Caroline Munro
Kuuma, kielletty... Hollywood
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6


Vapaus

Eheydyn, kun olen yksin... En halua, että kaikki näkevät missä asun, miltä sohvani tai takkani näyttää..
- Marilyn Monroe

Tennessee Williams kertoi tarinaa rikkirevitystä elämästä idyllisen perhekulissin takana. Juuri hänen näkemyksensä aikakauden kulttuurista lienee osunut hyvin lähelle totuutta, tai vähintään puki kuviksi käynnissä olleen sukupolvien välisen murroksen. Ihmiselämän ollessa täynnä kulisseja hänen teoksensa ovat säilyneet ajankohtaisina. On vain osuvaa, että Monroen kuoltua näyttelijättären koti avattiin kansalle aina ruumiskuvia myöten.

Fiktioon samastuminen tai oikeammin sen jatkuva luominen on helppoa, koska ihmiset tapaavat elää jatkuvassa näytelmässä. Poistuessa kodistaan alkaa minuutta määritellä jokin rooli. Ihmisten kohdatessa arkielämässään jatkuvaa arviointia sekä tarvetta antaa itsestään hyvä kuva ja muiden tehdessä samoin, voidaan kysyä, minkä osan maailmasta ihminen lopulta näkee sellaisena kuin se todellisuudessa on? Monroen kaltaiset ihannekuvat sekä Sharon Taten verinen ruumis kiehtovat, koska ne mielen tasolla laajentavat omaa kokemustamme elämästä. Parhaiten muistamme ne tähdet, jotka kuolevat nuorina kesken kaiken, koska heissä fantasia vaikuttaa voimakkaimmin mielikuvitukseen.

40-50 -lukujen sensuuri toimi kuin ovi, jonka takaa löytyi yksityisyys, eikä vain tähtien vaan myös kuluttajien. Mitä enemmän elokuva vapautui sitä kauheampi kuva maailmasta tuli tarjolle. On kuin 60-luvun lopulla elokuva sulautui osaksi todellisuutta kertomaan sitä samaa tarinaa, jonka saattoi lukea lehdistä tai nähdä television uutisista. Tämä tarina ympäröivästä maailmasta epäilemättä vääristi ihmisten kuvaa kanssaeläjistä, mutta paljasti myös heidän mielensä salaisuudet. Näyttelijät olivat heitä, jotka joutuivat vapauden välikappaleiksi antamalla yleisölle sen mitä yleisö halusi.

Sensuurin murentumista on yhä tapana käsitellä jonkinlaisena oikeustaisteluna miettimättä sitä, mitä sen mahdollistaman sumuverhon takaa paljastui. Se ruumis, jonka Abbott löysi lakanoiden alta elokuussa 1962, on yhä ihannekuvien vanki. Vanha Hollywood kadottuaan jätti jälkeensä kiiltokuvan glamourista. Tähtijulisteet nykykotien seinillä ja klassikkofilmien uusintaesitykset jatkavat ajan vangiksi jäänyttä tarinaa yleisön, elokuvien ja tähtien traagisesta suhteesta.


Yhteenveto artikkelissa käsitellyistä elokuvista:

 JSJMTPMMMK*PITKALKA
1.Cat on a Hot Tin Roof (1958)Cat on a Hot Tin Roof (1958)...4.5.........4.04.254.00
2.A Place in the Sun (1951)A Place in the Sun (1951)3.04.5.........4.54.004.00
3.The Night of the Iguana (1964)The Night of the Iguana (1964)4.04.0............4.00...
4.A Streetcar Named Desire (1951)A Streetcar Named Desire (1951)3.54.04.5...4.03.53.903.25
5.Cape Fear (1962)Cape Fear (1962)3.54.0.........4.03.834.13
6.Lolita (1962)Lolita (1962)4.54.04.03.53.04.03.833.88
7.Who's Afraid of Virginia Woolf? (1966)Who's Afraid of Virginia Woolf? (1966)4.04.0...3.0...4.03.754.00
8.The Children's Hour (1961)The Children's Hour (1961)3.54.0............3.75...
9.Baby Doll (1956)Baby Doll (1956)3.54.0............3.75...
10.Suddenly, Last Summer (1959)Suddenly, Last Summer (1959)3.54.0...3.5......3.67...
11.The Misfits (1961)The Misfits (1961)3.03.5.........3.53.333.50
12.The Pawnbroker (1964)The Pawnbroker (1964)...3.0...3.0......3.004.00
13.Valley of the Dolls (1967)Valley of the Dolls (1967)3.03.0............3.00...
14.Something Wild (1961)Something Wild (1961)...3.0............3.00...
 JSJMTPMMMK*PI3.653.85
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu:

1 2 3 4 5 6