Caroline Munro

Diarios de motocicleta (2004) :: The Motorcycle Diaries

Moottoripyöräpäiväkirja

aka Carnets de voyage; Die Reise des jungen Che; Voyage à motocyclette; Dagbok från en motorcykel; I diari della motocicletta

Diarios de motocicleta #1  
IMDb

Walter Sallesin ohjaama Diários de motocicleta on siinäkin mielessä piristävä poliittisen vaikuttajan elämänkerta, että se kertoo vain ja ainoastaan ajasta ennen päähenkilön kuuluisuuteen nousua, keskittyen näyttämään nuoren ihmisen viimeiset viattomuuden hetket ja antamaan käsityksen siitä, mistä aatteen palo oikein alkoi. Saarnaamista välttävä road movie on älykäs ja tunteikas katsaus muun muassa Kuuban vallankumouksen avainhenkilönä vaikuttaneen Ernesto "Che" Guevaran henkisen kasvun alkuun.

23-vuotias astmaattinen nuorukainen Ernesto Guevara (Gael García Bernal) ja hänen paras ystävänsä, 29-vuotias joviaali naistenmies Alberto Granado (Rodrigo De la Serna) lähtevät vaeltamaan halki latinalaisen Amerikan yhdellä rämällä moottoripyörällä. Ernesto on juuri valmistumista vailla lääkäriksi ja tarkoitus on vielä elää hetki vapaana vastuusta ja nähdä maanosaa kunnolla. Matka alkaa takkuillen pyörän lentäessä alta kerran jos toisenkin ja tuulen viedessä teltan mennessään. Kilometrien kertyessä ja kauniiden maisemien sekä kohdattujen ihmisten vaihtuessa toisiinsa, alkaa miesten hauskanpitona alkanut kierros saada vakavampia sävyjä kun pari näkee missä kunnossa ihmiset ja heidän elinympäristönsä ovat. Eritoten Erneston sisällä herää vääryyksien, kurjuuden sekä muinaisen maan kauneuden todistamisen kautta uusi ihminen. Ihminen, joka haluaa vaikuttaa.

Diarios de motocicleta [1]
Diarios de motocicleta [2]

Diários de motocicleta on hieno kuvaus kahden miehen ystävyydestä, latinalaisen Amerikan yhteiskunnallisista ongelmista sekä aikuistumisesta. José Riveran inhimillinen käsikirjoitus perustuu sekä Guevaran päiväkirjaan jonka nimeä elokuva kantaa että Granadon muistelmiin. Rivera tavoittaa hienosti kahden miehen erot ja samankaltaisuudet, sekä ennen kaikkea heidän ystävyytensä. Walter Salles ohjaa tarinan sävyjen mukaan, vaihdellen tempoa luontevasti energisestä seesteiseen. Jylhät vuoristomaisemat - etenkin Perun henkeäsalpaava Machu Picchu - onnistuvat näyttämään vaikuttavan kauniilta onttojen matkapostikorttien sijaan. Intiimit hetket tavoittavat todenmukaisuuden niin miesten kahdenkeskisissä kohtauksissa kuin heidän naisseikkailuissaankin (joista lisää alempana). Mikään tästä ei tietenkään toimisi ilman onnistuneita ja monitasoisia näyttelijäsuorituksia. Upean Amores perrosin (2000) kautta julkisuuteen ponnahtanut Gael García Bernal on yksi tämän hetken nousevista kansainvälisistä tähdistä, eikä suotta. Bernal on välittömän karismaattinen kameran edessä ja hänellä on hämmästyttävä kyky vetää katsoja suoraan mukaan tarinaan ja hahmoon. Voikin suoraan sanoa, että ilman häntä elokuva hajoaisi kappaleiksi (sen muita hyviä näyttelijöitä yhtään väheksymättä). Guevaran ollessa matkaa eteenpäin ajava dynamo, Rodrigo De la Sernan tehtäväksi jää pääasiassa koominen kevennys. Sekään ei ole helppo suoritus ja De la Serna vakuuttaa myös vakavissa kohtauksissa. Miesten yhteistyö pelaa loistavasti ja ystävyys tuntuu siten paljon todellisemmalta ja koskettavammalta.

Diarios de motocicleta [3]
Diarios de motocicleta [4]

Ongelmaton elokuva ei kuitenkaan ole. Vaikka Guevaraa ei juurikaan idolisoida, eivät Rivera taikka Salles malta olla hyppäämättä mukaan parivaljakon sinänsä erittäin viihdyttävään "hyvä jätkä" -meininkiin. Miesten satunnaiset ja veijarimaiset naissuhteet romantisoidaan täysin, eikä humorististen seksiaktien jälkiseurauksia näytetä lainkaan. Naisten tehtävä on olla joko autettavana sairasvuoteella tai kikatellen tanssahdella kohti sänkykamaria tai pusikkoa. Tietysti elokuva on puhdashenkinen road movie, eikä sen rakenne siten salli viipyilyä vaan jatkuvaa eteenpäin kulkemista, mutta jonkinlaista kommentointia tilanteesta jäin ainakin minä kaipaamaan. Tämä ristiriita Guevaran hahmossa huijarin ja hyväsydämisen totuudenpuhujan välillä olisi voinut tuoda kokonaisuuteen hieman enemmän särmää, mutta asiaa ei edes käsitellä.

Diários de motocicletan varmaankin isoin ansio on esittää Guevara elävänä, (vaivalloisesti) hengittävänä monimutkaisena ihmisenä, ei julisteiden, t-paitojen ja seinälippujen loppuun kuluneena logona ja symbolina. Elokuvan alun herkästi ja viattomasti hymyilevä nuorukainen on vielä lopussakin tallella mutta hänen rinnalleen on ilmestynyt aikuinen mies joka haluaa vaikuttaa, vaikkei vielä ole varma miten. Kaikki tämä näkyy Bernalin kasvoissa ja silmissä. Kokonaisuutena elokuva siis toimii erittäin hyvin, niin draamana, matkakertomuksena kuin aikuistumistarinanakin.

***½-
© Ilja Rautsi, julkaistu: 17.8.2004
keskiarvo
toimitus
3.38/5.00 (4)
 JSJLIRPI
  3.5 3.0 3.5 3.5
keskiarvo
lukijat i
3.56/5.00 (8)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  3 (15)
20%
Diarios de motocicleta (2004)  Diarios de motocicleta (2004)The Motorcycle Diaries