Caroline Munro

The Image (1976)

aka The Punishment of Anne; The Mistress and the Slave; L'esclave; L'image

The Image #1 The Image #2
IMDb

"Pleasure only starts once the worm has got into the fruit, to become delightful happiness must be tainted with poison."
- Georges Bataille

Pariisilainen ajattelija, Georges Bataille (1897-1962), tiivistää kenties parhaiten, mistä Catherine Robbe-Grilletin vuonna 1956 julkaistussa eroottisessa romaanissa, L'image, on kyse. L'image avaa oven tabuun, jonka moderni länsimainen yhteiskunta on uudelleen synnyttänyt. Ihmisen seksuaalisuus ei ole lainkaan niin hallittua kuin millaisena se usein kuvataan. De Saden riettaat visiot, Dominique Auryn klassikko-romaanin Histoire d'O (1954) sadismi ja Robbe-Grilletin L'imagen masokismi ilmentävät kaikki tukahdetulle erotiikalle luontaista siveettömyyttä. Seksuaalisuus on yksi ihmisen primitiivisimmistä olemuksista ja muodostaa siksi äärimmäisen keinon yksilön itseilmaisulle sen vastahakoisuuden vastapainoksi, jolla länsimaalainen kristillinen yhteiskunta siihen normaalisti suhtautuu.

The Image [1]
The Image [2]

Tuskin on sattumaa, että elokuvahistorian voimakkaimmat filmatisoinnit käsittelevät seksuaalisia tabuja. Stanley Kubrickin Lolita (1962), Pier Paolo Pasolinin Salò o le 120 giornate di Sodoma (1975), Virginie Despentesin Baise-moi (2000) ja Gaspar Noén Irréversible (2002), ovat vain muutamia niistä kohua aiheuttaineista luomuksista, jotka säilyvät ajattomina perversioiden ja seksuaalisen väkivallan kuvauksina. Samalle siveettömien ja moraalittomien tekojen analogialle sijoittuu myös Radley Metzgerin vuoden 1973 filmatisointi Robbe-Grilletin alkuperäisteoksesta, jonka rakenteen hän säilytti aina mieskeskeistä näkökulmaa myöten. The Imagessa nähtävä Anne on pelkkä seksuaalinen objekti, henkisen ja fyysisen alistamisen kohde, joka virtsaa, itkee ja kärsii alistajiensa käskystä.

The Image ei ole pelkästään tabu. Se on värisävyiltään yksi sensuelleimmista eroottisista elokuvista, joita on tullut vastaan. Käsitellessään ihmisten seksuaalisia patoumia Metzger on luonut kauniita kuvia niin kesäisestä suihkulähteiden kaunistamasta Pariisista kuin myös sileän karvoituksen peittämistä sukupuolielimistä. Pehmeän punaisilla ruusuilla, vaginaan työnnettävillä hedelmillä, ruoskilla ja kuumennetuilla neuloilla on kaikilla oma tärkeä esteettinen roolinsa. Kun esimerkiksi The Defiance of Good (1975) avasi Cathyn seksuaalisuuden mitä halvimpien eksploitaatioelokuvien hengessä, tekee The Image saman silmiähivelevän kauniisti. Tämäkään hedelmä ei ole silti erityisen mehukas, vaan sisältää annoksensa arsenikkia.

The Image [3]
The Image [4]

Elokuva alkaa pariisilaisesta kaupunkimiljööstä, jonka kauniissa illassa sampanjalasit kilisevät. Jean (Carl Parker), elokuvan voimakas keskushahmo ja kertoja, huomaa juhlien loisteessa kauniin valkoisen ilmestyksen. Hänen luontainen uteliaisuutensa vaatisi häntä esittelemään itsensä, mutta kun hän vihdoin pääsee tekemään aloitteen, tapahtuu se hänen vanhan ystävättärensä Clairen (Marilyn Roberts) avustuksella. Jeanin rooli on siis jo alusta alkaen ennalta määrätty. Hän ei ole tarinan motivoija. Hänen tehtävänsä on ainoastaan kertoa se. Heti ensimmäisestä tapaamisesta alkaen hän pääsee tutustumaan Annen alistamiseen. Vihdoin hän saa kutsun myös Clairen kartanoon, jossa Annea rangaistaan entistä rajummin. Anne sidotaan kiinni tuoliin jolla Jean istuu, jonka jälkeen hänet ruoskitaan haavoille samalla kun hän ottaa Jeanilta suihin.

