Caroline Munro
Sonny Chiba - Osa 3: Moderni toiminta
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10

Key Hunter (1968)

aka Kii Hantâ

Key Hunter #1 Key Hunter #2
IMDb

Sonny Chiban varhaisvuosien merkittävin työ oli etsiväsarja Key Hunter (1968-1973), jossa Chiba toimi sekä näyttelijänä että toimintakoreografina. Sarja nosti Chiban televisioyleisöjen rakastamaksi toimintatähdeksi ja loi pohjan sitä seuranneille toimintafilmeille, joiden kautta Chiba vahvisti asemaansa myös valkokankailla. Sarjaa esitettiin Japanin lisäksi Hongkongissa, jossa toimintatähden urasta haaveillut nuori Jackie Chan vakuuttui näkemästään siinä määrin, että vuosikymmentä myöhemmin matkusti Japaniin tapaamaan idoliaan.

Key Hunter [1]
Key Hunter [2]

Key Huntern keskiössä on Japanin kansainvälisen poliisin salainen yksikkö. Sarja lanseerattiin johtohahmoa esittävän Tetsuro Tamban nimellä, mutta muut jäsenet Chiba, Hayato Tani, Eiko Okawa ja Yoko Nogiwa (Chiban vaimo vuodesta 1973) nousivat pian yhtä keskeisiin rooleihin. Viisikko nähdään muutamassa jaksoissa tasavertaisina, mutta yleensä heistä yksi tai kaksi nousee valokeilaan muiden huilatessa tai antaessa taustatukea. Tamban ja Chiban jaksossa painotetaan jännitystä ja toimintaa, Tani on naiskatsojiin menevä hurmuripoika ja Okawa ja Nogiwa lykätään usein komediakontekstiin. Jokaisen näyttelijän voidaan todeta nauttineen jonkin asteista suosiota, mutta tänä päivänä sarja muistetaan Chiban stunteista ja Tamban karismasta.

Key Hunter starttasi tyylikkään mustavalkoisena Kinji Fukasakun ohjaamalla aloitusepisodilla keväällä 1968. Siirtymä väreihin tapahtui vuoden 1970 huhtikuussa, eikä ollut aivan ongelmaton, sillä räikeät puvustukset pistivät aika ajoin silmään. Voidaan esimerkiksi kysyä, kenen idea oli pukea Tamba vaaleanpunaiseen villapaitaan? Sarjan jännitystä, stuntteja ja huumoria yhdistelevä konsepti pysyi kuitenkin samana alusta loppuun. Koko sarjalle oli yhteistä myös tarinoiden kansainvälinen luonne. Ulkomaalaisia näyttelijöitä nähtiin sarjassa niin usein, että samat kasvot tulivat vastaan useampaan otteeseen - yleensä joko roiston tai avuttoman blondin roolissa.

Key Hunter [3]
Key Hunter [4]

Monista muista poliisisarjoista poiketen Key Hunterilta on turha odottaa realistista rikostutkintaa, sillä painopiste on mielikuvituksellisissa tarinoissa. Alkupuolen huippujakso on kaksiosainen episodi 27-28, jossa jäljitetään kasvonsa kirurgisella operaatiolla vaihtanutta miestä. Etsivät soluttautuvat miehen kanssa samalle lennolle, mutta kone kuhisee siviileiksi naamioituneita ammattitappajia, eikä kukaan tiedä toistensa identiteettiä. Toinen mieleenpainuva suoritus on Japanin vuoristoon sijoittuva jakso 132, jossa kouluikäinen saksalaispoika valmistelee kolmannen valtakunnan paluuta Japanin maaperällä.

Key Hunter [5]
Key Hunter [6]

Edellä mainittuja jaksoja yhdistää jännärijuonien kanssa loistanut käsikirjoittaja Yuichi Ikeda (Game of Chance, 1966), joka oli tarinoiden saralla sarjan merkittävin laadun tae. Samaa ei voinut aina sanoa suoraviivaisiin toimintajuoniin keskittyneestä Susumu Takakusta, jonka raapustukset toimivat lähinnä alustoina Chiban stunttijaksoille. Pahiten penkin alle veti Hajime Sato (Goke, Body Snatcher from Hell, 1968), jonka jaksot edustavat usein rasittavaa farssia tai parodiaa. Kaiken kaikkiaan sarjan parissa toimi puolen tusinaa vakiokirjoittajaa sekä toinen mokoma vierailevia kyniä, jotka saivat aikaiseksi yhteensä 262 jaksoa.

