Caroline Munro

Oldboy (2003)

Old Boy

aka Old Boy - hämnden

Oldboy #1 Oldboy #2
IMDb

Joint Security Arealla läpimurtonsa tehnyt entinen elokuvakriitikko lunastaa vihdoin paikkansa 2000-luvun tärkeimpien ohjaajien joukossa. Minegishi Nobuakin ja Tsuchiya Garonin mangaan löyhästi perustuva Oldboy jatkaa Park Chan-wookin Sympathy for Mr. Vengeancella aloittamaa kostotrilogiaa ja osoittautuu kaikinpuolin erinomaiseksi elokuvaksi. Siinä missä SFMV oli hidas ja pohdiskeleva elokuva, lataa Park Chan-wook Oldboyn jokaiseen kuvaan sellaista voimaa jota valkokankaalla on harvemmin nähty.

Choi Min-sikin näyttelemä Oh Dae-su ("Getting along with people"), on matkalla kotiin viettämään tyttärensä syntymäpäiviä. Viina on vienyt miestä koko illan ja poliisiasemalla Dae-su saakin miettiä kannattikko ottaa ihan niin miehekkäästi. Dae-sun ystävä Joo-hwan hoitaa Dae-sun vapaaksi ja lupaa pitää miehen poissa uusista ongelmista. Sateisessa illassa Dae-su kuitenkin katoaa jälkiä jättämättä ja herää hotellihuoneeksi sisustetussa yksityisessä vankilassa.

Oldboy [1]
Oldboy [2]

Seuraavien viidentoista vuoden aikana Dae-sun elämän keskipisteinä ovat televisio, kaappajien tarjoamat ruoan tähteet, ajastetut kuontalon siistimiset sekä jatkuvasti kasvava viha ja epätoivo. Dae-su hakee vastauksia kysymyksiin kuka ja miksi? Vapauden vihdoin koittaessa Dae-sun olemassaolon merkitys on tiivistynyt yhteen sanaan; kosto.

Choi Min-sik tekee elämänsä parhaan roolityön ja tulkitsee kaiken menettäneen perheenisän tuskaa intensiivisesti. Jo elokuvan ensimmäiset kymmenen minuuttia todistavat Min-sikin olevan enemmän kuin oikeutettu kaikkeen roolityöstään saamaan suitsutukseen. Myös Dae-sun taistelu kahtakymmentä miestä vastaan on fyysisyydessään leuan lattiaan kolauttavaa työtä. Yu Ji-tae on myöskin erinomainen luihussa roolissaan ja enemmän kuin pätevä vastanäyttelijä Choi Min-sikille. Huhu kertoo että Yu Ji-tae oli lopettaa näyttelemisen kesken kuvausten, ollessaan sitä mieltä että ei kehtaa näytellä Choi Min-sikin vierellä, koska on itse niin huono näyttelijä. Niin tai näin, päähenkilöiden kemia toimii erinomaisesti, eikä muidenkaan näyttelijöiden suorituksista ole pahaa sanottavaa.

Kosto temaattisena trilogiana saattaa tuntua helpolta ratkaisulta ja sitä se varmasti olisikin ellei teeman käsittelytapa olisi näin monimuotoista ja taidokasta. Sympathy for Mr. Vengeancessa Park Chan-wook pohti koston moraalia, oikeutusta ja seurauksia vasemmisto/oikeisto - kontekstissa. Oldboyssa keskitytään koston moraalin sijasta koston syihin ja siihen millaiset mittasuhteet pakkomielteeksi muodostunut kostonhimo saattaa saada aikaan. Aiheellisesti Chan-wook kysyykin meiltä kuinka paljon voimme elämäämme vaikuttaa? Olemmeko ainaisesti halujemme (ja pakkomielteidemme) vankeja?

Oldboy [3]
Oldboy [4]

Tämä kappale kannattaa skipata jos ei halua kärsiä spoilereista. Pintaa syvemmältä löytyy jälleen Sympathy for Mr. Vengeancessa esiin tuotu vasemmisto/oikeisto vastakkainasettelu. Oh Dae-su, auktoriteeteistä piittaamaton duunari, menettää kasvottoman ja ylimaallisen rikkaan vihollisensa takia kaiken - työpaikan, vaimon ja lapsen. Työttömyysvuosien aikana hän joutuu tyytymään vangitsijansa armopaloihin ja yrittää itsemurhaa toistuvasti. Elokuvan alkuneljänneksen kuvaavimmassa kohtauksessa, Oh-Daesun käden verisuonesta ryömii ulos muurahainen, hetkeä myöhemmin sadat muurahaiset pakenevat Dae-sun kehosta. Epätoivoisena Dae-su yrittää löytää vankeudelleen selityksen; onko hän tehnyt jotain sellaista että yhteiskunta hänet näin hylkää? Vankilan seinällä roikkuva omakuva on groteskiudessaan Dae-sun itsetunnosta suoraan puhuva teos. Yksilön vapauskaan ei ole kuin näennäistä vapautta - kaikkia Dae-sun toimintoja ohjaa kasvoton vihollinen - kapina on turhaa ja lopulta vain täydellinen alistuminen riivaajan edessä tuo rauhan.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana mainittakoon että Oldboyn soundtrackillä kappaleiden ja kohtauksien nimeämiseen on käytetty elokuvien nimiä. Oletettavasti kyseessä on Chan-wook Parkin kunnianosoitus elämänsä tärkeille elokuville ja näin ollen typerät vertaukset Tarantinon Kill Billiin saavat edes häivähdyksen verran kaikupohjaa - pelkkä kosto-teema kun ei kuitenkaan riitä kaivatunlaiseksi vertailukohdaksi.

Oldboy [5]
Oldboy [6]

Täydellisellä varmuudella ohjattu Oldboy etenee ehdottomasti kohti klassikon statusta ja Park Chan-wookin uran tähtihetkeä. Jeong Jeong-hun taidokas kuvaus tukee näyttelijätyötä saumattomasti ja musiikilliset valinnat ovat täysosumia. Kohtalokas teema jää soimaan päähän päiviksi.

Oldboy on parasta elokuvaa vuosiin. Mielettömän hieno ja raskas - runsaalla mustalla huumorilla ryyditetty - kokemus jonka rusentavan lopun jälkeen on melkein aiheellista miettiä omaa elämäänsä ja sitä mitä on tullut tehtyä, kenelle ja miksi. Ja olisiko ehkä aiheellista pyytää anteeksi loukkaamaltaan ihmiseltä - edes joskus.

*****
© Esko Javanainen, julkaistu: 7.6.2004
keskiarvo
toimitus
3.86/5.00 (11)
 JSSMJLTPJMJM*MEMK*EMPIEJ
  4.0 4.0 3.5 4.5 4.0 4.5 1.0 5.0 2.5 4.5 5.0
keskiarvo
lukijat i
4.17/5.00 (38)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  71 (124)
57%
Oldboy (2003)  Oldboy (2003)Old Boy