Caroline Munro

Men Behind the Sun (1988)

aka Hei tai yang 731; Man Behind the Sun; Squadron 731; Camp 731; Hak taai yeung 731

Men Behind the Sun #1 Men Behind the Sun #2
IMDb

"On hetkiä jolloin katson käsiini ja muistan mitä olen tehnyt niillä. Mikä minua eniten pelottaa, on etten ole nähnyt tekojeni tähden ensimmäistäkään painajaista."

- Dr. Kanisawa, osasto 731

Sodat ovat ihmisten traumaattisimpia hetkiä. Niiden välittämää tuskaa ei mikään elokuva voi koskaan vangita sellaisenaan. Yksi parhaimmista yrityksistä on Tun Fei Moun pahamaineinen koelaboratoriokuvaus. Toisaalta sopii kysyä, voiko elokuva joskus mennä liian pitkälle? Tuskin, jos elokuvalla on jotakin kerrottavaa, tai jos se haluaa muistuttaa.

Men Behind the Sun on elokuva jota tuskin unohtaa, kun sen kerran näkee. Se on myös elokuva, joka tarvitsee nähdä vain kerran. Jotakin Fei Moun aiheesta kertoo, että kymmeniä vuosia japanilaisten miehittäjien harjoittamien julmuuksien jälkeen, heidän kehitettyään biologisia aseita sotavangeiksi jääneillä paikallisilla asukkailla, antoi muuan pariskunta oman kymmenvuotiaan poikansa elokuvantekijöiden käyttöön. Hän oli vastikään kuollut ja Fei Mou halusi kuvata hänen ruumiinavauksensa. Tämä ei haitannut vanhempia, sillä he halusivat tehdä jotakin hyvää. Heidän tahtonsa oli ettei vankileiri 731:n tapahtumia koskaan unohdettaisi. Tästä Fei Mou piti huolen. Pojan autenttinen ruumiinavaus on elokuvan häiritsevimpiä hetkiä - muistutus tosielämän julmuuksista, historian synkkä salaisuus, joka oli avautunut ohjaajalle neljän pitkän ja työlään vuoden aikana. Niiden kuluessa hän teki matkoja eri puolille Kiinan maaseutua, etsien aikalaisia ja perimätietoa.

Men Behind the Sun [1]
Men Behind the Sun [2]

Leirin numero 731 tiedetään toimineen Mantšuriassa vuosina 1941-1945. Idea kokeista oli saanut alkunsa, kun biologiset aseet päätettiin kieltää Geneven sopimuksessa vuonna 1925. Japanilaiset militantit pitivät kieltoa osoituksena aseiden tehokkuudesta. Siksi niitä täytyi kehittää. Parhaita koe-eläimiä olisivat ihmiset, mutta vasta sota tarjosi heitä yllin kyllin, jolloin leiri pääsi toimimaan täydellä teholla. Leirin ohjelmaan vakiintui pian ihmisten kivunsietokyvyn testaaminen palovammoja, jäätymistä, paineenalennusta, luoteja, tauteja ja räjähdyksiä vastaan. Testejä tehtiin mahdollisimman eri ikäisillä ihmisillä; lapsista heidän vanhempiinsa, sukupuoleen katsomatta. Kolmivuotiasta lasta saatettiin pitää minuutteja nolla-asteisessa vedessä neula painettuna syvälle hänen keskisormeensa niin ettei hän saa suljettua sormiaan, mikä olisi ollut ihmisen normaali reaktio. Uhrien päihin ammuttiin luoteja useista eri kulmista, päät leikattiin auki ja tutkittiin luotien aivoihin tekemiä vahinkoja. Muutamissa kokeissa altistettiin yhtä aikaa äiti ja hänen poikansa myrkkykaasulle ja seurattiin äidin reaktioita hänen yrittäessään suojella jälkikasvuaan. Kaiken kaikkiaan tuhansiin sotavankeihin kokeiltiin yli kahtakymmentä eri sairautta. Heidät kehonsa leikattiin elävältä auki ja osiin, jotta nähtiin miten sairaudet etenivät. Jos nainen oli raskaana, pilkottiin hänen lapsensakin. Men Behind the Sun on kertomus näistä tapahtumista.

