Caroline Munro
Nikkatsun arkistoista: osa 3
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10

Woman of the Afternoon: Incite (1979)

aka Hirusagari no onna: chohatsu!

Woman of the Afternoon: Incite #1 Woman of the Afternoon: Incite #2
IMDb

Nobuyuki Saito lukeutuu Toru Murakawan (Delicate Skillful Fingers, 1972) ohella niihin Roman Porno -ohjaajiin, joiden ura ei lupaavan alun jälkeen noussut odotusten tasolle. Tämä ei kuitenkaan millään tapaa vähennä ohjaajan varhaistyön arvoa. Nikkatsun nokkelimpiin käsikirjoittajiin kuuluneen Chiho Katsuran kynäilemä Woman of the Afternoon: Incite on herkullinen pala yllättävää ja omalaatuista pop-elokuvaa. Samalla kyseessä on elokuva, joka on nautittavimmillaan koettuna ilman ennakko-odotuksia. Niiden lukijoiden, joiden on mahdollista katsoa Woman of the Afternoon tekstitetyn julkaisun puutteesta huolimatta, kannattaakin lopettaa lukeminen tähän paikkaan ja siirtyä itse elokuvan pariin.

Woman of the Afternoon: Incite [1]
Woman of the Afternoon: Incite [2]

Woman of the Afternoon alkaa pirteästi kauniin Yukin (Natsuko Yashiro) haistattaessa pitkät mäntille aviomiehelleen ja lähtiessä yksin tien päälle etsimään onnea. Rempseän ääniraidan rytmittämä automatka halki maaseutujen etenee värikkäissä kuvissa ja tyttöenergiaa pursuten. Matkakumppaniksi tarttuu pian sympaattinen nuori homomies, joka on juuri joutunut poikaystävänsä pettämäksi. Eräässä vaiheessa Yuki päätyy jopa osalliseksi vauhdikkaaseen autotakaa-ajoon naisen päättäessä maksaa potut pottuina takapuskuriin kolaroineille nuorille. Tunnelma on kepeä, mutkaton ja hyvin pop. Juuri tämänkaltaista raittiutta Roman Porno -elokuvissa on usein kaivattu.

Sitten jotain tapahtuu. Yuki saapuu pieneen rantakaupunkiin, jonka asukkaat osoittautuvat kauhakuormaajalla huristeleviksi punaniskaraiskaajiksi ja psykopaateiksi. Elokuva tekee täysin odottamattoman käännöksen jonnekin Tobe Hooperin ja Syvän joen (1972) taivaan alle, jossa elävät nahkatakkiin pukeutunut sadisti, lievästi kehitysvammaiselta vaikuttava raiskaaja, takahuoneessa seksiorjia säilövä kahvilanpitäjä ja pornoa kaitafilmiltä tapittava poliisimies. Maalaiset raiskaavat ja vangitsevat ensitöikseen Yukin matkakumppanin, tappavat paikalle osuneen sivullisen miehen ja alkavat jahdata pakoon päässyttä Yukia.

Woman of the Afternoon: Incite [3]
Woman of the Afternoon: Incite [4]

Erinomaista tempoa ylläpitävä ohjaaja Saito on Woman of the Afternoonissa oivassa vedossa, mutta todellinen kiitos elokuvan onnistumisesta kuulunee käsikirjoittaja Katsuralle. Katsura erikoistui 70-luvun lopulla laadukkaisiin violent pink -elokuviin. Miehen meriitit ovat kuitenkin jäänet usein vaille julkista tunnustusta, sillä tarkkailijoiden huomio on kiinnittynyt elokuvien ohjaajiin.

Elitistin Roman Porno -artikkelisarjassa on käsitelty Woman of the Afternoon: Inciten lisäksi peräti neljä Katsuran kirjoittamaa elokuvaa: Assasault! Jack the Ripper (1976), Secret Honeymoon: Assault Train (1977), Zoom Up: Rape Site (1979) sekä Zoom In: Sex Apartments (1980). Katsura on lisäksi sovittanut kankaalle muun muassa Nobuhiko Obayashin parhaat fantasiaelokuvat House (1977) ja Futari (1991). Woman of the Afternoonissa Katsuran on kirjoittanut erilaiset elokuvalliset lähestymistavat romantiikasta julmaan välivaltaan samojen kansien väliin.

Woman of the Afternoon: Incite [5]
Woman of the Afternoon: Incite [6]

Woman of the Afternoon on tosimaailmasta täysin irrallaan oleva genrefantasia. Esimerkiksi rikoselokuvassa Assault! (1976) nähtyjä realistisen väkivaltakuvauksen sävyjä ei edes tavoitella. Elokuvaa sävyttää myös pikimusta huumori, joka yltyy paikoin todella kipeäksi. Eräässä kohtauksessa punaniskojen raiskatessa uhrejaan yksi miehistä lohkaisee vitsin, ja koko touhu uhkaa keskeytyä nauruhepuliin. Mies toteaa itsekin, että "naurattaa niin ettei raiskaamisesta tule mitään". Kohtaus on niin absurdi, että useimpien katsojien lienee vaikea pahoittaa siitä mieltään. Halukkaille kyllä tarjotaan uusi mahdollisuus heti perään miesten oivaltaessa, että uhrin kasvojahan voisi takoa nyrkeillä aktin aikana.

Aivan nappiin Saiton ja Katsuran anarkistinen visio ei kuitenkaan osu. Esimerkiksi päähenkilön muuten sympaattista luonnetta sabotoidaan yllättäen pinnalle purkautuvana vamppimaisuutena. Naisia nyrkillä silittävä aviomies puolestaan sivuutetaan elokuvan lopussa "pojat ovat poikia" -tyylisellä olankohautuksella. Tämänkaltainen vaivihkainen seksismi on paljon ikävämpää kuin yliammuttu punaniskaeksploitaatio ja latistaa ikävästi elokuvan muuten pirteää ilmaisua. Ongelmia on parasta ylenkatsoa oman aikansa lapsuksina siinä määrin kuin omatunto sallii.

Woman of the Afternoon: Incite [7]
Woman of the Afternoon: Incite [8]

Ohjaaja Saito jatkoi Woman of the Afternoonin jälkeen Roman Porno -genren parissa vielä useiden vuosien ajan. Samankaltaista inspiraatiota ei ohjaajan töissä kuitenkaan enää tavattu, ja esimerkiksi seuraavana vuonna valmistunut tyttöjengielokuva Sukeban Mafia: Dirty Insult oli masentavan tylsämielinen seksielokuva. Saito kykeni herättämään suurempaa huomiota seuraavan kerran vasta vuonna 1987 draamalla Captured Mother and Daughter, jolloin kumppanina oli huippukäsikirjoittaja Haruhiko Arai.

Versioinfo (25.7.2017):

Geneonin tekstittämätön japanilainen dvd on laadultaan erinomainen, mutta valitettavasti loppuunmyyty. Uusi painos on tulossa Happinetin toimesta tammikuussa 2018.

****-
keskiarvo
toimitus
4.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  1 (1)
100%
Hirusagari no onna: chohatsu! (1979)  Hirusagari no onna: chohatsu! (1979)Woman of the Afternoon: Incite!  
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10