Caroline Munro
Species - Gigersploitaatiota ja intergalaktista parittelua
sivu: 1 · 2 · 3

Gigersploitaation ytimessä

Alienin jälkeen Gigerillä oli Hollywoodissa kysyntää, mutta projektit eivät onnistuneet. Suurin osa tuotannoista loppui jo alkuvaiheessa ja elokuvaksi asti pääsi vain Poltergeist II: the Other Side (1986). Osa epäonnistumisista oli pelkkää huonoa onnea, mutta välillä osasyynä oli myös taiteilijan erakkomainen ja perfektionistinen luonne sekä ymmärtämättömyys elokuvateollisuuden realiteeteista. Jo Alienin alkutuotannossa studio oli potkinut Gigerin ulos projektista ja vain Ridley Scottin päättäväisyyden ansiosta hänet palkattiin takaisin. Myöhemmin lisäongelmia syntyi, kun Giger oli innoton matkustamaan Los Angelesiin, mutta halusi silti pitää projektit omissa käsissään. Kun Species-tuotanto käynnistyi, niin Gigerille oli kasvanut jo syvä epäluulo Hollywoodin tuotantokoneistoa kohtaan. Negatiivisin kokemus syntyi Alien 3:n (1992) myötä. Giger oli toimittanut luonnoksensa produktioon, jossa niihin tehtiin vain hienoisia muokkauksia ja käytettiin elokuvassa ilman Gigerin kreditointia (myöhemmissä elokuva-julkaisuissa kreditointi on lisätty mukaan). Elokuvan efektitiimi piti alieneita omina ansioinaan.

Kun siis Species-tuotannosta otettiin yhteyttä, Giger ilmoitti heti, ettei halua tehdä Alien-toisintoa, joihin alustavat suunnitelmat viittasivat vahvasti. Hän kuitenkin vakuuttui tuottajien lupauksesta hyödyntää kaikkea viimeisintä tekniikkaa aina CGI:stä lähtien. Lisäksi mukana oli efektipuolella Steve Johnsson, joka oli ansainnut hänen luottamuksensa Poltergeist II -tuotannon aikana.

Työskentely faksien ja puheluiden kautta Sveitsistä Los Angelesiin oli tavattoman vaivalloista. Tuotannon edetessä Gigerille kävi selväksi kuinka hänen työtään muutettiin koko ajan Alienin kaltaisemmaksi. Toisaalta Giger ei itsekään koskaan saanut omaa visiotaan täysin valmiiksi. Erityisen pettynyt hän oli elokuvan lopun lyhyeen tietokone-efektiin, SILin tuhoamiseen polttamalla (äärikliseisen tavan lisäksi Silin fysiikka oli suunniteltu kestämään kuumuutta) ja studion elokuvajulisteisiin, joissa Alien-apinointi oli tökerön ilmiselvää. Giger oli kylläkin tyytyväinen itse efektitiimien lopputulokseen, mutta alkuperäinen pelko, että hänen nimensä oli tuotannossa vain markkinointitarkoituksissa tuntui realisoituvan jokaisessa suhteessa.

Species-elokuvasta löytyy eräs anekdootti, joka liittyy kahteen toteutumattomaan Giger-tuotantoon. Sil-hahmon nukahtaessa junassa nähdään lyhyitä välähdyksiä junateemaisesta painajaisesta. Studio päätti alun perin poistaa koko kohtauksen liian kalliiden efektien vuoksi. Giger, jolla oli jonkinlainen fiksaatio juniin, sopi studion kanssa ja teki omilla rahoillaan ja ajallaan Ghost Trainin. Giger oli konseptoinut junamalleja jo 70-luvun Jodorowskyn Dune-projektissa sekä Ridley Scottin 80-luvun toteutumattomassa Train-elokuvassa. Vihdoin hän pääsi toteuttamaan ne, mutta puolen minuutin kohtaus typistyi muutamiin sekunteihin eikä studio koskaan maksanut sovittua osaa tästä työstä.

Giger oli vähäisessä roolissa myös Species II -elokuvassa. Hän tuli mukaan tuotantoon vasta myöhäisemmässä vaiheessa, mutta osallistui hirviöiden kehittelemiseen. Nähtyään elokuvan hän halusi poistaa nimensä elokuvan lopputeksteistä. Krediitit muutettiin muotoon Original Species Design by H.R.Giger. Myöhemmissä DTV-produktioissa taitelija ei ollut missään tekemisissä. Perinteiset säästeliäästi käytetyt efektit olivat korvanneet kumipuvuissa loikkivat näyttelijät. Kolmannen osan kantta myydään vielä biomekaanisella iholla, mutta neljännen osan kannen valtaa vain nuoren naisen keho. Ehkä tuottajat toiveajattelivat, että Species-nimestä olisi tullut itsenäinen omilla jaloillaan seisova brändi, joka olisi karistanut eksploitaamansa taiteilijan tunnusomaisuuden.

Kaikista hankaluuksista huolimatta, myöhempinä vuosina Giger tuntui silti saavuttaneen jonkinlaisen pragmaattisen tilan; elokuvateollisuus ei kuuntele häntä, mutta toteuttaa tavalla tai toisella hänen visioitaan. Jopa Alien: Resurrectionissa (1997) oli viittauksia Gigerin vanhoihin maalauksiin, vaikka hän ei ollut millään tasolla mukana. Species oli käytännössä puhdasta gigersploitaatiota, mutta samalla näistä syntyi taiteilijan toiseksi tunnetuimmat elokuvat Alien-sarjan jälkeen. Vaikka Species ei koskaan saavuttanut läheskään samoja tasoja, ei edes ensimmäisessä osassaan, niin molemmat sarjat ovat silti samalla tapaa Gigerin visioiden näköisiä aina leimallisuuteen asti.

Loppuyhteenveto:

 JSJMJLMK*PITKALKA
1.Species (1995)Species (1995)3.53.53.03.03.03.204.00
2.Species II (1998)Species II (1998)3.0...3.0......3.001.00
3.Species III (2004)Species III (2004)2.5...2.0......2.25...
4.Species: The Awakening (2007)Species: The Awakening (2007)2.5...1.5......2.00...
 JSJMJLMK*PI2.612.50
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu:

1 2 3