Caroline Munro

2046 (2004)

aka 2046 - Der ultimative Liebesfilm

2046 #1 2046 #2
IMDb

Jos pitäisi löytää vastakohta japanilaisohjaaja Takashi Miiken "elokuva kuukaudessa, kaksi parhaassa" -toimintatavalle, olisi Wong Kar-Wai pätevä ehdokas titteliin. Käsikirjoituksiaan salassa nyhjäävä, elokuvakoulut väliin jättänyt tunnelmoinnin mestari kuvaa teoksiaan pätkittäin, muovaten materiaalia sen mukaan, mihin hetki vie. Salaperäisen herran uusin työ 2046 on itsenäinen jatko-osa tekijänsä edelliselle elokuvalle In the Mood for Love (2000). Sen ilmestymistä saatiin odotella tovi, sillä alun perin vuoden 2003 Cannesissa julkistettavaksi tarkoitettu projekti meinasi myöhästyä seuraavankin vuoden festivaaleilta. Kesän 2004 aikana ohjaaja leikkasi teostaan vielä uuteen uskoon, muuttaen rytmitystä ja parantaen erikoisefektejä. Nyt valmis elokuva on nähtävissä.

2046 ei sisällä oikeastaan lainkaan juonta, se vain seuraa In the Mood for Lovesta tutun Mo Wan Chown (Tony Leung) irtonaista, pikaisesta naissuhteesta toiseen ajautuvaa elämää 60-luvun lopun Hongkongissa. Suhteen Su Li Zhenin (Maggie Cheung) kanssa päätyttyä mies ajautuu onton railakkaaseen juhlinnan ja kituuttamisen kierteeseen. Neljän jouluaaton rytmittämien vuosien lomassa seurataan Chown jatkokertomuksena kirjoittamaa romaania, vuoteen 2046 sijoittuvaa ja sen mukaan nimettyä kertomusta miehestä, joka yrittää paeta junalla paikasta nimeltä 2046. Chow itse asuu hotellihuoneessa numero 2047, vieraillen välillä Bai Lingin (Zhang Ziyi) asuttamassa 2046-huoneessa viekoittelemassa naista. 2046 on myös vuosi, jolloin Kiinan Hongkongille sallima itsehallinto-oikeus raukeaa.

2046 [1]
2046 [2]

Kuten yllä olevasta voi päätellä, 2046 on monimutkainen elokuva joka ei paljasta korttejaan helpolla. Keskushahmolla ei ole tietoa tulevaisuudesta tai kykyä todella elää nykyhetkessä karkotettuaan itseänsä nostalgian sumeaan limboon kariutuneen suhteen jälkimainingeissa. Virne naamalla naisia puoleensa vetävä hurmuri kieltäytyy kaikesta vakavampaan liittyvästä, käsitellen verhotusti menneisyyttään fiktiossaan, jossa hänen alter egonsa (Takuya Kimura) rakastuu In the Mood for Loven Maggie Cheungin esittämään androidiin päättymättömän junamatkan kiitäessä halki futuristisen maiseman. Mies oppii, että hänen on hyväksyttävä androidin vastaamattomuus sellaisenaan; pitää osata luovuttaa. Elokuvassa viitataan toistuvasti muinaiseen tapaan kätkeä salaisuutensa; pitää kiivetä vuorelle, etsiä puu ja kaivertaa siihen reikä. Kun siihen kuiskaa salaisuutensa ja tukkii aukon mudalla, ei kukaan saa koskaan tietää. Chow kätkee salaisuutensa vielä syvemmälle: kaikkien nähtäville. Sydämensä särkenyt mies ei enää löydä halua tai energiaa poimia palasia ja jatkaa. Hän ei kykene paljastamaan itseään todellisuudessa sen enempää kuin kuuntelemaan omia neuvojaan. Hän teeskentelee kirjoittavansa tulevaisuudesta, vaikka itse asiassa kaikki hänen tekemisensä viittaa eilispäivään, aikaan jolloin hän uskalsi elää. Fiktiossaan hän rakastuu androidiin, joka ei pysty vastaamaan rakkauteen. Junassa keho on liikkeessä mutta paikallaan, aivan kuten Chown keho on liikkeessä mutta mieli ja sydän seisovat paikallaan. Muistojen, kuvitelmien ja todellisuuden rajat häilyvät samojen näyttelijöiden risteillessä kaikkien välillä. Kaikuja on kaikkialla kaikesta, Gong Li esittää jopa samannimistä hahmoa kuin Maggie Cheung In the Mood for Lovessa.

