Caroline Munro
Uuno Bond - Talo, jossa ei leikitä: katsaus suomalaisen elokuvasensuurin merkkitapaukseen
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7

Säädytöntä hunajaa

Yhdeksänkymmentäprosenttisesti pornoa ja sataprosenttisesti vastenmielisimpiä, mitä kohdalle on osunut.
- Heikki Eteläpää, toimittaja Uusi Suomi

Kautta elokuvasensuurin historian on elokuvatekijöiden ja -tarkastajien välissä vellonut syvä musta kuilu, jonka uumenista järjen ääni ei aina tahdo kuulua. Suomessa Valtion elokuvatarkastamon hirmuhallinto jylläsi jo lähes pidättelemättömällä vimmalla 60-luvulla, jolloin kielletyiksi joutuivat niin monet uraa uurtaneet kauhu- ja seksielokuvat, kuin myös rajoja kokeillut ja kotimaansa lippuluukuilla menestynyt LSD-trippailuelokuva Trippi (The Trip, 1967, sinertävä kuva). Taiteen ja sen valvonnan välistä ristiriitaa kuvaa hyvin se tosiasia, että elokuvan tekijät, jotka edustivat vapautta, valmistautuivat kyseisen elokuvan tekemiseen kokeilemalla psykedeelisiä huumeita.

Suomessa vallitsi tuolloin kuitenkin verovaroja valtiolle tuova konservatiivinen ennakkosensuuri, joka määritteli myös tulevan videosensuurin lähtökohdat. Suomalaiselle verrattain pienelle määrälle kukkaislapsia ei ollut juurikaan tarjolla Tripin kaltaisia kokemuksia edes taiteen kautta. Vuosikymmenen kuvallista antia hallitsi rautainen Arvo Paasivuori, joka väistyi puheenjohtajan pallilta vuonna 1966. Paasivuorelaiseen ideologiaan kuului kiivaankin kritiikin sivuuttaminen sekä kunniallista elämää yllä pitävien arvojen suosiminen. Tähän tuli myös elokuvataiteen yltää. Erityisesti laissa yhdeksi kieltoperusteeksi nimettiin elokuvien raaistavuus. Elokuvan saattoi myös kieltää, jos se muodosti uhan psyykelle. Vielä 40- ja 50-luvuilla (valtiojohtoinen sensuuri alkoi jotakuinkin vuonna 1946) tehtävä oli helppo, mutta nyt 60-luvulla sensoreiden eteen lätkittiin jo jos jonkinlaista tissi- ja verielokuvaa. Alakuvassa Erkki Nuorvala (vas.), Ola Wickström sekä Paavo Tuomari katselevatkin silmä tarkkana tuntemattomaksi jäävää elokuvaa, kuten mahdollisesti italialaista strippareista kertovaa laatudokumenttia Onko seksi kiellettyä? (Sexy proibitissimo, 1963). No olihan se. Kuten aina käy valtiolliselle moraaliselle eliitille, joka pyrkii suojelemaan rahvasta, syntyi holhoamista. Tuomarit kumppaneineen saivat nauttia sielunsa kyllyydestä kaikesta elokuvien seksikkäästä ilokkuudesta, kun taas tavallinen kansa sai kokea sen vain omassa makuuhuoneessaan. Kaksinaismoralistisen varjon elokuvatarkastamon ylle langetti myös Kekkonen, joka ukkomiehenäkään ei arkaillut harrastaa irtoromansseja.

Valtion elokuvatarkastamossa liian ilakoivaa seksiä ei katsottu hyvällä, siis elokuvissa. Kymmeniä tirkisteleviä seksielokuvia kiellettiin. Nekin jotka pääsivät läpi saattoivat aiheuttaa yökötystä. Näin kävi muun muassa Paul Verhoevenin "sataprosenttiselle iljetykselle" Turkkilaisia makeisia (Turks fruit, 1973, otsikkokuva), joka ehdittiin kieltää jo kokonaan kunnes se hyväksyttiin valitusten jälkeen levitykseen kevyesti leikattuna. Näihin aikoihin Suomi seurasi ison maailman kaavaa, jossa elokuvasensuurin rajoja pyrittiin murtamaan valituksilla eriasteisiin oikeustasoihin. Vapaus ja kontrolli asettuivat vastatusten. Sivun alussa oleva Eteläpään lainaus Turkkilaisten makeisten vastenmielisyydestä tiivistäneekin sen yhteiskunnan konservatiivisen osan tunteet, jonka mielestä Tuntematon sotilas (1955) oli ainoaa aitoa elokuvaa. Sensorien salaisena tehtävänä oli säilyttää yhteiskunnassa terve isällisyys sekä navettaromanttinen suomikuva. Tätä pyrkimystä vastaan taiteen lihalliset voimat kapinoivat.

Jotakuinkin samoihin aikoihin, kun Kiinan kansantasavalta hyväksyttiin YK:n jäseneksi merkkinä avautuvasta maailmasta, lähti Jörn Donner muna kovana taisteluun Valtion elokuvatarkastamoa (VET) vastaan. Elokuvassa Naisenkuvia (1970) nähtävästä peniksestä tuli vuoden toiseksi suosituin kotimainen elokuvanähtävyys. Tai olisi tullut, mutta sensoreiden sakset kävivät. Silti heidänkin elämänsä kulki vääjäämättä kohti valkokankaiden viinaa, naisia ja huumeita. Tätä taistelua he eivät voisi voittaa.

Sivu:

1 2 3 4 5 6 7