Elokuvan hurjasta maineesta huolimatta kyse ei ole tavallisesta eksploitaatiosta, vaikka juuri kyseisen genren harrastajat ovat pitäneet elokuvan mainetta tasaisesti yllä. Fei Mou tarjoaa paljon enemmän kuin halpaa veriviihdettä humoristisilla sivujuonilla. Sodan ja ihmisen äärimmäisyyksiin menevä julmuus nousevat esille ajoittain dokumentaarisesti, kun mielipuolisten kokeiden uhrit yksilöidään nimeä ja ikää myöten. Fei Mou käsittelee kauttaaltaan aihettaan fiktiivisenä todistusaineistona, jonka hän olisi alun perin halunnut pukea dokumentin muotoon. Tähän maan viranomaiset eivät suostuneet, koska pelkäsivät aiheen viilentävän Japanin ja Kiinan välisiä suhteita. Näin dokumentti sai sisälleen sivujuonen, joka kertoo leiriin tuoduista japanilaislapsista. Heistä koulutetaan hiljalleen taistelijoita suuren keisarillisen Japanin käyttöön koelaboratorioiden keskellä. Tämä synnyttää lapsissa vihaa, inhimillisyyttä ja pelkoa. Johtajiensa tapaan he ovat pelkkiä koneiston osia. Fei Moun suurin lahja katsojille on näyttää kaikista sadistisimmiltakin ihmisiltä heidän sympaattinen puolensa, aina leirin johtajaa, kunniantuntoista kenraali Shiro Ishiitä myöten. Fei Mou ei nosta sormeaan syyttääkseen. Hän nostaa sen muistuttaakseen pedosta, joka syntyy oikeissa olosuhteissa kenessä tahansa ihmisessä - ei pelkästään niissä ihmishirviöissä, jotka joku on kirjannut historiankirjoihin.

Men Behind the Sun [3]
Men Behind the Sun [4]

Nuorten japanilaispoikien opetellessa kuria ja kestävyyttä, tuo Fei Mou tasaisin väliajoin valkokankaalle hyvinkin autenttisia kokeita, joiden sekaan mahtuu muutamia erityisen traumatisoivia kuvia. Yhdessä mieleenpainuvimmissa ja kiistellyimmistä näistä, kohtauksessa josta ohjaakaan ei enää halua puhua, paljastaa Men Behind the Sun ihmisen tuottaman väkivallan järjettömyyden ehkä paljaammin kuin mikään elokuva koskaan. Tosin tähän liittyy jälleen elokuvataiteeseen liittyvä moraalinen ongelma. Siinä missä pahamaineisimpien kannibaalielokuvien eläintapoilla on ollut edes joku motiivi, edes hyvin heikko sellainen, ei Fei Mou tarjoa minkäänlaista syytä tuleville tapahtumille. Kohtaus onkin yksi rankimmista ja vastenmielisimmistä koskaan vastaan tulleista symboleista. Palaako ohjaaja jälleen elokuvan lopussa juuri tähän hetkeen - jona valkoinen turkki värjäytyy kirkkaan punaiseen vereen - kun hän luo voimakkaan vertauskuvan japanilaisten omalle kansalleen aiheuttamalle tuskalle? Vertauskuva kun on sateen keskeltä nouseva auringon koristama valkoinen vereen tahriutunut Japanin lippu. Men Behind the Sunin synkin sanoma lepää kuitenkin vasta lopputeksteissä, todellisuudessa jossa biologisten aseiden kehitystyö ei pääty. Kuvissa joita ei enää ole - siis tarinassa joka sai jatkua.

Ottamatta sen enempää kantaa elokuvan sisältöön, koskien Fei Moun tapaa käyttää aitoja ihmisruumiita - kahteen otteeseen - ja mahdollisesti eläimiä, on tunnustettava että lopputulos on yksi mieleenpainuvimmista kuvauksista ihmiskunnan julmuudesta. Elokuvan tuotantoarvot ovat olleet korkeat, tai ainakin ne on osattu hyödyntää viimeistä senttiä myöten. Näyttelijätyö on kauttaaltaan laadukasta, mikä entisestään lisää elokuvan autenttista tunnelmaa, puhumattakaan Fei Moun kyvykkyydestä ohjaajana ja viimeisilleen hiotuista erikoistehosteista, sikäli kun niitä voi sellaisiksi kutsua. Lopulta väkivaltaakaan ei ole kovin paljoa, mutta se vähä mitä on, on sitäkin kliinisempää. Tämä jättää runsaasti tilaa kuvaukselle japanilaislapsien kasvamisesta moraalin molemmille puolille. Heidän tarinansa on ollut elää epätoivoiseksi kääntyneen sodan viimeisinä päivinä kuoleman leirissä, kunnes he huomaavat edessä häämöttävän tappion hetkellä odottavansa matkaa kotimaahansa, joka on tuhottu. Viemisinään heillä on tällöin sydämeen ja mieleen ahdettua halua unohtaa. Kohtalo, jonka moni japanilainen koki traumaattisen sodan jälkeen. Palaamme siis jälleen alkuun, poikansa ruumiin vuosikymmeniä myöhemmin uhranneiden vanhempien kehotukseen muistaa. Unohtaminen kun merkitsisi samaa kuin silmiensä sulkeminen.

