Caroline Munro
Berlinale 2017
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8

ORG (1979)


ORG #1 ORG #2
IMDb

Fernando Birrin ORG on lähes kolmituntinen avantgarde-tykitys, joka on päällisin puolin kuin Guy Maddiniä steroideilla. Birri tuntuu kyseenalaistavan kaikki lainalaisuudet, niin elokuvataiteessa kuin myös siinä yhteiskunnassa, jossa elokuvaa tehtiin yhdentoista vuoden ajan. Lopputulos on valtava kollaasi nopeasti välkkyviä kuvia (leikkauksia sanotaan olevan 26 000) ja päällekkäisiä ääniraitoja (joita sanotaan olevan 700), joita elokuvien retusoijilla onkin ollut valtava työ kunnostaa uuteen digitaaliseen versioon. Elokuva on kuin loputon kaleidoskooppi, joka muuttuu koko ajan edetessään. Se on myös täysin tinkimätöntä elokuvataidetta, joka ei anna milliäkään myönnytyksiä viihteellisyydelle.

ORG [1]
ORG [2]

Elokuva kokoaa erilaisia esteettisiä ja ideologisia teemoja, joita noina hulluina vuosina 1967-78 käsiteltiin kulttuurikeskustelussa. Eräitä näistä ovat sosialismin tulevaisuus, seksuaalinen vallankumous sekä mustien kansalaisoikeustaistelut. Välähdyksissä nähdään pop-kulttuurille irvailevia sarjakuvaruutuja, ja jaksoja on nimetty tarot-korttien mukaan okkultistissävytteisesti.

Sikäli kun elokuvassa voi sanoa olevan narratiivia, on siinä pohjana tietynlainen allegorinen tarina. Tähän Birri on lainannut Thomas Mannin tekstistä ”Die vertauschten Köpfe”, joka puolestaan oli uudelleentulkinta muinaisesta intiaanien legendasta. Pääosassa nähdään niinkin yllättävä nimi kuin pölhöwesterneistä ja toimintakomedioista tuttu Terrence Hill. Hän, Lidija Juracik ja Isaac Twen Obu esittävät ilmeisesti ydintuhon jälkeisen romumaailman kolmea viimeistä asukasta.

ORG [3]
ORG [4]

Valkoinen mies, valkoinen nainen ja musta mies tekevät tietyn sopimuksen uuden tasa-arvoisen ja toisista välittävän uuden yhteiskunnan perustamisesta. Alun toiveikkuuden jälkeen tämä lopulta kaatuu miesten keskinäiseen nahisteluun ja valkoisen miehen mustasukkaisuuteen naisesta. Kuitenkaan aivan selkeää syy-seuraussuhdetta ei tarinasta voi päätellä; jaksot on esitetty poissa järjestyksestä ja esimerkiksi päiden poikki leikkaaminen ei vielä tarkoita, etteikö hahmoa voisi vielä parantaa entistä ehommaksi.

ORG [5]
ORG [6]

Koska irtopäät menevät eri ruumiisiin kuin alun perin, herää kysymys, keitä nämä henkiin heräävät hahmot ovat. Kumpi hahmo on kumpi; sijaitseeko miehen ydin päässä vai sukupuolielimissä. Toisaalta tämän fiktiotarinan hajanaisella esittämisellä Birri pyrki myös tutkimaan (suoraviivaisen) fiktion mahdottomuutta. Tavoitteena oli, että elokuvaa voi katsoa pätkän mistä kohdasta tahansa, tai katsoa sen vaikka takaperin, ja saada siitä ihan yhtä lailla irti erilaisia asiayhteyksiä. Rakenne perustuu tarkoin mitattuihin matemaattisiin kaavoihin, kuten Pythagoraan lakeihin ja alkemistien kaavoihin. Birri halusi elokuvallaan viedä ideansa seuraavalle tasolle, uusiin sfääreihin ja ulottuvuuksiin, tehdä kommunismista koSmunismia. On katsojasta kiinni, miten näiden järjettömiltä vaikuttavien tavoitteiden voi katsoa toteutuneen. Kunnianhimon puutteesta elokuvaa ei kuitenkaan voi syyttää.

ORG [7]
ORG [8]

ORG vie myös katsojansa sietokyvyn rajoille. Esimerkiksi keskellä elokuvaa on noin viiden minuutin mittainen tyhjä kohta, jossa John Cagen minimalistisen sävellysteoksen 4'33" mukaisesti voidaan kuunnella levottoman yleisön kiemurtelua penkeissään ja kenties jopa ulko-ovelle suuntaavien turhautunutta puuskutusta. Sietämättömimmät minuutit ovat aivan elokuvan lopussa kun kärsimätön yleisö haluaisi jo päästä teatterista vessaan tai röökille tai oluelle sulattelemaan kokemaansa tykitystä, mutta elokuva kieltäytyy päättymästä monta kertaa.

Birri totesi elokuvastaan, että ORG valitsee itse yleisönsä. Sen sisältöä on niin valtavasti, että kuka vain voi tehdä omia tulkintojaan sen merkityksistä. Jos elokuvaan jaksaa keskittyä edes tovin silloin tällöin on se lopulta myös ehdottomasti yleisönsä palkitseva kokemus.

****-
keskiarvo
toimitus
3.75/5.00 (2)
 PIJL*
  4.0 3.5
keskiarvo
lukijat i
4.50/5.00 (1)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  2 (2)
100%
Org (1979)  Org (1979)  
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8