Caroline Munro

Princess Mononoke (1997)

Prinsessa Mononoke

aka Mononoke-hime; La princesa Mononoke; Principessa Mononoke; Prinzessin Mononoke

Princess Mononoke #1 Princess Mononoke #2
IMDb

Elokuvan maailmaa seuranneet eivät ole voineet välttyä huomaamasta valtavirrassa viime vuosina tapahtunutta animaatioelokuvien määrän ja huomioarvon kasvua. Alan perinteinen jättiläinen Disney on saanut rinnalleen nyt ensimmäistä kertaa varteenotettavia kilpailijoita kuten Pixarin ja Dreamworksin. Nämä tahoillaan ovat kehittäneet omaa tyyliään joko Disneystä eteenpäin tämän omia vahvuuksia uhmaten (Pixarin Toy Storyt, Monsters, Inc. ja Finding Nemo) tai Disneytä vastaan (Dreamworksin Shrek). Kuitenkin Disneyn vahva varjo lankeaa molempien, sinänsä erinomaisten yhtiöiden tuotannon ylle viimeistään elokuvia arvosteltaessa.

Myös Amerikan elokuva-akatemia on pannut merkille kasvaneen kiinnostuksen animaatioon; vuoden 2003 Oscar-tilaisuudessa jaettiin ensimmäistä kertaa pysti myös parhaalle animaatioelokuvalle. Sitä olikin asetettu hakemaan koko Amerikkalaisen animaation kärkikaarti edellämainittujen isojen toimijoiden johdolla. Pienenä yllätyksenä kuitenkin ehkä tuli se, että akatemia päätti ojentaa palkinnon Hayao Miyazakille elokuvastaan Spirited Away. Yllätys se oli nimenomaan siinä mielessä, että jos muiden palkinnonsaajien kesken olikin suuria yhtäläisiä lähtökohtia on Miyazaki ja studionsa Ghibli toiminut omalla omintakeisella linjallaan niin kauan kuin minä olen heidän hengentuotteitaan palvonut.

Princess Mononoke [1]
Princess Mononoke [2]

Miyazakin elokuvissa vallitsee opuksesta toiseen harvinaisen yhtenäinen tematiikka. Se ei muistuta Amerikkalaisen animaatioperinteen standardikuvioita, muttei myöskään Japanilaisen animen peruslinjaa. Lähimmät vertailukohdat Miyazakin aiheisiin ja niiden käsittelyyn löytyvätkin perinteisen kertovan elokuvan puolelta. Eikä sielläkään lastenelokuvasta. Animaation saralla ainoastaan Ghiblin toinen tähtiohjaaja Isao Takahata pääsee lähelle Miyazakin suuruutta. Perustellusti voidaankin väittää Miyazakin olevan eräs tämän hetken merkittävimmistä ja kiinnostavimmista elokuvaohjaajista, ei pelkästään animaatio-ohjaajista. Kenestä muusta on väitetty samoin?

Princess Mononoke on Miyazakin toiseksi uusin elokuva (ilahduttavaa on, että IMDb listaa jo vanhan mestarin seuraavan projektin olevan työn alla). Se on myyttiseen menneeseen aikaan sijoittuva satu ihmisen ja luonnon ratkaisemattomasta yhteentörmäyksestä. Nuori soturi Ashitaka asuu idyllisessä ja harmonisessa kylässä, joka elää sopusoinnussa luonnon kanssa. Kylässä asuvat muinaisen heimon viimeiset rippeet, jotka ovat aikoinaan lähteneet vainoa pakoon lännestä. Eräänä päivänä kylän maille ryntää demoniksi muuttunut villisikajumala jonka Ashitaka kyläänsä puolustaessaan surmaa. Sika langettaa Ashitakalle kirouksen, joka ilmenee violettina ihottumana Ashitakan käsivarressa. Kylän viisas tietäjänainen kertoo Ashitakalle tämän ihottuman olevan tappava. Ashitakalla ei ole muuta tietä, kuin matkustaa kauas länteen etsimään sitä syytä, mikä aiheutti sikajumalan demonisaation. Ashitakan tehtävä on auttaa, "nähdä tilanne silmin, jotka ovat vapaat vihasta". Omaa paranemista hänelle ei luvata, mutta lyhyen elämänsä voi käyttää kuitenkin muiden auttamiseen.

Princess Mononoke [3]
Princess Mononoke [4]

Aikansa taivallettuaan Ashitaka päätyy erikoiseen Rautakaupunkiin. Kaupunkia johtaa rautaisella otteella Lady Eboshi. Nimensä mukaisesti kaupunkia hallitsee suuri rautasulatto, jossa Eboshille uskolliset naistyöläiset valmistavat malmista rautaa. Hetken tilannetta kartoitettuaan Ashitakalle selviääkin tilanteen perimmäinen ristiriita: kaupungin toiminta ja kaupunkilaisten, ei vähiten Lady Eboshin, asenteet ovat ristiriidassa ympäröivän luonnon kanssa. Raudanvalmistus tuhoaa luontoa ja tämä on suututtanut alueen jumalat, jotka käyvät tuhoontuomittua taistelua rautakaupungin teknologista ylivoimaa vastaan.

Eboshin päävastustaja on San, pieni susien kasvattama tyttö jonka johdolla susijumala apureineen verottaa toisinaan kaupungin väestöä. Sanin tavoitteena on Eboshin surmaaminen ja sitäkautta Rautakaupungin hävittäminen. Ashitaka ymmärtää molempien osapuolten näkemyksiä eikä valitse puoltaan. Sensijaan hän yrittää aina tilaisuuden tullen sovitella kiistoja parhaan kykynsä mukaan. Pitkään jatkunut koston kierre ja perimmäisten arvojen perustavanlaatuinen ristiriita tekevät kuitenkin Ashitakan työn vaikeaksi. Sen enempää elokuvan kiehtovaa juonta paljastamatta voidaan todeta, että Ashitakan sovittelusta huolimatta suureen yhteenottoon päädytään.