Väkivalta tarjoillaan pieninä annoksina, joiden avulla Jean hivutetaan askel askeleelta omien seksuaalisten patoutumiensa äärelle. Hänestä tulee hiljalleen alistaja, joka kirjailijan uteliaisuudella syventyy edessään olevaan sadistiseen elämykseen. Samalla syntyy illuusio rakkaudesta, välittämisestä, kiintymyksestä ja molemminpuolisesta mielihyvästä. Entisestään passivoitunut Anne vaikuttaa puolestaan täydellisen poissaolevalta tahdottomalta olennolta, joka suorastaan kutsuu etsimään rajojaan, aina kunnes hänen läsnäolonsa muuntuu korviavihlovan kivuliaaksi. Hyvin harvoin, jos koskaan, on elokuvissa tullut vastaan yhtä tyhjää ihmisen hahmoon puettua objektia kuin tässä. Lopun äärimmäisen sadistinen kuvaelma, joka päättyy vertauskuvaukselliseen tahdottoman, rikki ruoskitun olennon makaamiseen, kääntääkin koko asetelman nurinkurin.

The Image [5]
The Image [6]

Ansa laukeaa vihdoin, kun ymmärtää kolmikon sisälle padotun suunnattoman kärsimyksen, josta Metzger ei sofistikoituneesti anna pienintäkään vihjettä. Modernin yhteiskunnan kulissit ovat likipitäen täydellisiä. Jean verhoutuu kirjailijan rooliinsa. Hän on pelkkä sivustakatsoja vielä silläkin hetkellä, kun tarttuu itse ruoskaan. Keski-ikäinen Claire on omistaja, joka haluaa epätoivoisesti jakaa omastaan, tunteakseen edes vähän siitä vallasta, jonka on jo menettänyt. Annen rooli on kaikista ilmeisin. Hän on nuori kaunis nainen, joka elää odotusten maailmassa. Hänen masokistisuuteensa kätkeytyvä kipu on kaikista suurinta, sillä hän saa ilmennettyä minäänsä ainoastaan neulojen ja ruoskien avulla. Näin aukeaa mielenkiintoinen näkökulma Annen persoonaan: hän hyväksyy yhteiskunnan hänelle antaman roolin, joka tuottaa runsaasti valtaa, mutta myös tukahdutettuja tunteita, jotka ovat myrkyttäneet hänen sielunsa.

Palaamme siis Bataillen post-moderniin filosofiaan, joka selittää pornografian, seksin sijaan, kuoleman kuvauksena. Bataillen metaforamainen Story of the Eye - joka inspiroi kirjan teemoja sivuavan Andrew Repasky McElhinneyn filmatisoinnin - antaa lähtökohdat Metzgerin visioille, jotka purkavat ihmisen seksuaalisuutta väkivallan kautta. Metzger myöntää, että väkivalta on pelkkä seuraus, ollen yhtä lähtemätön osa ihmisen olemusta kuin seksuaalinen vietti. The Imagen tyyli korvata ejakulaatioita ruoskimisella, kääntyy kuitenkin viimeistään lopussa hyvin kriittiseksi analyysiksi. Symbolinen kuoleman näytelmä paljastaa tällöin Jeanin ja Clairen. Heidän asemansa muuntuu lähes koskettavaksi, kun Anneen sidottu illuusio särkyy. Kenties juuri tästä syystä Robbe-Grilletin ja Metzgerin tarjoama konteksti on tänä päivänä yhtä voimakas kuin ensi-illan aikoihin parikymmentä vuotta aiemmin. He eivät moralisoi aihettaan, eivätkä siten vesitä sanomansa inhimillistä vetovoimaa.

The Image [7]
The Image [8]

The Imagen aikaansaama efekti on todella tehokas. Ei ihme että elokuva tunnustetaan yleisesti yhdeksi kaikkien aikojen parhaaksi hardcorea sisältäväksi kokonaisuudeksi. Se saikin arvoisensa päivityksen, kun Synapse films julkaisi siitä dvd:lle alkuperäisistä kamera-negatiiveista restauroidun version anamorfisena laajakuvana ja täysin lyhentämättömänä. Tasapuolisuuden vuoksi lopetamme kuitenkin täysin toisenlaiseen näkökulmaan:

"And this is why it cannot be recommended... The Image, no matter how hard it tries to be a soft-core sensation, just cannot help but consistently cross the line... It is very painful to watch. And yet this wants to be sexual, hoping that the audience finds satisfaction and desirability in her yelps of pain. This mixed message, between the pretty, the profane, and the prurient dooms The Image for anyone outside the core audience of extreme fetishists who would find its type of moral and cinematic corruption enticing."

- (Bill Gibron / dvd verdict)

****½
© Jari Mustonen, julkaistu: 18.4.2004
keskiarvo
toimitus
3.58/5.00 (6)
 JSSMTPJMJM*EM
  4.0 4.0 4.0 4.5 4.0 3.5
keskiarvo
lukijat i
4.07/5.00 (7)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  15 (18)
83%
The Image (1975)  The Image (1975)The Punishment of Anne