Caroline Munro

The Water Margin (1972)

aka Sui woo juen; Seven Blows of the Dragon; All Men Are Brothers; Waterside Story; Outlaws of the Marsh; Shui Hu zhuan

The Water Margin #1 The Water Margin #2
IMDb

Chang Chehin orkestroima "eeposten eepos" The Water Margin perustuu samannimiseen, joskus helvetin monta vuosisataa sitten kirjoitettuun massiiviseen romaaninjärkäleeseen, ja tarkemmin sen lukuihin 64-68. Varhaisen kiinalaisen kirjallisuuden klassikkona pidetty kirja kertoo sadankahdeksan kungfu-sankarin seikkailuista ja sisältää lukemattomia juonikierteitä ja sivujuonia. Kuulostaako hyvältä pohjalta parituntiselle miekkailuleffalle? Ei minustakaan.

The Water Margin [1]
The Water Margin [2]

The Water Marginin elokuvasovitus kaatuu juuri siihen, mihin sen ennen katselun aloittamista pelkääkin kaatuvan. Leffassa on aivan liikaa henkilöitä sekä sivujuonenpirstaleita ja se todella tuntuu jonkun isomman kokonaisuuden osilta 64-68. Yksikään hahmoista ei kehity tarinan aikana suuntaan tai toiseen, saati sitten että heihin ehtisi samaistumaan. Pelkästä henkilömäärästä turhautunut katsoja tipahtaa luultavasti kärryiltä jo spektaakkelin alkumetreillä, eikä yhdenkään soturin kohtalo voisi lopulta vähempää kiinnostaa. Massiivisen hahmogallerian jakaminen hyviin ja pahoihin tapahtuu lähinnä siten, että hyviä kutsutaan "sankareiksi" ja jos muistaa minkä näköisiä sankarit ovat, niin ne tyypit joita sankarit tappavat ovat sitten pahoja. Näyttelijöistä ainoastaan jatkuvasti vuoron perään vangituksi ja pelastetuksi joutuvaa Mr. Lu'ta esittävä Tetsuro Tamba (mm. Japanin salaisen palvelun pomo Bond-filmissä Elät vain kahdesti) onnistuu tuomaan jonkinlaista läsnäoloa rooliinsa.

Yllättävästi leffan toiminta on lähes yhtä tylsää kuin sitä ympäröivä, juonta sikinsokin paiskova paskanjauhanta. David Chiang on suuri painimestari, jonka ilmiömäisten painimiskykyjen ansiosta jokainen, johon hän koskee, heittää voltin hidastettuna. Aseidenkalistelu on sinänsä kelvollista katseltavaa, mutta koreografit Liu Chia-liang ja Tang Chia ovat yltäneet yhdessä Chang Chehin kanssa niin paljon huimempiin saavutuksiin, että The Water Marginin sohiminen tuntuu laimealta. Lisäksi toimintaa on huomattavan vähän, sillä suurin osa ajasta kuluu jonkun selittämättömän sivujuonen punomiseen.

The Water Margin [3]
The Water Margin [4]

Parasta leffassa on spagulänkkäreistä vaikutteensa ammentanut musiikki, jota aloituksen jälkeen käytetään valitettavan vähän. Lisäksi intron hengästyttävän laajamittaisen henkilöesittelyn aikana on aivan pakko ihmetellä kuinka helvetissä samaan leffaan on saatu tungettua näin tajuton joukko tunnettuja Shaw-näyttelijöitä. Valitettavasti tämä selviää elokuvan edetessä, kun mm. Chen Kuan Tain hahmoon ei alkukohtauksen jälkeen enää palata, paitsi vasta kolme vuotta myöhemmin valmistuneessa jatko-osassa All Men Are Brothers.

The Water Marginin itsensä Roger Cormanin Yhdysvaltain markkinoille leikkaama versio Seven Blows of the Dragon on yli puoli tuntia lyhyempi ja totta kai englanniksi dubattu. Elokuva menestyi teatterikierroksellaan varsin kohtuullisesti, ja on siksi rakastettu klassikko monen keski-ikäisen jenkkiläskin muistoissa, ja esitettiinpä tämä versio muutama vuosi sitten myös kotimaisilla Night Visions -festivaaleilla. Kyseessä olevaa edittiä näkemmättä en usko että puolentunnin poistaminen ainakaan huonontaisi elokuvaa.

The Water Margin [5]
The Water Margin [6]

Myöhemmin 1972 ilmeistyi vielä toinen Chang Chehin ohjaama The Water Margin -tarustoon perustuva elokuva, Ti Lungin esittämän Wu Songin aikaisempia vaiheita pätevästi kuvaava Delightful Forest.

Versioinfo (26.10.2003):

Shaw Brothers -elokuvia Hongkongissa levittävän IVL:n mielestä The Water Marginin julkaiseminen on ilmeisesti ollut jotenkin merkittävää, sillä paketin ulkomuotoon on panostettu lisäämällä pahvikoteloon elokuvan nimi kultaisin kohokirjaimin. Lisäksi sisältä löytyy ihan fyysisiäkin ekstroja, neljä kappaletta pahvisia The Water Margin -kirjanmerkkejä! Kehnosti maalattuja, mutta muutoin vekkuli lisä.

Dvd:n julkaisua lykättiin alkuperäisistä suunnitelmista useilla kuukausilla, mikä antoi luvan odottaa jotain erikoslaatuista ekstrarintamalla. Perussetin lisäksi levyltä löytyykin kolme haastattelukoostetta aiheinaan ohjaaja Chang sekä päätähdet Chiang ja Ti. Valitettavasti nämä ovat samat dokumentit jotka nähtiin jo aiemmin ilmestyneellä Vengeace!-dvd:llä. Lisämiinus tulee alkuperäisen trailerin puutteesta, jollaisen IVL on jättänyt käsittämättömästi pois kaikista muutaman viimeisen erän julkaisuistaan. Oi miksi?!

Kuvanlaatukin on pettymys. Anamorfinen kuva on riittävän tarkka, mutta värit ovat häiritsevän haaleat. Sama värisävyjen tunkkaisuus on tähän astisista julkaisuista vaivannut huomattavimmin Have Sword Will Travelia, mutta The Water Margin on vielä ruskeampi ja tylsempi. Tällainen spektaakkeli kaipaisi ehdottomasti koko väriskaalan kirkkaasti toistavaa kuvaa. Ero esim. yhtälailla eeppisen sotaseikkailun The Heroic Onesin julkaisun tarkkaan ja sävykkääseen kuvaan on valtava. Tämä on suorastaan kummallista, kun ottaa huomioon että The Heroic Ones oli IVL:n aivan ensimmäisiä Celestial Picturesin remasteroimia Shaw-julkaisuja ja elokuvakin kaksi vuotta The Water Marginia vanhempi.

*½---
© Tatu Piispanen, julkaistu: 26.10.2003
keskiarvo
toimitus
2.33/5.00 (3)
 TPMEMM
  1.5 3.0 2.5
keskiarvo
lukijat i
2.08/5.00 (6)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!