Caroline Munro

Shaolin Hand Lock (1978)

aka Shi zi mo hou shou; Handlock; Shaolin Handlock; Le crochet mortel de Shaolin; Sap Chi Soh Hau Sau

Shaolin Hand Lock #1 Shaolin Hand Lock #2
IMDb

Shaolin Hand Lock on katsojan älykkyyttä aliarvioiva umpityperä kung fu -seikkailu, jossa viimeiseltä käyttöpäivältään erääntynyt David Chiang soluttautuu Lo Liehin esittämän rikolliskeisarin suojiin kostaakseen isänsä kuoleman. Epäloogisuuksia tarjoillaan viihdyttävyyteen asti, mutta ankeat taistelukohtaukset ja surkeat näyttelijäsuoritukset ajavat katsojaa tehokkaasti unten maille.

Shaolin Hand Lock [1]
Shaolin Hand Lock [2]

Puhkikulutettuun kostojuoneen heitetään lisämausteeksi idioottimainen tappotekniikka "Shaolinin käsilukko", jolla ei tietenkään ole mitään tekemistä shaolin-temppelin kanssa. Hongkongin kaikkien aikojen ylityöllistetyin käsikirjoittaja I Kuang on loihtinut hämmentävän paskan käsikirjoituksen, jonka logiikka on täydellisesti hukassa - koko tekele tuntuu olevan hutaistu kasaan sen kummempaa miettimättä. Flashbackit toistavat kohtauksia, jotka esitettiin juuri muutamaa minuuttia aikaisemmin ja henkilöiden ajatuksenjuoksua selvitetään päänsisäisillä monologeilla. Minkäänlaista tunnelmaa ei onnistuta kehittämään ja koko touhun seuraaminen tuntuu typerältä.

1920-luvulle ajoittuva tarina kuljettaa David Chiangin Thaimaahan etsimään isänsä murhauttanutta Lo Liehiä. Siellä sitten tapellaan laiskasti ja todistetaan mitä ihmeellisimpiä sattumia. Chiang on jostain syystä vakuuttunut että tappaakseen Lon hänen on soluttauduttava tämän lähipiiriin odottamaan oikeata tilaisuutta lopputaisteluun asti. Esimerkkinä käsikirjoituksen lukuisista konkreettisista typeryyksistä mainittakoon kohtaus, jossa Chiang palauttaa Lolle varastamansa lastillisen kultaharkkoja. Ensin Chiang ilmoittaa ettei ole kiinnostunut kullasta vaan varasti lastin todistaakseen Loille olevansa pätevä henkivartija. Lon kysyessä syytä pestin havitteluun, Chiang vastaa haluavansa tienata helppoa rahaa...

Shaolin Hand Lock [3]
Shaolin Hand Lock [4]

60- ja 70-luvun taitteessa monessa klassikkoelokuvassa loistaneen David Chiangin karsima oli Shaolin Hand Lockin aikaan jo täysin kateissa, eikä hän alun perinkään pärjännyt omillaan pitkäaikaisen kung fu -kumppaninsa Ti Lungin tavoin. Chiang aloitti uransa stunt-miehenä, mitä on hankala uskoa herran kömpelöä liikkumista seuratessa. Vakiovirnistys ja pähkäilevä otsankurtistus ovat jälleen Chiangin ainoat keinot ilmaista erilaisia tunnetiloja. Roolisuoritus on suorastaan mitätön. Vastapeluri Lo Liehiltä löytyi ponnekkuutta vielä vanhoilla päivilläänkin, mutta tästä elokuvasta se ei tule ilmi. Kolmatta miespääosaa näyttelee Hongkongin elokuvabisneksessä edelleen vaikuttava Micheal Chan Wai Man ja hänenkin hahmonsa jää ontoksi. Myöhemmin Jackie Chanin ja Sammo Hungin vakiovastukseksi kiinnitetty Dick Wei hotkii raajojaan pienessä roolissa David Chiangin isänä (!). Kukaan henkilöhahmoista ei onnistu kehittymään katsojan silmissä sympaattiseksi tai kiinnostavaksi, tai oikeastaan yhtään miksikään.

Shaolin Hand Lockin on ohjannut uransa jo 50-luvulla aloittanut tuottelias veteraani Ho Meng-hua, eikä hän ainakaan tämän näytteen perusteella kovin kummoista mainetta ansaitse. Monipuolinen ohjaaja muistetaan mm. Black Magic -kauhuilusta (1975) jatko-osineen, sekä tunnettuun Journey to the West -kirjaan perustuvasta elokuvasarjasta, joka alkoi 1966 episodilla The Monkey Goes West. Kirjavalle uralle mahtuu niin fantasiaa, musikaalia, trilleriä, kauhua, erotiikkaa, kung fua kuin wuxiaakin. Shaolin Hand Lockin dvd:n takakansi ilmoittaa myös Hon antaneen Jackie Chanille ja Sammo Hungille ensimmäiset mahdollisuudet elokuvanteossa, mikä ei pidä paikkaansa.

Shaolin Hand Lock [5]
Shaolin Hand Lock [6]

Koreografi Tang Chia on jälleen munannut itsensä suunnittelmalla filmiin mitäänsanomattomat taistelukohtaukset. Pientä yritystä on satunnaisesti havaittavissa, mutta Tang loihti huomattavasti vauhdikkaampaa toimintaa yhdessä Liu Chia-liangin kanssa jopa kahdeksan vuotta vanhempiin elokuviin. Lisäksi kun Shaolin Hand Lockin mäiskettä vertaa esimerkiksi samana vuonna valmistuneisiin taistelutaideteoksiin Warriors Two ja Snake in the Eagle's Shadow, ei jää epäselväksi, että se oli jo aikanaan auttamattomasti vanhentunut.

Kaikenkattavasta puisevuudestaan huolimatta Shaolin Hand Lock ei kuitenkaan vajoa lähellekään kung fu -elokuvan hirveimpien halpisrahastusten syventämää aallonpohjaa. Kohtalaiset tuotantoarvot ja mukiinmenevät yhteenotot saattavat juuri ja juuri pitää fanaattisimmat David Chiang ja Lo Lieh -intoilijat hereillä puolentoista tunnin ajan.

*½---
© Tatu Piispanen, julkaistu: 25.11.2003
keskiarvo
toimitus
2.67/5.00 (3)
 JSTPMK*
  3.5 1.5 3.0
keskiarvo
lukijat i
2.50/5.00 (5)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!