Caroline Munro
Nikkatsun arkistoista: osa 3
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10

Secret Honeymoon: Assault Train (1977)

aka Secret Honeymoon: Rape Train; Maruhi honeymoon: boko ressha

Secret Honeymoon: Assault Train #1  
IMDb

70-luvun puolivälin violent pink -suuntaus kulminoitui Yasuharu Haseben legendaariseen ylilyöntiin Rape! 13th Hour (1977), joka aiheutti sadismissaan pienoisen skandaalin. Nikkatsu pelkäsi julkisen paheksunnan kääntyvän studiota vastaan ja määräsi elokuvantekijänsä hillitsemään itsensä. Syyttävä sormi osoitti etenkin lajityypin pioneeri Haseben suuntaan, joka tuntui koventavan otteitaan elokuva elokuvalta. Ohjaaja taipui studion tahtoon ja teki seuraavana työnään romanttisen raiskauselokuvan Secret Honeymoon: Assault Train (aka Secret Honeymoon: Rape Train). Nikkatsu oli tyytyväinen, sillä Roman Porno -sarja oli tuotu jälleen hyvän maun pariin. Nykykatsojalla voi olla asiassa sulattelemista.

Secret Honeymoon seuraa kahta pikkurikollista (Noriaki Abe ja Hisashi Kato), joista viimemainittu saa heti elokuvan alussa poliisin luodista vatsaansa. Kaksikko pakenee takaa-ajajia kirkkoon, josta tarttuu mukaan vastavihitty morsian (Natsuko Yashiro) panttivangiksi. Kolmikon tie vie muutaman kommelluksen jälkeen liikkuvaan junaan, jonka tyhjä rahtivaunu tarjoaa ryöstäjille piilopaikan. Loppuelokuva vietetään junassa sekä sen välittömässä läheisyydessä haavoja parannellen, ruokaa hankkien ja erinäisiä seksuaalisia kanssakäymisiä harjoittaen. Onpa mukana jopa junan katolla tapahtuva toimintakohtaus sekä kovaotteinen ammuskelu elokuvan lopussa.

Tyypillisessä violent pink -tuotannossa Secret Honeymoonin lähtöasetelma petaisi junassa tapahtuvaa niljakasta seksuaalisen väkivallan kavalkadia. Konsepti toteutettiinkin muutamaa vuotta myöhemmin Koyu Oharan törkyklassikossa White Rose Campus: And Then Everybody Gets Raped (1982) koulubussiin sijoitettuna. Haseben elokuva on kuitenkin toista maata: rikollisen ja panttivangin välinen lämminhenkinen romanssi, joka ammentaa amerikkalaisten lainsuojattomien legendoista ja täyttää ääniraitansa hulvattomalla country-musiikilla. Elokuvan rikolliskaksikko paljastuu elokuvan edetessä "mukaviksi veikoiksi", jotka kohtelevat vankiaan helläkätisesti. Junan pysähtyessä toinen miehistä piipahtaa kaupassa ja jopa maksaa ostoksensa. Myyjän hän palaa raiskaamaan vasta, kun katala nainen on yrittänyt soittaa poliisille!

Secret Honeymoonin kepeän harmiton asennoituminen raiskaileviin ammattirikollisiin on länsimaisesta näkökulmasta paradoksi. Japanissa ristiriitaa ei kuitenkaan nähty. Vain kaksi viikkoa aiemmin teattereihin oli saapunut Koretsugu Kuraharan leppoisa lukioraiskauskomedia Erotic Campus: Feels So Good (aka Erotic Campus: Rape Reception, jossa jännitettiin kuka koulun naisoppilasta joutuu seuraavaksi lemmikkisikaa mukanaan kantelevan hölmön sarjaraiskaajan uhriksi. 90-luvulla nähtiin puolestaan romanttiset The Rapeman -komediat (1993-1995), joissa koulun rakastettu opettaja muuntautuu öisin ilkeitä naisrikollisia kurittavaksi supersankariksi.

Raiskaus esiintyy näissä elokuvissa likipitäen slapstick-komediana, hieman samalla tavalla kuin väkivalta Maantiekiitäjässä tai Tom ja Jerryssä. Länsimaissa tämänkaltaista rinnastusta ei ole sulatettu aikoihin, mutta Japanissa tilanne on ollut toinen. Feminismi on hyvin pitkälti loistanut poissaolollaan eikä naisen aseman parantaminen ole ollut populaarikulttuurissa minkäänasteinen prioriteetti. Pink-elokuva miellettiin jo lähtökohtaisesti miesten viihteeksi, jossa naisten esineellistäminen oli aivan ok (seuraavan vuoden Pink Hip Girlin käynnistämä nuorisoelokuvien aalto antoi tosin varovaista vihiä toisenlaisista mahdollisuuksista).

Secret Honeymoon: Assault Train [1]
Secret Honeymoon: Assault Train [2]

Secret Honeymoon on tarinaltaan hillittömän sovinistinen. Elokuvan leppoisa raiskaaja ei ainoastaan voita vangiksi ottamansa naisen sydäntä, vaan myös hänen pidäkkeettömän kiitollisuuden. Paljastuu, että nainen oli ollut väkivaltaisen sulhonsa kahleissa, joista elokuvan sankarikaksikko hänet vahingossa vapautti. Pian nainen ilmaisee kiitollisuuttaan muun muassa hankkimalla miehille syötävää ja juotavaa. Komediajaksossa sankaritar tunkeutuu vanhan vaarin taloon ja nostelee hamettaan hänen edessään pykälä pykälältä korkeammalle kunnes kauppakassi on täyttynyt elintarvikkeista.

Secret Honeymoon edustaa näkökulmasta riippuen joko puistattavaa sovinismia tai ällistyttävän hölmöä menneiden vuosikymmenten eksploitaatioelokuvaa. Ohjaaja Hasebe sekä elokuvan kirjoittanut Chiho Katsura olivat kuitenkin eittämättä materiaalinsa yläpuolella. Kaksikko valitsi suosittuun raiskausteemaan jatkuvasti erilaisia lähestymistapoja, jotka vaihtelivat sarjamurhaajatrilleristä (Assault! Jack the Ripper, 1976) absurdiin rakkaustarinaan (Secret Honeymoon) ja satiiriin (Raping!, 1978). Rape! 13th Hourissa (1977) Hasebe ja Katsura käänsivät seksuaalisen väkivallan miehiäkin vastaan päähenkilön joutuessa homoseksuaalin jengin takaa-ajamaksi. Parivaljakon filmografia haiskahtaakin lajityypillä leikitelleen ja sen konventiot tiedostaneiden elokuvantekijöiden työltä. Lisävakuuttelua kaipaavan kannattaa tarkistaa Katsuran edellinen työ ennen Secret Honeymoonia: kulttiklassikko House (1977).

Versioinfo (25.7.2017):

Elokuvasta ei ole tähän asti ollut olemassa minkäänlaista kotivideojulkaisua. Asiaan on kuitenkin tulossa muutos lokakuussa 2017 mikäli japanilaisen Happinetin suunnitelmat julkaista elokuva dvd:llä pitävät paikkansa. Arvostelu pohjaa Tokiossa Shinbashi Bunkassa vuonna 2014 esitettyyn printtiin.

Kiitokset arvostelun kuvamateriaalista nimimerkille Sundance, joka skannasi harvinaiset still-kuvat omasta kokoelmastaan.

***½-
keskiarvo
toimitus
3.50/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10