Caroline Munro

Schock (1977) :: Shock

aka Beyond the Door II; Schock (Transfert-Suspence-Hypnos); Suspense; Les démons de la nuit

Schock #1 Schock #2
IMDb

Italokauhun suurnimen, Mario Bavan, viimeiseksi jäänyt elokuva on tyylipuhdas goottikauhuilu siirrettynä uudenaikaisempaan ympäristöön. Vaikka onkin totta, että tässä vaiheessa uraansa elokuvantekoon tympääntynyt Mario antoi poikansa Lamberton (joka seurasi tarkkaan isänsä laatimia yksityiskohtaisia storyboardeja) ohjata osan leffasta, on mestarin kädenjälki selvästi hallitsevana läsnä. Ne katsojat, joille vain vauhdikas verenroiske on pääsylippu onnelaan, eivät todennäköisesti löydä etsimäänsä tästä psykologisia elementtejä painottavasta, verkkaisesti etenevästä klassikkokauhusta.

Shock kertoo monikerroksisen tarinan seitsemän vuotta aiemmin miehensä menettäneestä, ja tapahtuman traumatisoimana psykiatrista hoitoa saaneesta naisesta, Dora Baldinista (Daria Nicolodi), sekä hänen uudesta perheestään, aviomies Brunosta (John Steiner) ja Marco-pojasta (David Colin jr.). Perhe päättää muuttaa Doran omistuksessa kaikki nämä vuodet olleeseen asuntoon, joka oli myös Doran ja tämän ex-miehen koti. Aluksi elämä salaisuuksia tulvivassa asunnossa menee mukavasti, mutta pian alkaa tapahtua yliluonnolliselta vaikuttavia asioita; Poika alkaa käyttäytyä uhkaavasti ja jopa seksuaalisia haluja osoittavasti äitiään kohtaan; Esineitä putoilee, mattoveitsi viuhuu ja ovia aukeilee ilman näkyvää syytä, ja joku lähettää Doralle kukkia, joiden muassa oleva kortti vihjaisi terveisten tulleen kauan kuolleena olleelta mieheltä. Dora päättää keinolla millä hyvänsä selvittää, mistä on kyse, ja selvittelyn aikana muistiin palailevat menneisyyden palaset (joiden joukossa vilahtelee hienoja symbolisia kuvia, kuten epävireinen piano, jonka koskettimien välissä on partateriä) saavat hänet epäilemään kokemustensa todenmukaisuutta.

Schock [1]
Schock [2]
Schock [3]

Tapahtuuko kaikki vain yhden henkilön pirstoutuvassa mielessä, onko koko perhe tavalla tai toisella mieleltään järkkynyt, vai onko uuteen eloon herännyt ex-ylkä kaiken takana? En kerro, mutta elokuvan perin häiriintynyt lopetus vastannee kysymyksiin ainakin riittävän tarkkanäköisille katsojille. Bava kykenee säilyttämään elokuvan kiinnostavuuden aivan loppuun asti taitavalla useiden selitysvaihtoehtojen tarjoamisella. Verrattuna moniin myöhemmin tehtyihin ja selvästi väkivaltaisempiin spagettikauhuihin, Shock onnistuu huomattavasti paremmin aidosti pelottavien ja säpsäyttävien kohtausten luomisessa; Vanhan mallisemmat narahtava ovi -säikäytykset pääsevät pitkästä aikaa hyvin esiin. Ohjaus ja kuvaus ovat vakuuttavaa jälkeä, vaikka tällä kertaa katsojia ei hemmotellakaan Bavan useista aiemmista elokuvista, kuten Hatchet For a Honeymoon ja Blood and Black Lace, tutuilla hulppeilla värimaailmoilla ja lavasteilla. Mutta ottaen huomioon selvän painotuseron älyllisempään suuntaan, ratkaisu on oikea. Varsinkin alkupuolen heikkoutena voisi pitää paikoin hyvinkin latteaa dialogia, josta suurelta osin vastaa, yllätys, yllätys, perheen poika Marco. Joitain pikku virheitä myös mahtuu mukaan, mutta tällä kertaa ne eivät haittaa kokonaisuutta. Goblinin musiikki on jälleen kerran loistavaa, kuin suoraan oudoimmista painajaisunistani uutettua myrkkyä ääniasuun muutettuna.

****-
© Tony Reponen, julkaistu: 5.9.2003
keskiarvo
toimitus
3.36/5.00 (7)
 JSSMJLJM*TRMMEM
  4.0 3.0 3.5 4.0 4.0 3.0 2.0
keskiarvo
lukijat i
3.40/5.00 (10)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  9 (15)
60%
Schock (1977)  Schock (1977)Beyond the Door II  

kommentit

odota...
mikko kommentoi (25.5.2014 22:13:47)
user avatar Soundtrackilla ei kuulla varsinaisesti Goblinia, vaan osittain samoista jätkistä koostunutta Libraa. Ei se haittaa.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa