Caroline Munro

Barbara Broadcast (1977)

aka Les limeuses

Barbara Broadcast #1 Barbara Broadcast #2
IMDb

"Look at her. She (Susan McBain) is totally into this cock thing, you know. She's not really even seemingly playing to the camera. She was very very hot... This is not direction. She really wants to get as much cock in her mouth as possible. Radley's not telling her." (Jamie Gillis)

Radley Metzger (alias Henry Paris) tunnetaan miehenä, joka etsi erotiikan ydintä. Haastatteluissaan hän on kertonut pornon olevan shokeeraamista. Ihmiset haluavat nähdä jotakin vulgaaria. 60-luvun suurimmaksi tabujen rikkojaksi hän nimeääkin osuvasti Blake Edwardsin Breakfast at Tiffany'sin (1961), mainstream elokuvan jonka pääosassa oli ensimmäistä kertaa miespuolinen seurapiirihuora (George Peppard). The Dirty Girls (1964) syntyi tästä inspiraatiosta. Se viitoitti Metzgerin tietä, jonka varrelta löytyvät mm. klassikoiksi muodostuneet Lickerish Quartet (1970), Score (1973) ja politiikkaa sekä eksploitaatiota sekoittava Little Mother (1973). 60-luvulta alkaneen seksuaalisen vapautumisen hedelmät puhkesivat vihdoin kukkaansa, kun hän ohjasi 70-luvun puolivälissä varsinaiset ensimmäiset pornoelokuvansa. Metzgerin meriitteihin ei kuulu ainoastaan genren kaikkien aikojen parhaaksi tituleerattu The Opening of Misty Beethoven (1976). Hän on yksi niistä harvoista, jotka ymmärsivät pornon olevan vain yksi osa suurempaa kokonaisuutta.

Barbara Broadcast [1]
Barbara Broadcast [2]

Metzgerin - ja oikeastaan koko alan - yksi ensimmäisistä suurista klassikoista valmistui vuonna 1975. The Private Afternoons of Pamela Mann sisälsi aidon juonen ja kameraa käytettiin jännityksen luomiseen sitämukaa kun eroottisten kohtausten kliimaksi lähestyi. Mukana oli jo pieniä viitteitä myös seuraavana vuonna valmistuneen The Opening of Misty Beethovenin tyylistä elävöittää tapahtumia klassisia melodioita ja jopa kauhun elementtejä sisältävällä musiikilla, joka sijoittuisi lopulta jonnekin William Friedkinin The Exorcistin (1973) ja John Carpenterin Halloweenin (1978) välimaastoon. Samana vuonna The Private Afternoons of Pamela Mannin kanssa valmistui Metzgerilta yksi kaikkien aikojen parhaista ja merkittävimmistä bondage-elokuvista, The Punishment of Anne (1975). Koko paketti oli siis kasassa, kun Metzger ohjasi edellisten hybridin. Barbara Broadcast valmistui vuonna 1977 pääosassa Annette Haven, jonka pariksi naitettiin kasa 70-luvun kuumia nimiä alkaen C.J. Laingista ja päätyen Constance Moneyn kautta pornoteollisuuden kulttihahmoon, Jamie Gillisiin.

Barbara Broadcast [3]
Barbara Broadcast [4]

70-luvulla porno oli kaikin tavoin kuumaa. Barbara Broadcast on lähes täydellinen esimerkki Metzgerin eri genrejä sekoittavasta tyylistä. Tapahtumat alkavat ravintolasta, jonka menú pitää sisällään kofeiinia, nuolemista, suihinottoja sekä tilausnumeron seitsemäntoista, sikäli jos maku on vaativa. Ihmiset ovat sensuelleja. He elävät The Opening of Misty Beethovenin tavoin paremmassa maailmassa, jossa erotiikka on yhtä luonnollista kuin aamupalan syöminen. Samainen ajatus pukee tapahtumien ylle monista Metzgerin töistä tutun koomisuuden. Erotiikan arkipäiväisyys näyttää huvittavalta, koska se paljastaa modernin yhteiskunnan pidättyväisyyden. The Private Afternoons of Pamela Mannissa snobi sihteeri otti vapaaehtoisesti laukeamisen kasvoilleen kerta kerran jälkeen vain todetakseen miten inhottavaa se on. The Opening of Misty Beethovenin lentomatkoilla asiakas saattoi valita millaisen suihinoton ottaa brandynsä kera. Barbara Broadcastissa seksistä tehdään tätäkin arkipäiväisempää. On hulvatonta seurata Metzgerin luomaa tyylikästi ravintolamiljöötä, jossa arvokkaat ihmiset nauttivat seksistä ja käyvät samalla jokapäiväisiä keskustelujaan.