Chiba, joka oli kehittänyt sarjan konseptin yhdessä Kinji Fukasakun kanssa, oli tiiviisti mukana tuotannossa alusta alkaen. Chiba tyytyy varhaisissa jaksoissa vielä melko hillittyihin suorituksiin, mutta 70-luvun taitteessa mies alkoi toden teolla päteä toiminnan saralla. Chiba suunnitteli valikoituihin jaksoihin monipuolisen setin toimintakohtauksia kamppailulajijaksoista ammuskeluihin ja taivaalta tippuviin laskuvarjojoukkoihin.

Key Hunter [7]
Key Hunter [8]

Chiban hurjimpiin suorituksiin lukeutuu muun muassa jaksossa 196 nähtävä umpikahjo stuntti, jossa hän kapuaa liikkuvan auton ikkunasta ulos ja tarraa kiinni lentoon lähdössä olevaan pienkoneeseen. Näyttelijä muisteli tuoreessa haastattelussa kuvausten aikaisia tunnelmia sanoin "mahdankohan kuolla." Komea on myös jaksossa 120 nähtävä syöksyminen köysiratavaunun perään, mikä jättää Chiban roikkumaan ilmaan satojen metrien korkeuteen. Hieman pienempiä stuntteja nähdään läpi sarjan. Toimintakuvaston selkeimmät harmin aiheet ovat roistojen umpisurkea osumatarkkuus sekä paikoin järjenvastainen käytös.

Chiba esiintyi Key Hunterissa yhteensä 177 jaksossa, joista runsas kolmasosa voidaan laskea päärooleiksi. Stunttien ohella Chiba istutti itsensä muun muassa kilpa-auton rattiin, räjähteillä lastatun rekan ohjaksiin sekä nunnan kaapuun. Toimintaa ei riitä aivan jokaiseen jaksoon, mutta miehen energinen esiintyminen on aina tallella. Osa muiden näyttelijöiden tähdittämistä jaksoista ei kuitenkaan yllä samalle tasolle, minkä takia kaikkien jaksojen ahmiminen ei välttämättä ole mielekästä. Huomio kannattaa kohdistaa todennäköisiin laadun takeisiin, eli Chibaan, Tambaan ja käsikirjoittaja Ikedaan. Internetistä löytyy myös useita japaninkielisiä fanisivustoja, joissa eritellään jokaisen jakson tekijät, päähahmot ja toimintakohtaukset - seikka, joka osaltaan kertoo sarjan yhä jatkuvasta suosiosta japanilaisyleisöjen parissa.

Key Hunter [9]
Key Hunter [10]

Vaikka Key Hunter siivitti Chiban uran ennennäkemättömään suosioon, alkoi sarjasta muodostua hänelle 70-luvulla rasite. Tiukka kuvausaikataulu söi näyttelijän mahdollisuuksia edistää omaa valkokangasuraansa. Esimerkiksi vuosina 1970-1971 Chiba nähtiin vain viidessä elokuvassa, joista neljä oli nopeasti kuvattuja Yakuza Deka -toimintakomedioita (vertailun vuoksi mainittakoon, että sarjan alkua edeltävinä vuosina 1966-1967 Chiba oli esiintynyt 14 elokuvassa). Key Hunter päättyi huhtikuussa 1973 juuri sopivaan aikaan ennen karate-elokuvan kukoistuskauden alkua ja Chiban valkokangasuran timanttisinta jaksoa.

Key Hunter sai henkisen seuraajansa sarjasta G-Men '75 (1975-1982), jonka pääosassa nähtiin jälleen Tetsuro Tamba. Chiba ei ollut G-Menissä mukana.

Versioinfo (6.11.2017):

Arvostelu on kirjoitettu Toein julkaiseman 20 jakson Best Selection -dvd-kokoelman sekä äskettäin Japanin televisiossa Toei Channelilla startanneen uusintakierroksen alkupään valikoitujen jaksojen pohjalta. Arvio ja pisteytys ovat suuntaa-antavia ja painottavat jonkin verran Chiban jaksoja.

***--
keskiarvo
toimitus
3.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10