Men Behind the Sun [5]
Men Behind the Sun [6]

Elokuvan suurin ongelma lepää sen voimakkaissa kuvissa. Fei Mou kantaa mukanaan tärkeää sanomaa, jota uhkaa hukkuminen pienten shokkiarvoja myyvien sivukauppojen hyllyille. Ongelmista kertovat myös elokuvan kaksi jatko-osaa, joissa väkivallasta on tehty itsetarkoituksellista. Kun Men Behind the Sun aikanaan sai ainoan julkisen esityksensä japanilaisissa elokuvateattereissa, langetettiin ohjaajan ylle äärinationalistien taholta kuolemantuomio. Japanilaiset nuoret, joille hän elokuvaansa näytti yliopistoilla, eivät uskoneet kertomusta todeksi - eivät ennen kuin joku paikan päällä ollut henkilö tuli todistamaan sen puolesta. He eivät kyenneet uskomaan että heidän kansansa kykenisi elokuvan esittämiin tekoihin. Fei Mou puolestaan kertoo karsineensa pahimmat kokeet ja surmatyöt pois. Tähän on helppoa myöntyä. Sittemmin leirin tapahtumista on kerätty runsaastikin aineistoa, muun muassa Hal Goldin kokoamiin haastatteluihin kirjassa Unit 731: Testimony (1996).

Nuit et brouillardin (1955) ohella Men Behind the Sun kuuluukin tänä päivänä sodanvastaisten elokuvien tärkeään kaanoniin. Se ei ole Schindlerin listan (1993) kaltainen satu, jossa ihmisen moraalista tehdään mustavalkoista siirappia. Fei Mou ei ole halunnut toimia tuomarina, tai edes syyttäjänä. Hän on antanut todistuksensa koko ihmiskuntaa vastaan.

****-
© Jari Mustonen, julkaistu: 9.1.2005
keskiarvo
toimitus
3.50/5.00 (6)
 JSSMJMJM*MEEM
  4.0 4.0 4.0 4.0 2.0 3.0
keskiarvo
lukijat i
3.75/5.00 (14)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  19 (28)
68%
Man Behind the Sun (1988)  Man Behind the Sun (1988)Hei tai yang 731  

