Caroline Munro

Chungking Express (1994)

aka Chung King Express; Chung Hing sam lam; Chungking Jungle; Hong Kong Express; Zong Qing sen lin

Chungking Express #1 Chungking Express #2
IMDb

Ei taida olla liioiteltua väittää, että yhdeksässä elokuvassa kymmenestä on jollain tapaa mukana rakkaus. Samaan hengenvetoon voi kuitenkin jatkaa, että loppujen lopuksi vain aniharvat elokuvat kertovat mitään oleellista rakkaudesta. Monissa miehille markkinoiduissa elokuvissa esimerkiksi rakkausjuoni toimii vain mausteena muille tapahtumille; sankari saa lopussa sen naisen, joka koko elokuvan ajan on pyörinyt lihaksikkaan korston jaloissa, koska näin elokuvissa tapana on. Ja samalla saadaan katsomoon houkuteltua myös täyden lipunhinnan maksavia naisia. Toisaalta: eivät ne "tyttöjen elokuvat" kai usein parempia ole, niissä esitetään puhkikuluneita eskapistisia juonikulkuja missä aluksi rumannäköinen siivooja puhkeaa kukkaan ja onnistuu pyydystämään ja kasvattamaan ilkeästä, mutta ah niin komeasta jupista vastuullisen perheenisän.

Chungking Express [1]
Chungking Express [2]

Jotta totuus ei unohtuisi kaiken tämän lapsellisen kärjistämisen jälkeen on toki mainittava, että joskus kuin sattuman kaupalla esimerkiksi pelkät näyttelijöiden kemiat voivat toimia niin hyvin, että he saavat välitettyä katsojalle asti jotain rakkauden tosiolemuksesta käsikirjoituksen kaavamaisuudesta huolimatta. Näin tapahtuu maagisella tavalla esimerkiksi Howard Hawksin To Have and Have Not -elokuvassa. Lopputulos tuskin jättää ketään kylmäksi.

Elokuvat, joiden varsinaisena aiheena on itse rakkaus ja sen mekaniikat ovat kuitenkin harvemmassa kuin neitsyt partioleirillä. Joten: kun sellainen vastaan kävelee on sitä syytä tarkastella hieman pintaa syvemmältä.

Chungking Expressin ohjaaja Wong Kar Wai on Hongkong-elokuvan suuri yksinäinen, tematiikaltaan ja tyyliltään paljon enemmän sukua eurooppalaiselle elokuvalle kuin sille mäiskeelle mikä yleensä Hongkongiin yhdistetään. Wongin elokuvien hallitseva piirre on tietynlaisen loppuun asti mietityn sisällön yhdistyminen omalaatuiseen hektiseen kuvailmaisuun. Chungking Expressissä tämä ilmaisun tapa saavuttaa jonkinlaisen ääripisteen, josta eteenpäin meneminen olisi todellisuudessa monessa suhteessa takapakkia.

Chungking Express [3]
Chungking Express [4]

Chungking express ei ole rakkauselokuva, se on elokuva rakkaudesta. Sen pääasiallisena pointtina on se, miten ihmiset Hongkongin kaltaisessa suurkaupungissa elävät koko elämänsä muutaman kilometrin säteellä toisistaan ja kohtaavat toisiaan tietämättään kaduilla, puistoissa ja liikkeissä. Ja rakastuvat näennäisen sattumanvaraisesti toisiinsa. Kohtaaminen muuttuu rakastumiseksi kun tietyt parametrit täyttyvät eli molempien kohtaajien elämäntilanne sen mahdollistaa.

Chungking Express koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa rikollisissa puuhissaan epäonnistunut femme fatale- tyyppi yrittää selvittää sotkuista tilannettaan ja kohtaa hotellin baarissa vielä edellisen epäonnistuneen suhteensa jälkilämmössä värjöttelevän poliisin, joka päättää rakastua seuraavaan ovesta sisään astuvaan naiseen. Vaikka suhteesta ei olosuhteiden pakosta tulekaan mitään, on yhdessä vietetyllä yöllä kuitenkin merkitystä kummankin loppuelämään. Toisessa osiossa seurataan pikaruokakioskin myyjätytön ihastumista edellisen epäonnistuneen suhteensa jälkilämmössä värjöttelevään passipoliisiin. Yhdenkin Wongin elokuvan nähnyt lukija ymmärtää kun sanon, että väkisinkin tämänkaltaisen "juoniselostuksen" ylöskirjaaminen mistään Wongin elokuvasta ei tee ko. elokuvalle oikeutta, vaan ainoastaan vääristää tapahtumien kulkua.

Chungking Express [5]
Chungking Express [6]

Wong ei siis välitä viestiään juonen käänteiden avulla. Chungking Express koostuu lyhyistä fragmenteista fantastisia ja liioitellun fiktiivisiä tilanteita ja kohtaamisia jotka on kuvattu visuaalisen hyperrealistisesti. Katunäkymät ovat aitoja, asunnot ovat joko oikeita kämppiä tai todella hyvin lavastettuja. Tavallaan teknisessä askeettisuudessaan Chungking Express muistuttaakin dogma-elokuvia. Elokuvasta puuttuvat lähes kokonaan laajat kaupunkikuvat. Kaikki otokset on rajattu tiukasti päähenkilöiden ympärille. Mitään turhaa ei ole päässyt mukaan. Tästä kaikesta syntyy erikoinen hengästyttävä kuvallinen ristiriita, joka kasvaa eräänlaiseksi tunteiden montaasiksi, missä leikkaukset yhdistävät pieniä hektisiä sirpaleita helminauhaksi, jonka arvo kasvaa paljon suuremmaksi kuin osiensa summa. Katsoja rakentaa sisälleen näistä pienistä murusista ja omista kokemuksistaan ja muistoistaan jonkinlaisen oman järjen ja systeemin koko touhulle. Chungking Express syntyy jokaisessa katsojassa erilaisena, yhtälailla katsojan kuin ohjaajankin tekemänä.

Jos katsoja ei viitsi, halua tai osaa nähdä tätä vaivaa, ja yrittää katsoa Chungking Expressin tavallisena juonielokuvana, ei siitä varmasti löydä päätä eikä häntää ja se varmasti vaikuttaa tekotaiteelliselta paskalta.

Loppuun vielä sananen musiikista. Chungking Expressissä ei ole varta vasten sävellettyä musiikkia, vaan toistuvia fragmentteja olemassaolevista, tutuista ja tuntemattomista kappaleista. Vahvimmin allekirjoittaneelle toimi The Mamas and the Papas- yhtyeen puhkisoitettu "California Dreaming". Jotenkin Wong nivoo umpitylsän vanhan schlagerin niin saumattomasti päähenkilöidensä sielunmaisemaan, että nykyään aina kun kuulen tuon vanhan sävelen valtaa mieleni haikeus ja kaipuu. Niin väkevää on Wongin mestarillisuus ja jykevää rakkaus.

*****
© Markus Sorsa, julkaistu: 12.5.2004
keskiarvo
toimitus
3.89/5.00 (9)
 JSTPJMJM*MSMEMK*EMPI
  4.0 4.0 2.0 4.5 5.0 4.0 4.5 2.5 4.5
keskiarvo
lukijat i
3.61/5.00 (18)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  24 (46)
52%
Chungking Express (1994)  Chungking Express (1994)Chung Hing sam lam