Caroline Munro
Fantasporto 2016
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6

Fantasporto 2016

22.2.-6.3.2016

On helppo yhtyä jo 36. kertaa järjestetyn kansainvälisen Fantasporto-elokuvafestivaalin juryn puheenjohtajana toimineen Ate de Jongin tunnelmiin tapahtuman päätyttyä. Hollantilaisohjaaja (Highway to Hell, 1991) tiivistää reilun viikon mittaisen rupeaman Pohjois-Portugalissa sanoin "parasta on tietenkin se, kun näet ison määrän elokuvia, joita sinun ei olisi muutoin mahdollista nähdä. En pitänyt kaikista elokuvista, mutta jokaisessa oli elementtejä, jotka miellyttivät. Jokaisessa elokuvassa oli jotain erityistä, joten festivaali oli tehnyt erittäin hyviä valintoja". Portossa nähdyt viisikymmentä pitkää elokuvaa ja sataviisikymmentä lyhäriä lähes neljästäkymmenestä maasta muodostavat jälleen monipuolisen kokonaisuuden, mutta vastoinkäymisiä ilmaantuu odottamattomalta suunnalta.

Muutamaa päivää ennen virallisia avajaisia kuulemme nimittäin Fantasporton perustajan ja festivaalijohtaja Mario Dorminskyn saaneen halvauksen. Tämänkertaisista avajaisista tulevatkin ensimmäiset, joihin vuodesta 1981 tapahtumaa järjestänyt Dorminsky ei pääse osallistumaan. Festivaalin toinen perustaja, Dorminskyn puoliso Beatriz Pacheco Pereira raportoi tilanteen kuitenkin olevan hallinnassa ja Dorminskyllä olevan aikomus ilmaantua festivaaleille sen jälkipuoliskolla. Näin ei kuitenkaan tapahdu, vaan Dorminsky operoidaan toisella festivaaliviikolla ja määrätään sairauslomalle. Hyvä uutinen on se, että toipuminen on hyvässä vauhdissa ja merkittävä elokuvakulttuurimies nähtäneen festivaalin keulilla jälleen ensi vuonna.

Tapaus ei kuitenkaan voi olla vaikuttamatta festivaalin yleiseen ilmapiiriin ja ylöspanoon. Kaikenlaiset turhat krumeluurit ja sirkushuvit ovat minimissään ja festivaali viedään läpi varsin matalalla profiililla. Beatriz Pacheco Pereira nimittää lehdistötilaisuudessa tämän vuotista Fantasportoa kevytversioksi, toivoen samalla lisää sponsoritukea, jotta Portugalin elokuvainstituutti ICA:n kanssa järjestettävä tapahtuma saadaan pidettyä totutun tasokkaana jatkossakin.

Fantasporton ohjelmaan mahtuu siitä huolimatta jälleen runsaasti aiheeseen liittyvää oheistarjontaa luentoineen, taidenäyttelyineen ja kirjojen julkistamistilaisuuksineen. Festivaalin kauhu- ja fantasiaelokuvaan keskittyvän ytimen lisäksi Porton kaupungissa ei tälläkään kertaa vierasteta muita lajityyppejä. Laajalti esillä olleen uuden portugalilaiselokuvan lisäksi mainittakoon esimerkiksi Milcho Manchevski -retrospektiivi, jossa nähdään The Wire (2002-2008) -sarjaakin ohjanneen makedonialaissyntyisen ohjaajan pitkien elokuvien tuotanto kokonaisuudessaan Venetsiassa Kultaisen leijonan voittaneesta Before the Rainista (1994) lähtien.




Koska aikeena ei tälläkään kertaa ole viettää koko Porton vierailua elokuvateatterissa aamusta iltaan, on artikkelissa yhdentoista elokuvan otos 36. Fantasporton tarjonnasta. Oman jännitysmomenttinsa mukaan tuo jälleen se, että esitettävistä elokuvista ei allekirjoittaneella muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ole juurikaan ennakkotietoja tai -käsityksiä. Jonkin elokuvan skippaaminen perustuu joko puhtaasti intuitioon tai olettamukseen, että sen näkeminen muissa yhteyksissä vaikuttaa mahdolliselta. Virhearviointejakin varmasti sattui. Säänhaltija tarjoaa Portossa sekä sadetta että aurinkoa, mutta valoisuus ja lämpötila voittavat Suomen marras- ja maaliskuiden välistä yötä hetkeksi karkuun lähteneen Elitisti-reportterin taas helposti puolelleen. Maltillinen parin elokuvan päiväannos tuntuu juuri sopivalta.

Sivu:

1 2 3 4 5 6