kommentit

odota...
kauhuelokuvafani kommentoi (24.4.2011 04:07:43)
user avatar Leffa on sairas. Ja tämä leffa muistuttaa hyvin siitä, miten sairaita ovat ihmiset jotka katsovat näitä. Ja tekevät näitä. Kaikkein pöyristyttävintä on se tekopyhyys jolla perustellaan tällaisten katsomista ja tekemistä. "Elokuva opettaa sodan raadollisuuden, siksi onkin hyvä katsoa tällaista rankkaa elokuvaa ..."tms. Tällaisilla kommentoinneilla itseään huijaavat väkivallasta innostuneet sitten innolla tuijottavat tätäkin. Itse en kauheasti hätkähtele leffoista, elokuvat ovat vain elokuvaa ja sillä hyvä. Joten on tietysti vaikea löytää mitenkään vaikuttavia elokuvia, jotkut onnistuvat pelästyttämään hetkellisesti. No on varmaan selvinnyt että kauhuelokuva tämä ei ole. En hätkähtänyt tästäkään, inhotti ja suututti lopulta kuitenkin todella paljon. Uskomatonta millä perusteilla voidaan mm eläinrääkkäystä perustella. Sotaleffojen olisi muka tarkoitus olla sodanvastaisia, väkivaltaelokuvien olisi tarkoitus näyttää inhorealistisesti väkivalta sellaisena kuin se on, ja aiheuttaa niitä inhoreaktioita ja siten jotain hyvää? Paskanmarjat! Vahvin reaktio on sen kissa/rotta-kohtauksen jälkeen tunne että haluaisi kostaa väkivallalla kissan puolesta koko helvetin tiimille jotka ovat tämän tekeleen pykänneet, ilmeisesti kohtaus ei ollut edes lavastettu. Ihan kuin ei olisi tarpeaksi paha lavastettuna tuottaa eläinrääkkäystä ruudulle. En voi ymmärtää että jotkut oikeasti voivat kehua tätä elokuvaa esim sodanvastaisena ja sulkea silmänsä muulta!!! Varmaankin se etten moisen kohtauksen jälkeen halunnut elokuvaa katsoa, on jollekin muulle semmoinen kehu että tuohan pitää nähdä. Mutta kyse oli puhtaasta suuttumuksesta tekijöitä kohtaan. Lopuksi muistutus niille jotka aina näitä elokuvia puolustulevat niiden inhorealistisella aitoudella ja raadollisuuden opettavuudella tai muulla paskapuheella: Foorumeilta oppii hyvin pian että valtaosa näitä elokuvia katsovista oikeasti ihannoivat ja nauttivat omalla kieroutuneella tavallaan tällaisista, se kyllä näkyy rivien välistä. Joten katsokaapa tarkasti peiliin ja ohi tekopyhien kommentienne, syyllistyttekö kenties itsepetokseen, ja kuulutteko sittenkin tuohon valtaosaan? En periaatteessa tuomitsisi väkivaltaa elokuvan tehostekeinona, mutta anteeksiantamattomaksi homma menee jos mukaan tulee tämän leffan tyyliin eläinrääkkäystä, aidon ruumiin käyttöä ja siten häpäisyä, ja todella ällöttäviä ovat myös ihmiset jotka uskovat oikeuttavansa edellämainitut saadakseen tehtyä elokuvan...ällöttäviä myös väkivaltaa suoraan tai itsepetoksen kautta tekopyhinä kuolaavat idiootit
vastaa »
Tuomas Henell kommentoi (24.4.2011 14:07:04)
user avatar Ja hyvää pääsiäistä sullekin.
vastaa »
anonyymi kommentoi (25.4.2011 17:11:04)
user avatar Sen verran pitää olla arvostelijan kanssa eri mieltä, että kyllä tämä omien muistikuvien perusteella jäi aika vahvasti eksploitaation tasolle ja dokumentaarisuus oli kovin näennäistä pintasilausta.
vastaa »
anonyymi kommentoi (26.4.2011 01:21:45)
lainaus:
Sen verran pitää olla arvostelijan kanssa eri mieltä, että kyllä tämä omien muistikuvien perusteella jäi aika vahvasti eksploitaation tasolle ja dokumentaarisuus oli kovin näennäistä pintasilausta.
user avatar Elokuva onnistui tehokkaasti kylmäävän dokumentaarisen oloisena tavoittamaan kauheuksia, jotka oikeasti olivat vieläkin hirveämpiä ja jotka eivät saa unohtua. Leffa potkii mahaan ja munille oikein kunnolla, ansiokkaasti ja eettisesti lopultakin oikeista syistä, olivat motiivit elokuvan tekemisen aikaan sitten mitkä hyvänsä.

Mainittu kissakohtaus tosiaan on suorastaan paskamainen, kyseinen symboliikka olisi varmasti voitu esittää toisinkin.
vastaa »
Conan Troutman kommentoi (26.5.2011 02:02:59)
user avatar Toivottavasti herra kauhuelokuvafani kiertää samalla kaikissa maailman teurastamoissakin valittamassa yhtä paljon!
vastaa »
anonyymi kommentoi (30.5.2011 14:08:03)
lainaus:
Toivottavasti herra kauhuelokuvafani kiertää samalla kaikissa maailman teurastamoissakin valittamassa yhtä paljon!
user avatar Vois siinä joku nähdä pientä eroa tapetaanko jotain viihteen vuoksi tai ruoan, vaikka sinällään tämän ylenpalttisen mässäilyn ja ruuan tuhlauksen aikana ero ei näytä olevan kummoinenkaan

muihin nyansseihin ei tässä edes jaksa lähteä, varmasti vähääkään järkeä omaava huomaa asioita itsekin
vastaa »
Meller kommentoi (31.5.2011 22:02:02)
lainaus:
Vois siinä joku nähdä pientä eroa tapetaanko jotain viihteen vuoksi tai ruoan, vaikka sinällään tämän ylenpalttisen mässäilyn ja ruuan tuhlauksen aikana ero ei näytä olevan kummoinenkaan

muihin nyansseihin ei tässä edes jaksa lähteä, varmasti vähääkään järkeä omaava huomaa asioita itsekin
user avatar Jaa... no onnea vaan, jos pystyy näkemään Men Behind the Sunin viihteenä - tai yleistämään, että elokuva taidemuotona on ylipäätään olemassa vain viihdyttääkseen.

Itsellänikin pahaa tekee tämän(kin) elokuvan eläinväkivalta sen autenttisuuden vuoksi, mutta uskallan epäillä vahvasti, että tässä elokuvassa otukset kuolivat ihan vaan huvin vuoksi, toisin kuin useassakin muussa aasialais- ja italopätkässä. Pyhittääkö tarkoitus keinot, mene ja tiedä...