Barbara Broadcast [5]
Barbara Broadcast [6]

Yksi klassinen piirre Metzgerin elokuvissa on naimisen jatkuminen laukeamisen jälkeen. AIDSin ja yhä näyttävämpiä ejakulaatioita vaatineen yleisön myötä, jouduttiin tätä elementtiä vähentämään 80-luvulle tultaessa. Barbara Broadcastissa se on kuitenkin vielä voimissaan. Sen sijaan juoni on karsittu minimiin. Barbara Broadcastia voikin pitää Metzgerin puhtaimpana pornoelokuvana huolimatta sen pitkästä klassisella musiikilla säestetystä avausjaksosta. Annette Haven esittää siinä seksispesialistia, joka on saapunut paikalliseen ravintolaan antaakseen haastattelun Laingin esittämälle reporterille. Ei mene kauaakaan, kun heidät keskeytetään ja nähdään yksi parhaista moneyshoteista, kun tarjoilijan spermat laukeavat annoksensa tilanneen leidin kasvoille. Metzgerin tapa lisätä jännitettä kameran liikkeellä ja kuva-alan asettelulla tekee kohtauksesta erityisen herkullisen. Ei erillistä otosta. Ei pitkitettyä suihinottoa. Tapahtumat vievät musiikin kera mukanaan kuin parhaassa trillerissä ja lopulta kliimaksi laukeaa vauhtiviivojen kera siloisille poskille. Myöhemmin luvassa on toimistoseksiä, virtsaamista, kuuman höyryn keskellä tapahtuvaa naimista, discovalojen loistetta ja sitomista.

Barbara Broadcast [7]
Barbara Broadcast [8]

Viime kädessä Barbara Broadcast on aitoudessaan ainutlaatuinen. Naimisten kirvoittama hiki, hymyt ja yhdyntöjen aikana vaihdetut katseet näyttävät kaikki uniikeilta. Samoin kahlitun Constance Moneyn pelko näyttää aidolta. On kuin Havenin ja muiden tähtien ei tarvitsisi lainkaan näytellä, kuin he rakastelisivat oikeilla tunteilla. Tässä mielessä Barbara Broadcast on hyvin puhdas elokuva. Se ei alista. Se rikkoo seksiin liittyviä tabuja, tekee kielletystä luonnollista ja haastaa siten kaiken erotiikkaan liitettävän kaksinaismoralismin, kuten myös modernin liukuhihnalta tuotetun ja omaksi ahtaaksi genrekseen vakiintuneen pornoteollisuuden. Kun vielä muistetaan, että Haven oli näihin aikoihin tunnettu feministi ja asetti itse omat rajansa sille mitä tekee, ei katsojan harteille jää muuta tehtävää kuin uppoutua hänen ja Laingin kasvoilta kuvastuvaan mielihyvään. Ainoan poikkeuksen muodostaa The Opening of Misty Beethovenista poistettu ja Barbara Broadcastissa käytetty lopetus, jota kohtauksessa esiintyvä Constance Money inhosi. Jamie Gillisin katsoessa häntä kahleissa, sytytin kädessään, tiivistyykin olennaisin 70-luvun seksploitatiivisesta ja rajoja etsivästä mentaliteetista.

Versioinfo (17.3.2004):

VCA on julkaissut vast'ikään elokuvasta typistetyn DVD:n varustettuna Gillisin ja Gloria Leonardin kommenttiraidalla sekä monilla muilla extroilla. Mukana on lievästi trimmattu keittiöepisodi ja Moneyn kahlinta, josta on poistettu kaikki hardcore lain vaatimuksesta.

****-
© Jari Mustonen, julkaistu: 17.3.2004
keskiarvo
toimitus
3.50/5.00 (2)
 JSJM
  3.0 4.0
keskiarvo
lukijat i
3.33/5.00 (6)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  4 (5)
80%
Barbara Broadcast (1977)  Barbara Broadcast (1977)