Caroline Munro
Berlinale 2017
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8

Strange Days (1995)

aka Ondes de choc; Días extraños

Strange Days #1 Strange Days #2
IMDb

Kathryn Bigelow’n vuonna 1995 tekemä tulevaisuuskuvaus Strange Days pitää yhä pintansa parhaiten nappiin osuneiden dystopiakuvausten joukossa. Sen kuvaamassa vuoden 1999 maailmassa rikkaiden ja köyhien erot ovat kärjistyneet äärimmilleen, ja kerrostumia pidetään yllä tarjoamalla köyhälistölle aivot turruttavaa viihdettä, joka harhauttaa mutta ei tee onnelliseksi. Keskiössä elokuvassa on laitteisto, jonka avulla pääsee kokemaan hetken verran toisen henkilön nauhoitettuja kokemuksia. Äärielämykset kuten ryöstö, murhat ja tietysti seksi ovat mustilla markkinoilla kovaa valuuttaa.

Strange Days [1]
Strange Days [2]

Pikkunilkki Lenny Nero (Ralph Fiennes) diilailee kaduilla kuvanauhoja tällaisia kokemuksia varten. Itse ukko on tunneraunio, joka ei pääse yli exästään Faithistä (Juliette Lewis). Lennyn käsiin kuitenkin päätyy häiritsevä nauha, jossa joku on kuvannut prostituoidun raa’an raiskausmurhan. Samaan syssyyn soppaa sekoittaa poliiseja henkensä kaupalla pakeneva Faithin ystävä, jolla on todisteita liittyen suositun rap-artistin murhaan. Paljastuessaan nämä voisivat yllyttää kaupungeissa kuplivat rotukärhämät mittaviksi väkivallanteoiksi.

Pimeä, likainen ja kirkkaiden neon-valojen valaisema ympäristö on koko ajan varsin kutsuvan oloinen hämärähommille ja pikkurikoksille. Strange Daysin maailmassa poliisi on epäluotettava ja läpeensä korruptoitunut taho, joka potkii pihalle liian emotionaaliset yksilöt ja palkitsee tunteettomat. Naisia kohtaan esiintyy huomattava seksuaalisen väkivallan vaara.

Strange Days [3]
Strange Days [4]

Elokuva on säilynyt yllättävän tuoreena jo yli 20 vuotta. Ainoa asia, joka nykyään elokuvassa tehtäisiin eri tavalla koskee nauhoitettujen kokemusten ehdotonta luotettavuutta. Niitä voi elokuvassa sinänsä manipuloida, mutta täysi väärentäminen ei onnistu. Nykymaailmassa eräs perustavimmista kysymyksistä puolestaan on, mikä informaatio on kolmannen tahon manipuloimaa tai ylipäänsä väärennettyä. Esimerkiksi videokuva poliisimurhista ei olisi yhtä tyhjentävä todiste kuin se Strange Daysissä on.

Käsikirjoittajana on toiminut itse James Cameron, eikä liene liioiteltua sanoa, että kyseessä on paras tuotos, jonka Cameron 90-luvulla teki. Kirjoittajan mielessä ovat selvästi olleet Los Angelesin mellakat 1992, jotka ovat saaneet ison Hollywood-tekijänkin pohtimaan epätasa-arvon teemoja. Käsikirjoituksessa pulmana on vain lopun ratkaisu henkilöidä esitetyt ongelmat pariin roistoon, joista on helpompi päästä eroon ja saada jokseenkin onnellinen loppu aikaan. Suuriin rotumellakoihin ei lopulta yllytä, vaan ihmiset jäävät ilolla bailaamaan uutta vuosituhatta ja sen luomia mahdollisuuksia. Tuntuu kuitenkin, että juhlijoilla on edessään vielä karu paluu arkeen.

Strange Days [5]
Strange Days [6]

Onneksi Bigelow on taitava luomaan painostavaa tunnelmaa. Elokuvaan on latautunut kylliksi paranoiaa koko lainvalvontajärjestelmää kohtaan, että vaikka muutama rasistipoliisi jäisikin nalkkiin, jää epäselväksi, ratkeaako rasismiongelma kovinkaan pitkäaikaisesti. Samoin uuden teknologian kannalta jää auki vielä paljonkin kysymyksiä, ja tuntuu, että se kaikki on edelleen mitä lierompien konnien hyväksikäytettävissä.

Tuttuun tapaan sekä Cameron että Bigelow painottavat mielellään voimakkaita naishahmoja. Angela Bassettin tulkitsema poliisi Mace on tarinan varsinainen sankari, joka kykenee suoraan toimintaan silloin, kun Lenny vielä painiskelee itsensä kanssa. Pienemmissä roistorooleissa nähdään Vincent D’Onofrion ja William Fitchnerin kaltaisia laatunäyttelijöitä.

Strange Days [7]
Strange Days [8]

Näyttelijäkaartin heikko lenkki on Juliette Lewis, jonka tunnepurkaukset etenkin loppupuolella ovat vaivaannuttavan keinotekoisen oloisia. Exän hahmo ei selvästi ole kiinnostanut Bigelow’ta läheskään yhtä paljon kuin Cameronia (joka siis oli tuossa vaiheessa Bigelow’n exä), ja hahmon kohtaukset tuntuvat olevan purkitettu puolihuolimattomasti.

Vaikeina aikoina rikkinäisten ihmisten keskinäisessä romanssissa on jotain hyvin casablancamaista. Bigelow on päivittänyt klassisen Hollywoodin juottolat ja yksityisetsiväbisnekset uuteen aikaan niin tehokkaasti, että velka vanhoille tekijöille tuppaa usein unohtumaan.

****-
keskiarvo
toimitus
3.83/5.00 (9)
 JSTPKKJM*MHMMPITMJL*
  4.0 3.5 4.0 4.5 4.0 2.5 4.0 4.0 4.0
keskiarvo
lukijat i
3.75/5.00 (4)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  36 (67)
54%
Strange Days (1995)  Strange Days (1995)  
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8