Caroline Munro


Elitistin haastattelussa Phil Mulloy



Hullummaksi ja hullummaksi muuttuva maailma sai äärimmäisistä animaatioistaan tunnetun Phil Mulloyn jättämään hetkeksi työnsä. Elitisti haastatteli Mulloyta Turun animaatiofestivaali TAFFin yhteydessä.

Suomalaisille animaattori Phil Mulloy ei ole välttämättä tuttu, vaikka moni on saattanut nähdä tietämättään hänen töitään. Mulloyn töihin on saattanut törmätä esimerkiksi festivaaleilla ja 1990-luvulla Music Televisionin kautta. Animaattorin kädenjäljen tunnistaa karkeasta tyylistä: animaatio on tarkoituksellisen hutaistua ja ihmiskuva räikeä. Myös poliittisuus sävyttää Mulloyn töitä: hän käsittelee kyynisesti ihmisluontoa, politiikkaa ja uskontoa.

Turun kulttuuritehdas Manillassa Mulloy esitteli eri aikakausiensa elokuvia. Hänen käsin piirtämänsä animaatiot 1990-luvulta ovat töistään kaikkein tunnetuimpia. Teknologisesta kehityksestä huolimatta Mulloyn 2000-luvun töitä on nähty harvemmin muualla kuin festivaaleilla. Ne ovat omalla tavallaan vielä pelkistetympiä ja karskimpia kuin hänen kuuluisimmat elokuvansa.

Aivan tuoreimmat lyhytanimaatiot eivät enää edes naurata. Sävy on todella synkkä. Niissä ihmiset tappavat toisiaan ilman minkäänlaisia motiiveja ja tuhoavat ympäristöä. Vaikka tämänlainen tematiikka ei ole ennenkuulumatonta Mulloylle, ei naurulle löydy animaatioissa enää sijaa.

Mulloy myöntää huomanneensa näytöksen aikana saman. Hän paljastaa, ettei pystynyt hetkeen edes enää tekemään lyhytelokuvia.

"Tein nämä animaatiot miettimättä asiaa sen kummemmin. Sain ideoita ja yritin toteuttaa ne sellaisinaan. Nyt kun katson niitä, ne ovat aika synkkiä. Kun ilmapiiri on sellainen kuin on tänä päivänä, on vaikeaa olla optimistinen. Kuinka tämänlaisesta maailmasta voi enää edes tehdä pilaa."

Kun Mulloy kuvailee uusia lyhytelokuviaan, kuulostaa kuin hän olisi pyrkinyt pääsemään pois nurkasta, johon oli ajautunut. Hän itsekin suhtautuu töihinsä vaiheena, joka oli käytävä läpi lopputuloksista huolimatta.

"Koen, että olen tietyllä tavalla palannut alkupisteeseen ja opiskelen animaation tekemistä uudelleen"

Vastavirtaan kulkija

Mulloyn animaatioita on luonnehdittu äärimmäisiksi. Niissä ihmiset käyttävät toisiaan kaikilla mahdollisilla tavoilla hyväkseen. Elokuvagenreistä tutut hahmotroopit, esimerkiksi lännenelokuvissa sankareiksi kuvaillut lehmipojat, sekaantuvat eläimiin ja tappavat ihmisiä vailla minkäänlaista omantunnon kolkutusta.

Tökerö tyyli tehdä animaatioita mahdollisimman nopeasti muistuttaa punk-estetiikasta. Mulloy kirjoitti ennen animaatiouraansa käsikirjoituksia muihin tuotantoihin. Kun projektit eivät kulkeneet eteenpäin, hän innostui animaatiosta.

"Tavoittelin tarkoituksella pikaista ja rumaa estetiikkaa. Mielestäni ihmiset käyttävät liikaa aikaa animaatioiden tekemiseen ja animaatiojäljen kiillottamiseen. Kun ei noudata alan standardeja, avautuu uudenlaisia kerronnan mahdollisuuksia. Loin sitä kautta itselleni tyylin"

Mulloy vertaa töidensä rumuutta vessojen seinäkirjoituksiin.

