Caroline Munro

Santa sangre (1989) :: Holy Blood


Santa sangre #1 Santa sangre #2
IMDb

Chileläissyntyisen Alejandro Jodorowskyn (s. 1929) viides pitkä elokuva osoittaa ohjaajan ainutlaatuisen lahjakkuuden olevan voimissaan vielä n. 20 vuotta mestariteosten El Topo (1970) ja The Holy Mountain (1973) syntymisen jälkeenkin. Santa Sangre on italialaisten kanssa valmistunut yhteistyö, jonka tuottamisesta vakuuttui italialainen tuottaja Claudio Argento, Dario Argenton pikkuveli, joka on lisäksi tuottanut isoveljensä tärkeimmät elokuvat 70- ja 80-luvuilla (ja joka avusti Jodorowskya ja Roberto Leonia myös käsikirjoittajana). Santa Sangressa päähenkilö Fenixiä näyttelee ohjaajan poika Axel Jodorowsky, joka koko olemukseltaan sopii isänsä luomaan surrealistiseen maailmaan kuin itse ohjaaja vuosikymmenten takaisten mestariteostensa päähenkilöinä. Jodorowskyn kyky luoda elokuvallisia maailmoja ja tiloja on ainutlaatuinen, ja niiden yhdistyessä Jodorowskyn pääteemoihin ollaan niissä syissä, miksi Jodorowskyn elokuvat eivät ole saaneet kovinkaan monia vastineita historian aikana. Elokuvat ovat hillityn ja tarkoituksenmukaisen lavastuksen, vertauskuvallisuuden ja sanattoman näyttelemisen voimaa, joka näyttää kiehtovalta jo pelkältä kuoreltaan, pinnaltaan, mutta jonka todellinen tarkoitus syntyy niiden suhteesta käsiteltäviin teemoihin ihmisestä, uskonnosta ja, siis, väkivallasta.

Santa sangre [1]
Santa sangre [2]

Veri on pyhää, tai ainakin se on elämän perusedellytys, ja kun se kuolee, päättyy elämä. Elämän päättyminen lienee monelle ihmiselle ja kulttuurille yksi pelottavimmista ja väistämättömyydessään masentavimmista tosiasioista ja mietteistä, mutta tieto jostain odottavasta hyvästä tämän maallisen elämän päättymisen jälkeen voisi saada koko elämän kattavan turvallisuudentunteen aikaan. On syntynyt erinäisiä uskontoja, jotka lupaavat kuoleman jälkeen tulevan rauhan, elämän tai iankaikkisen onnen, mutta näiden eteen on uskottava tätä edustavaan jumalaan, ja palvottava oikein ja "oikeaa." Luonto ja elämä ovat julmia ja kaiken tämän päättyminen voi olla ajatteluun ja laskelmointiin kykenevälle ihmiselle liian paha asia hyväksyttäväksi. Pyhimykset ja jumalat ovat palvottavissa symbolien kautta, ja jokainen tällaiseen ryhtyvä sukeltaa entistä syvemmälle subjektiivisen todellisuutensa ja "totuuden" syvyyksiin. Kun kyky ajatella ja ymmärtää objektiivisemmin himmenee, ne jotka palvelevat jotain toista uskomusta tai jumalaa - tai ne jotka näkevät asiat rationaalisesti suhteessa luontoon ja sen universaaleihin sääntöihin - muuttuvat vihollisiksi ja kavahdettaviksi, jolloin seurauksena on usein ja helposti ahdasmielisyys, joka johtaa väkivaltaan, kuolemaan ja kaikkeen siihen, mitä alun perin uskomisella pyrittiin pitämään poissa.

Santa sangre [3]
Santa sangre [4]