Mutta toisekseen kannattaa muistaa kulttuurillinen ero; Kiinassa kuin historiallisesti kaikki muu kuin ihminen on tupattu katsomaan ensisijaisesti proteiinin lähteenä ja hyvin toissijaisesti arvokkaana elämänmuotona ihan vain siksi, että se elää ja on olemassa. En ole ekspertti Kiinan kulttuurissa, mutta tällainen mielikuva mulle on vahvasti kokemani ja lukemani perusteella. Tällä lienee vaikutus myös eläinten käytöstä cannon fodderina tässäkin leffassa, jolloin otusten kuolemaa käytetään voimakkaana symboliikan välineenä ja tehokeinona.
vastaa »
Hanuri Al-Jaffa kommentoi (1.6.2011 03:31:18)
user avatar "Jaa... no onnea vaan, jos pystyy näkemään Men Behind the Sunin viihteenä - tai yleistämään, että elokuva taidemuotona on ylipäätään olemassa vain viihdyttääkseen."

Minulle on henk. koht. kaikenlainen tietoisuuden kartuttaminen aina viime kädessä jonkinasteista "viihdettä". Asia erikseen työhön tai koulutukseen liittyvät pakolliset väkisin pämppäämiset, jotka menevätkin pahimmassa tapauksessa toisinaan itsensäkiduttamisen puolelle..
Jos et itse jollain tasolla "viihdy" jonkin teoksen parissa motiivista tai toisesta johtuen, olisi kiva kuulla lisää siitä miksi haaskaat aikaasi sellaisen parissa?
Jotta voisit pitää baskeria katu-uskottavasti päässä?

Kiinalla on mieletön parisataavuotinen tappamisen ja kiduttamisen historia, ja kaikki mahdolliset proteiininlähteet ovat sattuneista syistä tulleet (mm. Maon aikana) erittäinkin tutuiksi, perheiden välisien lapsien päittäin ruoaksi vaihtamista myöten, mutta en osaa ottaa kantaa lähivuosikymmenien aikaiseen paikalliseen eläinrakkauteen.
Jos paikallinen mentaliteetti kuitenkin on eläintenkiduttamisen puolella, niin mitään kulttuuri/arvorelativisti-kaveria et minusta saa tähän keskusteluun.
vastaa »
Meller kommentoi (8.6.2011 12:59:48)
lainaus:
"Jaa... no onnea vaan, jos pystyy näkemään Men Behind the Sunin viihteenä - tai yleistämään, että elokuva taidemuotona on ylipäätään olemassa vain viihdyttääkseen."

Minulle on henk. koht. kaikenlainen tietoisuuden kartuttaminen aina viime kädessä jonkinasteista "viihdettä". Asia erikseen työhön tai koulutukseen liittyvät pakolliset väkisin pämppäämiset, jotka menevätkin pahimmassa tapauksessa toisinaan itsensäkiduttamisen puolelle..
Jos et itse jollain tasolla "viihdy" jonkin teoksen parissa motiivista tai toisesta johtuen, olisi kiva kuulla lisää siitä miksi haaskaat aikaasi sellaisen parissa?
Jotta voisit pitää baskeria katu-uskottavasti päässä?

Kiinalla on mieletön parisataavuotinen tappamisen ja kiduttamisen historia, ja kaikki mahdolliset proteiininlähteet ovat sattuneista syistä tulleet (mm. Maon aikana) erittäinkin tutuiksi, perheiden välisien lapsien päittäin ruoaksi vaihtamista myöten, mutta en osaa ottaa kantaa lähivuosikymmenien aikaiseen paikalliseen eläinrakkauteen.
Jos paikallinen mentaliteetti kuitenkin on eläintenkiduttamisen puolella, niin mitään kulttuuri/arvorelativisti-kaveria et minusta saa tähän keskusteluun.
user avatar Onko kaveri nyt ihan tosissaan tässä baskeri-nenäilyssä? :) Joka tapauksessa ilo kuulla viihtymisestäsi oppimisessa. Jatka samaan auvoisaan malliin elämääsi omalla tahollasi...
Ilman selvittämääsi "oppiminen on kivaa" -taustaa sanomasi näytti aikalailla siltä, että Men Behind the Sun olisi kasattu puhtaasti viihde- ja tienaamismielessä - näkemys, josta olen vahvasti eri mieltä, ärsyyntymiseen asti. Pahoittelen jos survoin herneitä nenääsi tai otin niitä itse liioitellusti.