2046 [3]
2046 [4]

Tony Leungilla on pääosassa vaikea tehtävä kannatella koko sinne tänne rönsyilevää überfiilistelyä. Hän tekee sen täysin vaivattoman näköisesti, ollen (usein yhtä aikaa) epätoivoinen, hurmaava, iloinen tai välinpitämätön. Leungin karisma on pinnallisia persoonallisuuspiirteitä välttävää puhdasta olemusta ja Chown hahmo jättää omintakeisen muotonsa maailmaan poissa ollessaankin. Chown naisia esittävät Gong Li, Zhang Ziyi, Faye Wong ja Carina Lau tekevät jokainen hyvää ja eläväistä työtä, Maggie Cheungin muiston vaeltaessa kaiken aikaa taustalla. Cheungin rooli jää tässä jatko-osassa pelkäksi vilaukseksi, mutta ratkaisu on oikea koska elokuva kuuluu Leungille.

Teknisesti 2046 on todella hienoa jälkeä. Pauhaavan synkeä teemamusiikki yhdistettynä haikeisiin tuttuihin kappaleisiin imee auttamatta sisään tarinaan. Christopher Doylen, Pung-Leung Kwanin ja Yiu-Fai Lain värikylläisen surrealistinen ja lämmin valaistus sekä persoonallinen kuvaustyyli loihtivat komeasti esiin niin 60-luvun lopun Hongkongin kadut ja hotellit kuin kuvitteellisen vuoden 2046 taivaita hipovat junaradat. Tulevaisuusvisiot eivät edes pyri erityisen realistiseen ilmeeseen, vaan näyttävät enemmän kimaltavalta houreunelta.

2046 [5]
2046 [6]

2046 on elokuva, jonka toimivuus on tavallista enemmän kiinni katsojan mielentilasta. Mikäli tunnelmaan ei uppoa, mielenkiinto herpaantuu eikä ole enää mitään mahdollisuutta roikkua mukana hahmojen, tilanteiden ja tunteiden jatkuvasti kasvavassa vyyhdissä. Tunnelmointi on lisäksi vailla ilmeistä kiintopistettä ja elokuva uhkaa koko ajan upota abstraktin haihattelunsa suohon. On suoranainen ihme, että ohjaaja-käsikirjoittaja-tuottaja kuitenkin onnistuu venyttämään elokuvassaan yhtä melankolisen viettelevää tunnetilaa koko sen yli kahden tunnin keston ajan. Lopulta elokuvasta jää katsojalle elämään sarja mielikuvia ja vaikutelmia, kokonaisuutta on vaikea hahmottaa heti ja varsinaisen kliimaksin puute jättää ristiriitaisen tunteen kaiken merkittävyydestä. Hahmot eivät kuitenkaan poistu päästä eikä kaihoisa tunnelma jätä rauhaan pitkään aikaan. Juna jatkaa matkaansa, tunnit kuluvat, musiikki soi, sydämiä särkyy ja maailma pysyy paikallaan. Elokuvassa 2046 tarkoittaa aikaa, paikkaa ja mielentilaa. 2046 on huone, johon Chow kaihoaa; huone, jossa hän vierailee; kuvitteellinen vuosi tulevaisuudessa ja kuvitteellinen juna Chown fiktiossa. Lisäksi se on elokuva, jota katsoja seuraa. 2046 on salaisuus, jonka Wong Kar-Wai kuiskaa katsojan korvaan ja kätkee sinne.

****-
© Ilja Rautsi, julkaistu: 24.11.2004
keskiarvo
toimitus
3.20/5.00 (5)
 SMJM*IRMEMK*EM
  3.0 4.0 4.0 3.5 3.5 2.0
keskiarvo
lukijat i
3.56/5.00 (9)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  4 (23)
17%
2046 (2004)  2046 (2004)