Princess Mononoke on elokuva ideologioista ja sodasta. Kumpikin osapuoli tietää olevansa oikeassa. Miyazakin suuruus onkin siinä, että hän antaa meidän kokea tilanteen ja tapahtumat kaikessa mielettömyydessään Ashitakan kautta. Kuten Ashitaka, mekin näemme tilanteen "silmin, jotka ovat vapaat vihasta". Kyse ei kuitenkaan ole länsimaiselle ajattelulle ominaisesta joko- tai- tilanteesta, jossa hyvä ja paha taistelevat. Miyazaki näyttää meille, että molemmat osapuolet ovat oikeassa. Ristiriita syntyykin päämäärien ja tavoitteiden korjaamattomasta erilaisuudesta, vastakkain ovat perimmäisellä tasolla inhimillinen kulttuuri ja siihen sisältyvä "oikeus" käyttää hyväkseen luonnonvaroja sekä jumalhahmoihin personifioitu luonto elävänä ja toimivana ihmisettömänä ekosysteeminä.

Princess Mononoke [5]
Princess Mononoke [6]

Rautakaupungin asukkaat Miyazaki kuvaa iloisina ja reippaina, uskollisina työläisinä, jotka seuraisivat johtajaansa Eboshia vaikka kuolemaan. Lady Eboshi taas on hyvä ja oikeamielinen johtaja joka haluaa vain parasta omilleen. Rautakaupungissa vallitseekin melkein militantti hurmos ja vankka käsitys oman toiminnan oikeutuksesta. Vastapuolella taas luonto esitetään arvaamattomana ja julmanakin paikkana, jonka ominaispiirteet toimivat sitä itseään vastaan. Minkäänlaista yhteistoimintaa eri lajien välille ei voi syntyä, sudet ovat susia, siat sikoja eivätkä kuunaan kohtaa. Kaupungin toimintaa Ashitaka tarkkailee järkyttyneenä siitä, miten kauas luonnosta kaupungin asukkaat ovat etääntyneet. Luonnossa taas Ashitaka panee merkille asioiden väistämättömyyden ja joustamattomuuden. Asioiden tulee olla niinkuin on aina ollut. Pelivaraa sopeutumiseen ei ole.

Lopun vääjäämättömässä taistelussa ei ole voittajia. Kaikki häviävät, toiset vain enemmän kuin toiset. Kukaan ei koskaan voita sodassa. Tästä voidaankin vetää allegoria eräisiin maailmanpolitiikan kriisipesäkkeisiin, missä ideologiat kohtaavat ja kostonkierre on mahdoton katkaista. Elokuvallista realismia tuo mukaan sekin, että (toisin kuin yleensä Amerikkalaisessa elokuvassa) Ashitaka on loppuun asti pelkkä tarkkailija. Yksi ihminen ei voi pelastaa maailmaa kuin oman panoksensa verran. James Bondia Ashitakasta ei saa sitten millään. Lopultakaan sota ei ratkaise mitään. Ristiriita säilyy, koska sitä ei voi edes teoriassa ratkaista sotimalla.

Princess Mononoke [7]
Princess Mononoke [8]

Miyazakin tuotannossa on karkeasti nähtävissä kaksi peruslinjaa: perinteisempään animeen tukeutuva toimintapainotteinen suunta (Laputa: Castle in the Sky, Princess Mononoke, Porco Rosso...) sekä hieman rauhallisempi, psykologisesti realistisempi suunta (My Neighbor Totoro, Kiki's Delivery Service). Spirited Away on tavallaan synteesi näistä linjoista. Vakavasta sanomastaan huolimatta Princess Mononoke on erittäin viihdyttävä elokuva. Ashitakan, Sanin ja Eboshin hahmot on kirjoitettu paljon Amerikkalaisia kollegojaan monitahoisemmiksi ja syvällisemmiksi. Myös piirrosjälki on upeaa. Se ei ole Disneymäisen sarjakuvamaista eikä Pixarmaisen anaalisen pikkutarkkaa tietokoneajan Nikke Knattertton tai Tintti-tyyliä. Pikemminkin sitä voisi kuvailla sanalla akvarellimainen. Kaikkia pienimpiä yksityiskohtia ei aina tarvitse piirtää, vaan pitää huolta, että jälki vastaa sävyltään elokuvan sisältöä. Tässä Ghiblin animaattorit jälleen kerran onnistuvat mainiosti.

Princess Mononokea voikin varauksetta suositella sekä perinteisen animen ystäville, että perinteisen asiapohjaisen laatuelokuvan ystäville. Erityisesti sitä tietysti voi suositella kaikille Miyazakin tai Spirited Awayn faneille. Ainoat, joille itse asiassa en Princess Mononokea näyttäisi ovat pienet lapset. Sen verran paljon irtopäitä ja -raajoja leffassa lentelee.

****½
© Markus Sorsa, julkaistu: 9.1.2004
keskiarvo
toimitus
4.19/5.00 (8)
 JSSMTPJMMSMHMK*PI
  4.5 4.0 4.0 4.0 4.5 4.0 4.0 4.5
keskiarvo
lukijat i
4.33/5.00 (30)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  59 (89)
66%
Princess Mononoke (1997)  Princess Mononoke (1997)Prinsessa Mononoke