Caroline Munro
Female Prisoner Scorpion - Sosiopoliittisen eksploitaatioviihteen ytimessä
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9

Female Prisoner Scorpion: Grudge Song (1973)

aka Joshû sasori: 701-gô urami-bushi; Sasori - Grudge Song

Female Prisoner Scorpion: Grudge Song #1 Female Prisoner Scorpion: Grudge Song #2

Markkinatalous moukaroi Female Prisoner Scorpion -sarjan neljännen osan kankaille joulukuussa 1973. Beast Stable oli tarkoitettu sarjan päätökseksi, mutta Toei ei malttanut olla lypsämättä lehmäänsä kuiviin. Ohjaajaksi hankittiin Meiko Kajin vanha kamu, Nikkatsulla uriensa välissä jumittanut entinen toimintaohjaaja Yasuharu Hasebe (Stray Cat Rock: Girl Boss, 1970), joka ei ollut vielä siirtynyt Roman Porno -suuntauksen (Assault! Jack the Ripper, 1976) pariin.

Pahasti haavoittunut Nami (Kaji) on Grudge Songin alussa jälleen karkuteillä. Poliiseja vihaava strippiklubin valaistusmies Kudo (Masakazu Tamura) ottaa skorpionin suojaansa piilopaikkaansa autokaatopaikalle. Namia jäljittävä etsivä Hirose (Hiroshi Tsukata) haravoi samaan aikaan kaupunkia.

Female Prisoner Scorpion: Grudge Song [1]
Female Prisoner Scorpion: Grudge Song [2]

Grudge Songista löytyy kameran takaa suurin piirtein sama Toei-porukka kuin ennenkin. Haseben mukana elokuvaan on kuitenkin tullut 70-luvun taitteen Nikkatsu Outlaw -vivahde, jolle oli ominaista nykynuorison ymmärtäväinen mutta kovaotteinen kuvaus rikoselokuvakontekstissa. Grudge Songissa elementti näyttäytyy Namin kumppaniksi ryhtyvän Kudon muodossa, joka on yhteiskunnalle kaunaa kantava kapinallinen ja entinen opiskelijaradikaali. Samalla elokuva lipuu edeltäjiään enemmän rikoselokuvan puolelle.

Kudon ja Namin välille syntyvä arastava luottamussuhde on elokuvan parasta antia, tunnelmallista rikosdraamaa, jolle ruostuvat autonromut antavat asiallisen taustan. Hahmojen puoliplatoninen romanssi saattelee päähenkilön myös totuttua inhimillisemmälle polulle ja tekee tilaa koko sarjan ainoalle sympaattiselle mieshahmolle. Ongelmallista on vain se, ettei uusi suuntaus tahdo istua Female Prisoner Scorpionin kehityskulkuun saati antipatriarkaaliseen teemaan - johan sarjan teemakappaleessakin lauletaan mieheen luottamisen olevan naisen pahin virhe!

Female Prisoner Scorpion: Grudge Song [3]
Female Prisoner Scorpion: Grudge Song [4]

Grudge Songin toinen kompastuskivi on tekninen hutilointi. Filmin leikkaus ja toimintajaksojen toteutus ovat usein hieman sinne päin. Esimerkiksi alussa ei ota selvää mihin Nami loukkaa itsensä, ja lopussa katsoja joutuu kompensoimaan hirttoköyden ja silmukkaan itsensä kompuroivan hahmon epäsynkkaa mielikuvituksellaan: köysi ei ole lähelläkään uhriaan.

Ongelmallisinta Haseben elokuvassa on kuitenkin sen hukkunut identiteetti. Visuaalisesti Grudge Song vastaa elokuvantekijöiden tavoittelemaa ruskeanrujoa maailmankuvaa, mutta ei katsojan odotuksia. Edeltäjiensä surrealistisesta tyylittelystä ei ole jäljellä kuin rippeet. Viimeisen puolituntisen aikana siirrytään pakollisen vankilaosuuden pariin. Tuhoon tuomittu pyrkimys kurottaa uusiin suuntiin pitäen kuitenkin toinen jalka tutulla mantereella käy ilmeiseksi. Vankilajakson ainoa twisti on korruptoitunut naispuolinen henkilökunta, mikä on jälleen vastakarvassa sarjan teeman kanssa.

Female Prisoner Scorpion: Grudge Song [5]
Female Prisoner Scorpion: Grudge Song [6]

Hasebe muisteli elokuvan hektistä tuotantoa Chris D:n haastattelussa. Filmin kuvaukset oli ajoitettu joulukuulle, julkaisupäivä saman kuun viimeiselle viikolle. Ylitöihin ei ollut lupaa, sillä Toein työläisten unioni oli paraikaa kiivaissa neuvotteluissa palkanmaksajien kanssa (ironista kyllä, edelliselokuvien ohjaaja Shunya Ito oli liiton komitean jäsen). Budjetitkin olivat ilmeisesti kuihtuneet elokuva elokuvalta. Tuotannon taustat tiedostaen on ehkä helpompi ymmärtää, miksi markkinatalouden jyräämästä elokuvasta tuli nykyisen muotoinen raakile.

Mikäli Grudge Songia kykenee tutkailemaan itsenäisenä teoksena, tarjoaa se toimivaa 70-luvun lainsuojatonta viihdettä useimpien kohtauksiensa osalta. Erikseen mainittakoon Hajime Kaburagin (The Executioner, 1974) musiikit, jotka svengaavat parhaimmillaan todella mukaansatempaavasti. Niistä filmi ansaitsee pisteensä.

Female Prisoner Scorpion: Grudge Song [7]
Female Prisoner Scorpion: Grudge Song [8]

Lopuksi palattakoon vielä elokuvan poliittiseen aspektiin. Grudge Songissa nähdään muun muassa japanilaisen elokuvan yliampuvimpiin lukeutuva poliisibrutaaliuden kritiikki kohtauksessa, jossa tinanapit ruoskivat kiinni otetun opiskelijamielenosoittajan henkihieveriin kuulusteluhuoneessa! Omien sanojensa mukaan Hasebe ei kuitenkaan pyrkinyt ottamaan kantaa yhtään mihinkään. Ohjaajan tavaramerkiksi muodostuikin poliittissävyisten filmiensä (rotuteemoja raastavasti käsittelevä Stray Cat Rock: Sex Hunter, 1970; viihdeteollisuuden rappiota mm. elokuvateatteriin sijoitetulla raiskauksella kommentoiva Rape! 13th Hour, 1977; jne.) poliittisen kontekstin kieltäminen kaikissa haastatteluissa, ainoastaan käsikirjoittajien mahdolliset tarkoitusperät tunnustaen. Omituinen mies.

**½--
keskiarvo
toimitus
2.75/5.00 (2)
 JSMK*
  3.0 2.5
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9