Caroline Munro
Sonny Chiba - Osa 7: Samuraielokuvat
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8

Hunter in the Dark (1979)

aka Yami no karyudo; Cazador en la oscuridad; Chasseurs des ténèbres

Hunter in the Dark #1 Hunter in the Dark #2
IMDb

Hideo Gosha, jonka nimi mainittaisiin oikeudenmukaisessa maailmassa heti Akira Kurosawan jälkeen Japanin merkittävimpänä samuraiohjaajana, toimi etulinjassa uusien elokuvantekijöiden romuttaessa sankarimyyttejä 60-luvulla. Samurairomantiikan uudelleenarviointi alkoi terävällä debyyttielokuvalla Three Outlaw Samurai (1964) ja sai huipennuksensa nihilistisessä pakkomielletarinassa Hitokiri (1969). Hunter in the Darkissa viimeisetkin romantiikan rippeet olivat kaikonneet.

Hunter in the Dark [1]
Hunter in the Dark [2]

Hunter in the Dark alkaa lyhyellä johdatuksella 1700-luvun Japaniin. Politiikassa ja lainhallinnassa rehottava korruptio on nostanut varjoissa toimivat gangsteriorganisaatiot kukoistukseen. Erästä näistä johtaa palkkamurhia kauppaava Gomyo Kiyoemon (Tatsuya Nakadai), joka heti alussa salamurhaa kilpailijansa. Gomyon tehokkaimpana murhamiehenä toimii muistinsa menettänyt yksisilmäinen tappaja Tanigawa (Yoshio Harada) joka ei turhia kysymyksiä kysele. Useaan suuntaan haarautuva juoni starttaa, kun Kiyoemonin vihamiehet alkavat punoa kostoa samaan aikaan kun kaupunkiin ratsastaa umpimätä poliitikko Tanuma (Tetsuro Tamba) ja tälle työskentelevä raakalaismainen poliisijohtaja Shimoguni (Sonny Chiba), jonka tehtäväksi tulee puhdistaa kaupunki pomonsa vastustajista.

Hunter in the Dark [3]
Hunter in the Dark [4]

Hunter in the Darkin juonitiivistelmä raapaisee ainoastaan pintaa tarinassa, jonka monimutkaisuus saisi keskiverron saippuakäsikirjoittajan halkeamaan kateudesta. Filmin edetessä kaunoja, kostojuonia ja klaanien olemassaolotaisteluja punotaan heikompia hirvittävällä antaumuksella. Jotta juttu ei menisi kuivaksi, Gosha värittää kuvat jatkuvalla seksillä ja väkivallalla. Kun gangsteripomo murhataan parvella iskemällä miekka hänen kaulansa läpi, valuu veri lattialautojen välistä alakerrassa tanssivan stripparin rinnoille. Masao Saton (Goyokin, 1969) groovit musiikit antavat kuville rytmin.

Edellä mainittu kohtaus nostaa esille elokuvahistoriankirjoituksessa vähälle jääneen vertailun Goshan visuaaliseen serkkuun Dario Argentoon. Siinä missä Goshan varhaistyöt olivat toisinaan velkaa Sergio Leonen spagettiwesternestetiikalle, oli hänen 70-luvun elokuvissaan (mm. Violent Streets, 1974) havaittavissa Argentoon vertautuvaa kuvallista tyylittelyä. Olisi kuitenkin Goshan aliarvottamista, mikäli hänet asetettaisi maailmalla paremmin tunnettujen ohjaajien varjoon.

Hunter in the Dark [5]
Hunter in the Dark [6]

Mikäli vertailuja muihin elokuvantekijöihin haluttaisi kuitenkin jatkaa, olisi seuraava nimi listalla Kinji Fukasaku. Fukasaku oli gangsterielokuvissaan (mm. Battles Without Honor and Humanity, 1973) lanseerannut uutta aikaa edustavan dokumentaarishenkisen lähestymistavan väkivaltaan. Hunter in the Darkissa Gosha tekee saman miekkataisteluille jopa kouraisevimmissa määrin kuin 60-luvun merkkiteoksissaan. Matsit ovat armotonta veripalttua, jossa voittaja on se, jonka henki pihisee pisimpään vastaanotettujen miekaniskujen jälkeen. Erityisen mieleenpainuva on kolmen puukoin aseistautuneen naisen isku kylpevän palkkamurhaajan kimppuun.

Sonny Chiba ilmaantuu tarinaan sen ensimmäisen kolmanneksen jälkeen ja esiintyy puolessa tusinassa kohtauksessa. Roolisuoritus on varsin mainio, sillä roistomainen hahmo alkaa herättää huolta kunniallisempien henkilöiden puolesta alta aikayksikön. Toimintasektorilla kohokohta on satojen kanojen keskellä käytävä lyhyt mutta nopeatempoinen lopputaistelu. Chris D:n haastattelussa Chiba muisteli kuvausten kestäneen pitkään, sillä Gosha vaati taistelukohtauksissa äärimmäistä realismia ja yksityiskohtien paikalleen hiomista.

Hunter in the Dark [7]
Hunter in the Dark [8]

Meriiteistään huolimatta Hunter in the Dark ei lukeudu aivan Goshaan parhaimmistoon. Melodraaman, monimutkaisen tarinan ja tunkkaisen nihilismin yhdistelmä tekee elokuvasta väkisinkin raskaan, eikä Goshan voida sanoa olleen 70-luvun lopulla enää nuoruusvuosiensa vedossa. Filmi eroaa myös esimerkiksi edellisvuoden The Fall of Ako Castlesta siinä, ettei se juurikaan ulota poliittista luotaustaan valtiovallan tasolle, vaan kertoo korruption keskellä kieroilleista yksilöistä. Auringonpaisteisiin samuraisankareihin kyllästyneille katsojille on kuitenkin tarjolla sujuvasti toteutettua ja hetkittäin erittäin tyyliteltyä monotusta päin kasvoja, ja sehän riittää vallan hyvin.

Versioinfo (15.7.2019):

Hunter in the Darkin saatavuus kotivideoformaatissa on valitettavan puutteellinen. Shochikun japanilaisessa dvd:ssä kuva on turhan haalea, HK Videon Ranskalevyllä puolestaan silmin nähden buustattu, eikä kumpikaan julkaisu sisällä englanninkielistä tekstitystä. Olematon apu löytyy Hong Kongissa julkaistusta fullscreen-levystä. Japanissa (Shochiku) ja Yhdysvalloissa (Criterion) on tarjolla myös HD-tasoiset videostriimit, joita ei kuitenkaan ulkomailta katsella ilman kikkailua.

***½-
keskiarvo
toimitus
3.50/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  2 (2)
100%
Hunter in the Dark (1979)  Hunter in the Dark (1979)Yami no karyudo  
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8