Caroline Munro
Female Prisoner Scorpion - Sosiopoliittisen eksploitaatioviihteen ytimessä
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9

Female Prisoner Scorpion: Jailhouse 41 (1972)

aka Female Convict Scorpion Jailhouse 41; Joshû sasori: Dai-41 zakkyo-bô; Sasori: Jailhouse 41; Elle s'appelait Scorpion

Female Prisoner Scorpion: Jailhouse 41 #1 Female Prisoner Scorpion: Jailhouse 41 #2

Female Prisoner Scorpion -sarjan ensimmäisessä osassa päätään nostellut sosiopoliittinen kommentaari jalostui huippuunsa jatko-osassa Jailhouse 41. Seitsemästä vankikarkurista patriarkaalisen yhteiskunnan ikeessä kertova surrealistinen odysseia on yksi 70-luvun parhaista elokuvista.

Female Prisoner Scorpion: Jailhouse 41 [1]
Female Prisoner Scorpion: Jailhouse 41 [2]

Jailhouse 41:n alussa Nami (Meiko Kaji) on lojunut 12 kuukautta eristyssellissä. Yksisilmäinen vankilanjohtaja Goda (Fumio Watanabe) on kuitenkin pakotettu tuomaan hänet päivänvaloon laitoksen juhlaseremoniaa varten. Mies saa mitä tilaa Namin lähes onnistuessa puhkomaan Godan viimeisenkin silmän. Godan viimeiset päivät virassaan menevät muutenkin pieleen seitsemän vangin päästessä pakenemaan, Nami heidän joukossaan.

Naisten murtautuessa miesten asettamista kahleista elokuva puhkeaa kukkaansa. Käynnistyy surrealistinen odysseia, jossa vuoron perään niin kulttuuri, menneisyys kuin instituutiotkin langettavat patriarkaalisen varjon naisten ylle. Loppupuolen bussimatka helvettiin nousee elokuvan huikeimmaksi jaksoksi. Naisten väkivaltaiset patoumat purkautuvat heidän päätyessään kasvotusten sodassa suorittamilla raiskauksillaan rehvastelevan sovinistiporukan kanssa. Bussin kiihdyttäessä pimeään tunneliin ajoneuvon seinät halkeavat kirjaimellisesti kahtia elokuvan leikatessa vuoroperään bussissa kiihtyvään hulluuteen sekä surrealistisiin visioihin patriarkaalisesta yhteiskunnasta tuomitsemassa naisia eri aikakausilla.

Female Prisoner Scorpion: Jailhouse 41 [3]
Female Prisoner Scorpion: Jailhouse 41 [4]

Ohjaaja Shunya Ito värittää naisten pakomatkaa satuelokuvamaisella pensselillä. Joki värjäytyy punaiseksi viattoman naisen verestä, syysruska hallitsee väripalettia ja vanhasta hökkelitalosta löytyy omaisten hylkäämä noita-akka. Vanhuksen horistessa omiaan siirrytään takkatulen ääreen, jossa hahmot esitellään (jokainen oli päätynyt vankilaan katalan miehen takia) vanhakantaisen joruri-laulun avulla. Jossain muussa asiayhteydessä valinta voisi tuntua väkinäiseltä, mutta tuhkaan hautautuneessa kylässä lapsiaan manaavan vanhuksen seurassa, tuntuu se mitä luontevimmalta ilmaisutavalta.

Dialogia on Jailhouse 41:ssa karsittu entisestään. Päähenkilöllä on elokuvassa kaksi repliikkiä, yhteensä kuusi sanaa. Vähäpuheisuus toimii upeasti Kajin tulkitessa hahmoaan silmiensä avulla. Kajissa olikin poikkeuksellista se, kuinka hän kykeni tekemään sitä vakuuttavampaa työtä mitä vähemmän hänelle suotiin työkaluja sen tekemiseen. Tämän takia häntä on mielenkiintoisempaa seurata Female Prisoner Scorpion -sarjan osissa 2 ja 3 kuin laajoin vedoin dramaattista taustatarinaa piirtäneessä aloitusfilmissä.

Female Prisoner Scorpion: Jailhouse 41 [5]
Female Prisoner Scorpion: Jailhouse 41 [6]

Puheen sijaan Kajin ääntä kuullaan enemmän elokuvan lauluissa. Kappaleet "Urami bushi" ja "Onna no jyumon" on istutettu todella iskevästi huumaavaan kuvavirtaan. Kappaleet säveltänyt Shunsuke Kikuchi kuului aikakautensa merkittävimpiin nimiin Toshiaki Tsushiman (Battles without Honor and Humanity, 1973) ohella. Hänen kädenjälkensä on katsojille tuttua Zero Woman: Red Handcuffsin (1974) ja Karate Bullfighterin (1975) kaltaisista elokuvista.

Jailhouse 41n mestariluokkaan nostava seikka on antipatriarkaalisen vision yhtenäisyys. Filmissä ei ole juuri lainkaan miehisiä kuolareaktioita synnyttävää seksploitaatiokuvastoa, eikä se poukkoile muutenkaan eri agendojen välillä. Groteskeja yksityiskohtia tarjoillaan miesten kohdatessa kuolemansa argentomaisen tyylitellyissä kuolinkohtauksissa. Näyttelijävalinnat ovat tälläkin saraa onnistuneita: pirullista vankilanjohtajaa esittävä Fumio Watanabe on filmissä parhaassa pahisroolissaan eivätkä hänen kätyrinsä Hideo Murota (Okinawa Yakuza War, 1976) ja viiksivallu Shinzo Hotta (Criminal Woman Killing Melody, 1973) ole sen kehnompia. Naisten puolella nerokkain sivuosaroolitus on vankien arpista johtajaa esittävä teatterinäyttelijä Kayoko Shiraishi, joka uskaltaa olla kankaalla ruma ja häiriintynyt.

Female Prisoner Scorpion: Jailhouse 41 [7]
Female Prisoner Scorpion: Jailhouse 41 [8]

Jailhouse 41 on helppo nimetä Pinky Violence -genren timantiksi ja ehkäpä kaikkien aikojen parhaaksi eksploitaatioelokuvaksi. Ito on kumppaneineen rakentanut huikean yhteiskunnallisen allegorian röyhkeää ilmaisua ja ensiluokkaista toteutusta unohtamatta. Ohjaajan paukut eivät kuitenkaan loppuneet tähän, sillä hän onnistui ylittämään itsensä vielä kertaalleen sarjan päätösosaksi kaavailemassaan elokuvassa Female Prisoner Scorpion: Beast Stable (1973).

*****
keskiarvo
toimitus
4.38/5.00 (4)
 JSTPMK*PI
  4.5 4.0 5.0 4.0
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  11 (14)
79%
Female Convict Scorpion Jailhouse 41 (1972)  Female Convict Scorpion Jailhouse 41 (1972)Joshuu sasori: Dai-41 zakkyo-bô  
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9