"Minun työni näytetään isolta kankaalla. Kuin roskaa olisi heijastettu seinälle. Olen aina yrittänyt kulkea taiteen normeja vastaan. Olen yrittänyt alusta asti vapauttaa itseni kaikista vaikuttimista. Kun aloitin, en mennyt taiteen äärelle ratkaistakseni mitä olen tekemässä vaan pyrin uudistumaan ja tekemään toisin kuin muut."

Toivon, että ihmiset tunnistavat töideni kömpelyydestä, että tyylini on johdonmukaista ja luon näin oman maailman."

Mulloyn törkeäksikin miellettävät animaatiot saivat ruutuaikaa huomattavasti kauan ennen South Parkin kaltaista ilmiötä. Sensuurin kanssa Mulloylla ei ole hänen mukaansa koskaan ongelmia. Hän kuitenkin korostaa samaan hengenvetoon, että vaikka onkin animaatioissaan äärimmäinen, hän ei halua ilakoida ihmisten kärsimyksellä.

"En nauti siitä, että ihmisiä satutetaan. Minua raivostuttaa, että ihmiset satuttavat toisiaan. Minä heijastan ja kritisoin töissäni järjestelmää, joka sallii ja ruokkii sellaista toimintaa."

Virheet kunniaan

On ymmärrettävää, että Mulloylla on ristiriitainen suhde teknologiseen kehitykseen. Vaikka hän on innoissaan nykyteknologian mahdollisuuksista, hän on myös harmissaan kuinka tietokoneet poistavat roson animaatiosta.

"Tietokoneilla voit kontrolloida lopputulosta liian paljon. Minä haluaisin, että töissäni olisi paljon virheitä. Tein aikoinaan kaikki piirrokset nopeasti, koska halusin animaation olevan karkeaa. Nykyään animaatio näyttää liian usein hienostuneelta. En pidä siitä. Se ei tunnu spontaanilta. Kun saan idean, olen hyvin kärsimätön ja haluan tehdä asiat nopeasti."

Internetin myötä töiden levittäminen yleisölle on tullut helpommaksi. Mulloy ei ole tästä kiinnostunut. Hän kertoo, ettei tätä nykyä edes vaivaudu lähettämään töitään festivaaleille, ellei erikseen pyydetä.

"On mukavaa jos ihmiset näkevät minun töitäni. Mutta minun vahvuuteni on luoda uutta. En ole kiinnostunut levittämisestä. Tuntuu siltä, että tänä päivänä levittäminen ja itsensä markkinointi on tärkeämpää kuin tekeminen. En ole kiinnostunut niistä. Nautin kun saan luoda asioita."

Kipinä sosiaalisesta mediasta

Oivallus tekemisen mielekkyydestä on auttanut luomaan uutta. Animaattori intoutuu kertoessaan uusista projekteistaan.

Hän kaivaa taskustaan kännykän ja avaa kaikeksi yllätykseksi instagram-tilinsä, johon on työstänyt sormiharjoitusmaisia animaatioita poliitikoista. Ne muistuttavat lehtien poliittisista pilapiirroksista. Kohteeksi joutuvat niin Boris Johnson, Vladimir Putin kuin Donald Trump. Animaatiot ovat hauskempia kuin hänen tuoreimmat lyhytelokuvansa.

"Aiemmin en halunnut töideni kiinnittyvän mihinkään tiettyyn hetkeen, koska ne vanhenevat välittömästi maailman muuttuessa. Nyt tämä tyyli kuitenkin tuntuu oikealta."

Instagram on sopiva hautausmaa hetkelliselle luovuudelle. Näiden animaatioiden ei ole tarkoituskaan kestää aikaa. Eikä Mulloy halua julistautua pessimistiksi, vaikka hänen ihmiskuvansa viime lyhytelokuvissa on ollut melko armoton. Hän uskoo, että muutos on tulossa.

"Maailmassa on tilaa raivolle sekä huumorille. Ehkä viimeisten elokuvieni henki on jo kaikonnut minusta. Ja on kai niin, ettet voi antaa ihmisille toivoa antamatta tiettyä annosta sokeria ja huumoria", Mulloy virnistää.