00 (11)
 JSJLTPJMKKJM*MHMMMK*EMPI
  3.5 3.0 2.0 3.5 4.0 2.0 3.5 3.0 3.5 3.5 3.0
keskiarvo
lukijat i
2.85/5.00 (10)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  10 (23)
43%
10 to Midnight (1983)  10 to Midnight (1983)Ennen keskiyötä  
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8