Yllä oleva Mustosen arvostelu kertoo kaiken olennaisen teoksesta, ja allekirjoitan väittämät täysin. Sen verran mainittakoon vielä omasta puolestani Men Behind the Suniin liittyen, että katselukokemus ei ole ollut allekirjoittaneelle helppo koskaan, sen verran karun kuvan ihmisyydestä ja samalla graafista sisältöä elokuva katsojalle tarjoaa. Mutta jotain niin painokasta sanottavaa ja vaikuttavaa kerrontaa se sisältää, että on leffan pariin tullut palattua useampaan kertaan. Olisiko tämä sitten epämukavuusalueella liikkuvaa, pakonomaista opitun kertausta?

Viihtymisistäni ja motiiveistani en ala tässä formaatissa vääntää enempää, siihen ei ihan pari lausetta riitä, ja menisi niin paljon off topiciksi että olkoon. Jos Hanuri Al-Jaffaa aihe kiinnostaa, liity toki Elitisti-foormuille ja pannaan säie pystyyn sivistyneen keskustelun merkeissä.
vastaa »
Al-Muffeli kommentoi (10.6.2011 02:38:25)
user avatar "Olisiko tämä sitten epämukavuusalueella liikkuvaa, pakonomaista opitun kertausta?"

Kaipa tuon voisi hyväksyä, kun ajattelee mitä kaikenlaista vastenmielistä, ja jopa traumaattista autenttistakin, materiaalia on itsekin tullut käytyä läpi, motiivina vain ihmimillisten rajojen tutkaaminen, omien ja yleensäkin - motiivi jonka lähdevoima on moninainen, ja ymmärrän että menee aika henkilökohtaiseksi ja monimutkaiseksi jos sitä lähtee selvittelemään.

Mutta vähemmän auvoisaksi ei elämäni ainakaan näiden harrasteiden johdosta mene omista lähtökohdistani, ikävä jos sulla on toisin ;-)

Paitsi että se kissankidutus vituttaa silti täysin turhana.
vastaa »
sage kommentoi (8.1.2012 03:34:06)
user avatar Jännä että kaikki muistaa valittaa siitä kissakohtauksesta, mutta loppupuolen kymmeniä elävältä poltettavia rottia ei muista kukaan, vaikka enemmän täysin turhia miestappioitahan siinä tulee...

Ai niin mut kissahan on niin ihanan söpö kun taas rotat ovat rumia ja inhottavia, ansaitsevatkin kuolla hyh.
vastaa »
anonyymi kommentoi (8.1.2012 06:05:47)
lainaus:
Jännä että kaikki muistaa valittaa siitä kissakohtauksesta, mutta loppupuolen kymmeniä elävältä poltettavia rottia ei muista kukaan, vaikka enemmän täysin turhia miestappioitahan siinä tulee...

Ai niin mut kissahan on niin ihanan söpö kun taas rotat ovat rumia ja inhottavia, ansaitsevatkin kuolla hyh.
user avatar Teemu Mäkihän jo todisti, että tappamalla kissan pääsee Hitleristä seuraavaksi.
vastaa »
Aivopierun taltuttaja kommentoi (9.1.2012 11:56:05)
lainaus:
Jännä että kaikki muistaa valittaa siitä kissakohtauksesta, mutta loppupuolen kymmeniä elävältä poltettavia rottia ei muista kukaan, vaikka enemmän täysin turhia miestappioitahan siinä tulee...

Ai niin mut kissahan on niin ihanan söpö kun taas rotat ovat rumia ja inhottavia, ansaitsevatkin kuolla hyh.
user avatar Kyllä ne rotat vitutti yhtä lailla, samaa järjetöntä paskaa muuten hyvässä ja tarpeellisessa elokuvassa.
Mutta nämä jutut joko liikuttaa ihmistä tai sitten ei.
vastaa »
Elmo kommentoi (1.2.2012 12:17:46)
user avatar Japanissa 1990-luvulta asti vallinneen kieltämisen kulttuurin myötä tämä elokuva on noussut entistä ajankohtaisemmaksi. Sanokaa mitä sanotte, mutta jos tämä elokuva pystyy toimimaan muistutuksena jälkipolville, on se kissan tappokin pieni uhraus ihmisyyden puolesta.
vastaa »
ttt kommentoi (4.5.2012 01:26:37)
lainaus:
Japanissa 1990-luvulta asti vallinneen kieltämisen kulttuurin myötä tämä elokuva on noussut entistä ajankohtaisemmaksi. Sanokaa mitä sanotte, mutta jos tämä elokuva pystyy toimimaan muistutuksena jälkipolville, on se kissan tappokin pieni uhraus ihmisyyden puolesta.
user avatar Järkeenkäypä kommentti viimeinkin Elmolta, siis..