Elokuvan Santa Sangre päähenkilö todisti lapsuudessaan kammottavan verityön, jonka ratkaisevina laukaisijoina toimivat hänen äitinsä ja isänsä. Fenixin äiti on "Pyhän Veren" uskontokunnan fanaattinen johtaja, joka menneisyydessä menetti häikäisevänpunaisissa väreissä kylpevän luostarinsa ulkoa tulleelle purkutuomiolle. Elokuva sijoittuu valtavan sirkusryhmän ympärille, ja kaikki päähenkilöt toimivat tuossa sirkuksessa esiintyjinä, Fenixin äiti painovoimaa uhmaavissa esityksissä ja isä veitsenheittäjänä. Äiti on jo pitkään tiennyt miehensä pettävän häntä notkean ja ylitsevuotavan seksuaalisen prostituoidun kanssa, ja lopulta kaikki päätyy vain umpikujan tarjoavaan väkivaltaan, jota nuori Fenix todistaa kyvyttömänä vaikuttaa tapahtumien kulkuun. Äiti menettää kummatkin kätensä, isä henkensä ja vamppi jää henkiin. Santa Sangren perusasetelma on Jodorowskylle ominaisesti yksinkertainen, juoni ei ole elokuvan olennaisin elementti, keskeisiä hahmoja ei ole paljon, ja elokuvan draama syntyy heidän edustamistaan suuntauksista ja valinnoista, jotka ovat suoraan tai vertauskuvallisesti jotain todellisesta maailmasta oli kyseessä sitten laajalle levinnyt uskontokunta tai vaikkapa ainainen halu iskeä takaisin ja kostaa. Jodorowskyn elokuvissa on usein paljon ihmisiä kohtauksissa, mutta etenkin Santa Sangressa on helppoa nähdä niiden kaikkien tarkoitus, hienoimmillaanhan elokuva on silloin kun kuvassa on vain ja ainoastaan se mitä ohjaaja ja käsikirjoittaja ovat tarkoituksenmukaiseksi nähneet, ja näinkin kaukana perinteisestä juonielokuvasta oltaessa tämän toteuttaminen on usein vailla vastineita, ainutlaatuisen unohtumatonta.

Santa sangre [5]
Santa sangre [6]

Ympäristöltään Santa Sangre on ehkä vähiten fantastinen, surrealistisen ihmeellinen muihin ohjaajan elokuviin verrattuna, mutta myös niistä poiketen elokuvan olennaisin draamallinen elementti on mielisairaus ja sen välittäminen katsojalle uskottavasti. Elokuvahistorian kenties vaikuttavin ja säväyttävin mielisairauskuvaus on Roman Polanskin elokuva Repulsion vuodelta 1964. Polanskin elokuva osoittaa näkökulman tärkeyden elokuvassa; kenen näkökulmasta elokuva kerrotaan, ja kenen hahmon kautta katsoja tietää ja tuntee, vai tietääkö katsoja kenties enemmän kuin kyseinen hahmo? Mielisairauden välittäminen on äärimmäisen hankalaa jo sen takia, että äärettömyyksiä tarjoavan ihmismielen epäloogisuudet, harhat, kuvitelmat mielisairauden muodossa ja aiheuttamina ovat asioita, joista terveellä ihmisellä voi olla vain kuvitelmia ja omasta havainnoinnista saatuja päätelmiä. Elokuvahistoria on täynnä hahmoja, jotka esitetään mielisairaina ja siten heidät on hyvä sijoittaa "pahiksiksi", mutta kuinka moni elokuva oikeasti kykenee esittämään mielisairaudesta jotain tuntuvaa, jotain sellaista mikä saa katsojan ymmärtämään hieman paremmin esimerkiksi skitsofrenian aiheuttamia harhoja ja asteittaista vajoamista tuntemattomaan? Polanskin elokuva onnistuu tässä niin hätkähdyttävän voimakkaasti, koska elokuva kerrotaan täysin päähenkilö Catherine Deneuven näkökulmasta, katsoja tietää täysin ja vain saman, minkä vakavasti jakomielitautinen päähenkilö, minkä johdosta elokuva kuuluu ahdistavimpiin ja tunkeutuvimpiin saavutuksiin koko elokuvahistoriassa. Polanski pakottaa katsojan sisälle mielisairauteen mestarillisella ymmärryksellään elokuvakerronnasta.

Santa sangre [7]
Santa sangre [8]

Santa Sangre yltää myös lähelle, ja tarina saa vielä lisää tehokkuutta, kun katsoja tietää mistä aikuiseksi kasvaneen Fenixin sairaus johtuu. Mielisairauden rinnastaminen uskonnolliseen fanaattisuuteen on elokuvan tärkein teema; Jodorowsky esittää kaiken subjektiivisen palvonnan, siis jonkin abstraktin jumalan käskyjen kuuntelemisen ja noudattamisen konkreettisena esiintymänä yhdelle pahimmista ja väkivaltaisimmista sairauksista, vitsauksista, mitä ihmismieli on kyennyt luomaan ja sukupolvilta eteenpäin välittämään. Ihminen on kehittänyt itselleen kädet, joita jokin ylempi voima saa ohjata orjamaisesti ja sokeasti. Elokuvassa kädetön äiti on uskonnollisen laskelmoinnin vertauskuva, joka toimii jumalana hyvin heikolle, traumaattiselle pojalleen, joka kuitenkin muistaa lapsuutensa todellisesta elämästä vielä sen verran, että hän tiedostaa olevansa sairauden vallassa. Pelkästään Fenixin kokemat harhat ovat hätkähdyttävästi suhteessa hänen lapsuutensa suruihin ja iloihin, ja Polanskin elokuvan tavoin Jodorowskyn elokuvakin tiivistyy lopussa yhteen suureen tilaan, rakennukseen, ahtauteen. Polanskin elokuvan olennaisimpia elementtejä ovat peilit ja seinät, Jodorowsky hyödyntää myös näitä pintoja, mutta vallitsevasti Jodorowskyn tilat ovat surrealistisen korkeita, unimaisen laajoja, tuntemattomia ja rajattomia, kuten ohjaajan aiemmissakin töissä.

