Caroline Munro

Buio Omega (1979) :: Beyond the Darkness

aka Blue Holocaust; Buried Alive; In quella casa... buio omega; The Final Darkness

Buio Omega #1 Buio Omega #2
IMDb

Beyond the Darkness on elokuva päästään sekaisin olevan Francescon (Kieran Canter) rakkaudesta kuolleeseen tyttöystäväänsä Annaan (Cinzia Monreale). Valitettavasti Anna tosiaan on kuollut, joten eläintentäyttöä harrastavan Francescon täytyy avata tyttöystävänsä vatsa, poistaa sisälmykset, imeä aivot ulos, ja kas; tyttö on kuin uusi. Yhteiselo Annan ja taloudenhoitajan Iriksen (Franca Stoppi) kanssa ei ota kuitenkaan onnistuakseen, koska tavalla tai toisella eksyy Francescon syrjäiseen kartanoon tuntemattomia matkalaisia, jotka pääsevät selville totuudesta ja joista täytyy siksi hankkiutua eroon.

Buio Omega [1]
Buio Omega [2]

Joe D'Amaton tuotantoa katsoessaan ei ole vaikeaa huomata, että hän aloitti uransa kuvaajana, sillä hän käyttää hyvin niukasti hyödykseen ohjaajille suotua mahdollisuutta rytmittää elokuvien visuaalista kerrontaa. Tasaisen steriili ohjaus sopii kuitenkin juuri Buio omegaan, ja sitä täydentää Goblinin säveltämä elokuvan karuun ulkoasuun sopiva vähäeleinen melodia. Ilmeisesti elokuvaan muutenkin satsattiin hieman enemmän, sillä erikoistehosteet ovat laadultaan hyviä, joten katsojien ei tarvitse sietää Porno Holocaustin tyylisiä ketsuppia-valmiiksi-naamassa -kikkailuja. Goresta on tehty mahdollisimman autenttista ja se onkin varsin vastenmielistä. Esimerkistä käy alkupuolen pitkä kohtaus, jossa Francesco poistaa Annan sisäelimiä: irroitettuaan elimet, viskaa hän ne likaiseen harmaaseen metalliämpäriin. Toisesta esimerkistä käy Francescon ja Iriksen ateriointi keittiössä, mihin leikataan hapossa syövytetyn naisen jättämästä eriteliejusta. Jotain vastaavanlaista nähtiin vasta kymmenisen vuotta myöhemmän Jörg Buttgereitin Nekromantikin (1987) kuuluisassa ruokapöytäkohtauksesta.

Buio Omega [3]
Buio Omega [4]

Useat ovat nimenneet Beyond the Darknessin D'Amaton iljettävimmäksi elokuvaksi. Elokuva onkin saavuttanut vuosien varrella melkoisen maineen. Osa tästä menee näyttelijöiden piikkiin, jotka hoitavat hommansa tuskallisen vakuuttavasti. Kieran Canter sopii kuin nakutettu henkisesti sairaan Francescon rooliin. Yhtä kuvottava on Franca Stoppi Iriksenä.

Elokuvan isoin miinus eli tolkuton käsikirjoitus tuhoaa kuitenkin koko paketin. Laiskasti kirjoitettu tarina heittää kartanon liepeille milloin kenetkin kulkijan, joka aina kuin sattuman kautta törmää Annan ruumiiseen odotetuin seurauksin. Lisäksi tarinan edettyä yli puolenvälin ovat käsikirjoittajat löytäneet itsensä painajaismaisesta umpikujasta "miten-helvetissä-tämä-lopetetaan" -kyltti kädessään. D'Amaton elokuvien sarjassa Beyond the Darkness on parempaa keskitasoa, mutta ei juuri sen enempää.

Katso myös: Il terzo occhio (Mino Guerrino 1966).

Versioinfo (15.7.2003):

Versioista suositeltavin on tällä hetkellä Media Blastersin R1-julkaisu, joka päihittää Japan Shockin Italian Shock tuotemerkin alla julkaistun R2-version sekä kuvanlaadussa että lisukkeissa. Media Blasters on nimittäin laittanut pakettiin mukaan Cinzia Morealen haastattelun, lavastaja Donatella Donatin lyhyen kommenttiraidan sekä trailerit elokuvista What Have They Done to Solange?, Seven Blood Stained Orchids ja House on the Edge of the Park. Molemmat elokuvan saksalaiset R2-julkaisut (Astro / CMV Laservision) on leikattu.

***--
© Jari Mustonen, julkaistu: 15.7.2003
keskiarvo
toimitus
3.08/5.00 (6)
 JSSMJMJM*EMPI
  3.5 4.0 3.0 2.0 3.0 2.5
keskiarvo
lukijat i
2.97/5.00 (17)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  6 (20)
30%
Buio Omega (1979)  Buio Omega (1979)Beyond the Darkness