Mellerin kanssa samaa mieltä, ettei tätä kukaan, täysin eksploitatiivisessä mielessä ole tehnyt. Kuten myös, ettei, tämä viihde-elokuva olekaan.. Ei, ei.
vastaa »
anonyymi kommentoi (10.7.2012 13:07:30)
lainaus:
Teemu Mäkihän jo todisti, että tappamalla kissan pääsee Hitleristä seuraavaksi.
user avatar Mäki onkin sairas, yksikään terve ihminen ei hakkaa kirveellä eläintä kuoliaaksi ja heitä mällejä sen päälle.
vastaa »
anonyymi kommentoi (12.7.2012 10:04:29)
lainaus:
Mäki onkin sairas, yksikään terve ihminen ei hakkaa kirveellä eläintä kuoliaaksi ja heitä mällejä sen päälle.
user avatar Juuri näin. Vielä astetta karvimammam koko hommasta tekee se, että Mäki haki tuon kidutuksen kohteeksi joutuneen kissan eläinsuojeluyhdistykseltä.
vastaa »
anonyymi kommentoi (5.11.2014 18:44:40)
user avatar Kissahan on saalistajana kiduttava sadisti, rottalauma päästi sen helpolla.
vastaa »
anonyymi kommentoi (17.2.2016 10:53:37)
lainaus:
Teemu Mäkihän jo todisti, että tappamalla kissan pääsee Hitleristä seuraavaksi.
user avatar Pitäisikö sen sekopään toimintaa jotenkin puolustella vai?
vastaa »
anonyymi kommentoi (17.2.2016 10:56:09)
lainaus:
Kissahan on saalistajana kiduttava sadisti, rottalauma päästi sen helpolla.
user avatar Kun et näytä asioista mitään ymmärtävän niin selitetään se kuin lapselle, kissa heittelee ja raapii saalistaan siksi, että saisi sen lamautettua. Oletko katsonut luontodokumentteja? Kissa pyrkii aina ensin tukehduttamaan saaliinsa. Ihan turha sun kaltaisille idiooteille on faktoista puhua, nauti vaan sairaista fantasioistasi.
vastaa »
Neon Maniac kommentoi (18.2.2016 03:07:35)
user avatar 10.000 interrrnettiä valaan paskaakin alemmas vajonneen kommenttiketjun viihdearvosta.

Edelleen yksi sivuston potentiaalisimmista arvosteluista. Autenttisten tapahtumien osittainenkin summaaminen tämän kaltaisissa yhteyksissä on poikkeuksetta pelkkää plussaa sekin. Sotarikoshistorian sadistisimpiin lukeutuva massamurha ei ole aiheista helpoin vahvavatsaisillekaan, yltiöpositiivisessa ilopilleripilvessä levitoivasta instagram-idioottien pullamössösukupolvesta puhumattakaan. Aasiassa aiheen ympärillä jo nyttemin tietyn lakipisteen saavuttanut kieltämisen kulttuuri rakoilee tätä kirjoittaessa varsin kunnioitettavasti, kaiken järjen ja ymmärryksen vastaisista hirveyksistä selvinneitten uhrien sekä ko. ihmisoikeusrikoksiin syylistyneen vastapuolen vielä elossa olevan vähemmistön suosiollisella siunauksella.
Mätäne helvetissä Shiro Ishii, kaikki Yksikkö 731:en jäsenet sekä lisäksi mm. Yksikkö 1644 Nanjingissa, Yksikkö 1855 Pekingissä sekä Yksikkö 9420 Singaporessa suorittamiin rikoksiin syylistyneet sekä näiden mielisairaitten ihmisten irvikuvaperkeleitten aikaansannoksia edukseen surutta hyödyntäneet tuolloiset tahot.
vastaa »
sivustaseuraaja kommentoi (26.2.2016 19:34:49)
lainaus:
Kun et näytä asioista mitään ymmärtävän niin selitetään se kuin lapselle, kissa heittelee ja raapii saalistaan siksi, että saisi sen lamautettua. Oletko katsonut luontodokumentteja? Kissa pyrkii aina ensin tukehduttamaan saaliinsa. Ihan turha sun kaltaisille idiooteille on faktoista puhua, nauti vaan sairaista fantasioistasi.
user avatar No, jos ajattelee deterministisesti niin mikään ei ikinä ole arvoteltavissa, koska mikään ei voi mennä toisin kuin menee.
Ihmisellä on valinnanvapaus esim. pitää lemmikkinsä poissa tekemästä luonnossa massiivista pitkitettyä tappojälkeä ja tuhoa - samoin kuin elokuvan tekijätkin olisivat voineet olla käyttämättä oikeita eläimiä kohtauksessa.
Oli pakko.
vastaa »
anonyymi kommentoi (29.2.2016 16:27:34)
lainaus:
Kun et näytä asioista mitään ymmärtävän niin selitetään se kuin lapselle, kissa heittelee ja raapii saalistaan siksi, että saisi sen lamautettua. Oletko katsonut luontodokumentteja? Kissa pyrkii aina ensin tukehduttamaan saaliinsa. Ihan turha sun kaltaisille idiooteille on faktoista puhua, nauti vaan sairaista fantasioistasi.
user avatar Taisi kalikka kalahtaa, kun joku kissaihminen tuli suu vaahdossa puolustamaan omaa pikku tuhoeläintään.
vastaa »
anonyymi kommentoi (7.5.2016 14:24:43)
user avatar Otetaa vaa ihan rentoo
vastaa »
et3t kommentoi (29.6.2016 15:21:02)
lainaus:
Taisi kalikka kalahtaa, kun joku kissaihminen tuli suu vaahdossa puolustamaan omaa pikku tuhoeläintään.
user avatar Mene hoitoon.
vastaa »
Skeptikko kommentoi (2.2.2017 12:45:37)
user avatar Pätkä arvostelusta: "Fei Mou käsittelee kauttaaltaan aihettaan fiktiivisenä todistusaineistona, jonka hän olisi alun perin halunnut pukea dokumentin muotoon. Tähän maan viranomaiset eivät suostuneet, koska pelkäsivät aiheen viilentävän Japanin ja Kiinan välisiä suhteita."