Santa sangre [9]
Santa sangre [10]

Voimakkaina hahmoina ovat jälleen myös eläimet, kuten aina Jodorowskylla, jolla eläimet esiintyvät aina rauhallisuuden symboleina, jotka tulevat vain ylläpitämään luonnon kiertokulkua ja lakeja kun ihminen on aikaansaanut verenvuodatuksen ja elämän päättymisen. Hätkähdyttävissä kohtauksissa rauhalliset ja toisistaan häiriintymättömät linnut ilmestyvät nokkimaan verilammikkoon saatettua käsivartta, joka edustaa niille luontoa, ravintoa, mutta jonka irrottaminen omistajastaan ei syntyvässä kostonhalussaan saa vieläkään aikaan viisautta ihmisluontoon, jota ilman käsi on vaaraton. Elokuvan musiikki tukee myös loistavasti henkistä maailmaa. Musiikki koostuu huiluista ja koskettimista, ja säveltäjänä toimi englantilainen Simon Boswell, joka on toteuttanut musiikit myös mm. Álex de la Iglesian infernaaliseen elokuvaan Perdita Durango (1997), Michele Soavin tunnelmallisiin kauhuelokuviin Deliria (1987) ja La Chiesa (1989) sekä Richard Stanleyn loistavaan tieteiselokuvaan Hardware (1990). Jodorowskyn maailmassa musiikki toimii usein mystisenä ja tapahtumia tehostavana elementtinä, ja surrealistisessa maailmassa musiikki saa luonnollisestikin lisää haasteita toimiakseen ja vaikuttaakseen. Boswell saavutti hienon sävellystyön, joka kuuluu ehdottomasti miehen tärkeimpiin saavutuksiin. Italialainen kuvaaja Daniele Nannuzzi on onnistunut saavuttamaan ja ikuistamaan filmille yhtä fantastisen värimaailman kuin meksikolainen Rafael Corkidi elokuviin El Topo ja The Holy Mountain. Elokuvassa Santa Sangre on muutama El Topon aavikot ja taivaan mieleen tuova yleiskuva, jonka häikäisevät punavärit ja -sävyt näyttävät jälleen kuin maalauksilta.

Santa Sangre on Jodorowskyn viides pitkä testamentti maailmalle ja ihmiskunnalle, joka on aina potentiaalinen pitämään uskomuksiaan, uskontojaan ja jumaliaan vaarallisen subjektiivisesti itsestään selvinä ja pyhinä totuuksina. Ajatuskin astetta objektiivisemmasta ajattelemisesta ja kokemisesta voisi murskata jo monet näistä uskomuksista ja "totuuksista" joita sukupolvilta toisille on välitetty. Jodorowsky ei esitä rationaalisuutta ja järkeä ylimpänä elämänhyveenä, hän tietää väkivallan, itsekkyyden ja muiden potentiaalisesti negatiivisten viettien ja heikkouksien lisäksi myös ihmismielen toisen puolen, tunteet ja inhimilliset tarpeet. Elokuvan The Holy Mountain loppujakso vuorella kulminoituu hämmästyttävään sanattomaan hahmoon, joka seurasi rakkauden mahdollisuutena päähenkilöä pyhälle vuorelle, jossa päähenkilö kohtaa tämän mahdollisuutensa vielä kun ei ole liian myöhäistä, luonnon keskellä.

*****
© Juho Malanin, julkaistu: 17.10.2004
keskiarvo
toimitus
4.33/5.00 (9)
 JSSMTPKKJM*MEMMMK*PI
  5.0 4.5 4.0 4.5 5.0 4.5 3.5 3.5 4.5
keskiarvo
lukijat i
4.26/5.00 (38)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  65 (80)
81%
Santa sangre (1989)  Santa sangre (1989)Holy Blood