Caroline Munro

Samaria (2004) :: Samaritan Girl

aka La samaritana

Samaria #1 Samaria #2

Genre

IMDb

Kim Ki-dukin elokuvat eivät ole kaikille. Ex-taidemaalarin itseoppinut tyyli on ärsyttävän itsetietoista, tematiikaltaan kiehtovaa elokuvan tekemistä. Sosiaalisten ongelmien peilaus (yleensä) surkeilla ihmiskohtaloilla on aiheuttanut Ki-dukille ongelmia, niin kapeakatseisten feministien kuin elokuvakriitikoidenkin taholta. Ihastuttavaa on, että vaikka Ki-dukin elokuvat ja ilmaisu alkavat lähestyä suuremmankin yleisön tietoutta ja sietokykyä, ei ohjaaja itse ole antanut piiruakaan periksi aiheissaan tai kohtaloiden käsittelytavoissa.

Samaria [1]
Samaria [2]

Parhaat ystävykset Yeo-jin ja Jae-yeong haluavat päästä Eurooppaan. Vielä koulua käyvien tyttöjen matkakassaa kartuttavat vanhemmat miehet, joille tytöt myyvät itseään; Yeo-Jin hankkii asiakkaat ja Jae-yeong tyydyttää asiakkaiden tarpeet. Intialaiseen legendaan mieltynyt Jae-yeong haluaa itseään kutsuttavan legendan Vasumitraksi, prostituoiduksi, jonka asiakkaat kääntyivät buddhismiin aktin jälkeen. Eräänä päivänä poliisin ratsatessa prostituoitujen yleisesti käyttämää motellia, Jae-yeong pakenee ikkunasta kohtalokkain seurauksin. Hetken mielijohteesta Yeo-Jin päättää tavata kaikki Jae-yeongin asiakkaat uudelleen ja palauttaa rahat heille seksin jälkeen.

Yksinkertainen juoni kätkee taakseen valtavan nipun moraalisia ongelmia, joita pohjustaessaan Ki-duk sortuu välillä täydelliseen välinpitämättömyyteen ja välillä rasittavan naivistiseen alleviivaamiseen. "Hitot moraalista, tämä on taivas", toteaa eräs Jae-yeongin asiakas naimisen jälkeen. Toinen kiittelee, ja kolmas kysyy "Olenko minä saastainen?" Ki-duk ei anna ratkaisuja vaan jättää oikean ja väärän katsojan kontolle.

Samaria [3]
Samaria [4]

Elokuvassa valkokangasdebyyttinsä tekevät Kwak Ji-min ja Seo Min-jeong ovat erinomaisia valintoja Yeo-jinin ja Jae-yeongin rooleihin. Seon roolisuoritus Jae-yeongina on täynnä luonnollista elämäniloa ja energiaa. Kwak onnistuu Yeo-jinin vaativan hahmon tulkitsemisessa hienosti. Myös Lee Eol on erinomainen Yeo-jinin isän roolissa, vaikka hänen hahmonsa jää valitettavan ohueksi roolin laajuuden huomioon ottaen.

Mielenkiintoista on, että vaikka lähes kaikki elokuvan elementit toimivat vähintäänkin hyvin tai erinomaisesti, jää Samaria silti kovin etäiseksi. Kauniit kuvat ja haikea musiikki eivät ihan riitä muutoin hailakan tunnemaailman värittäjiksi. Ki-duk ei tunnu saavan tarinasta tai henkilöistä kaikkea irti, josta johtuen päähenkilöistä välittäminen on ajoittain vaikeaa. Sen verran ajatuksia herättävää ja taidokkaasti ohjattua katsottavaa Samaria kuitenkin on, että sitä on mahdotonta ohittaa olankohautuksella ja tähän Ki-dukin taito elokuvantekijänä tiivistyykin. Yksikään Ki-dukin elokuvista ei päästä kovin helposti otteestaan, oli sitten hänen tyylistään mitä mieltä tahansa.

Samaria [5]
Samaria [6]

Berliinin elokuvafestivaaleilla parhaasta ohjauksesta palkittu Samaria on hämmentävä elokuva; kaunis ja ajatuksia herättävä kokonaisuus, joka kuitenkin jättänee monet katsojat emotionaalisesti kylmäksi. On oikeastaan harmillista, ettei Ki-duk rohkene ottaa mitään kantaa tapahtumiin - kysymysten esittäminen kun on niin paljon helpompaa kuin vastauksien antaminen.

***½-
© Esko Javanainen, julkaistu: 21.6.2004
keskiarvo
toimitus
3.71/5.00 (7)
 SMJMJM*MK*EMPIEJ
  4.0 4.0 4.0 3.5 4.0 3.0 3.5
keskiarvo
lukijat i
3.54/5.00 (14)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  13 (23)
57%
Samaritan Girl (2004)  Samaritan Girl (2004)Samaria