Mihin tämä väite perustuu? 70- ja 80-luvuilla Kiinassa oli käynnissä systemaattinen Japanin mustamaalaus (ks. Wikipediasta "Anti-Japanese sentiment in China"), maan viranomaiset eivät takuulla olleet pätkän vertaa kiinnostuneita viihdeteollisuuden liiallisesta Japani-vastaisuudesta. Tämä lienee ohjaajan oma väite.
vastaa »
Jari Mustonen kommentoi (2.2.2017 14:12:44)
lainaus:
Pätkä arvostelusta: "Fei Mou käsittelee kauttaaltaan aihettaan fiktiivisenä todistusaineistona, jonka hän olisi alun perin halunnut pukea dokumentin muotoon. Tähän maan viranomaiset eivät suostuneet, koska pelkäsivät aiheen viilentävän Japanin ja Kiinan välisiä suhteita."

Mihin tämä väite perustuu? 70- ja 80-luvuilla Kiinassa oli käynnissä systemaattinen Japanin mustamaalaus (ks. Wikipediasta "Anti-Japanese sentiment in China"), maan viranomaiset eivät takuulla olleet pätkän vertaa kiinnostuneita viihdeteollisuuden liiallisesta Japani-vastaisuudesta. Tämä lienee ohjaajan oma väite.
user avatar 80-luvullahan etenkin taloussuhteet alkoivat paranemaan näiden maiden välillä. https://en.wikipedia.org/wiki/China%E2%80%93Japan_relations#1980s Toi oli muutenkin herkkää aikaa ympäri maailman taiteen suhteen. Alla lainaus ohjaajan haastattelussa, jossa viitataan juuri pelkoon talouskehityksen vaikeutumisesta. En näe miksei pitäisi paikkaansa.

"My first impressions were to make the film as a serious documentary, but I later found that it was impossible as the Japanese Army had destroyed most of the damning evidence. Therefore, it was impossible to make a documentary as there was no material to use [note: The Japanese scientists filmed the human experiments and the footage was shipped back to Japan for medical study. It is doubtful if this footage is still in existence]. Also, no one wanted to give me money to produce the film as they found the subject matter to be a political hot potato."

"How did you go about making the film?

I started researching for the film in 1982 and had ideally finished in ’86. In four years, I had completed the research, wrote the script and had got the go-ahead from the Chinese Government. It was interesting because the lower levels of the government said that we could not make such a film, and so I went right to the top and asked the general secretary who gave me the green light. The other officials were outraged saying that we could not make Man Behind the Sun in China because it would damage political relations with the Japanese. They were very worried about losing money and electronic goods from Japan as well as hurting China’s relationship with her neighbouring country. There were all kind of reasons but I couldn’t care less about China’s friendship with Japan. I wanted to talk about the past."
vastaa »
Skeptikko kommentoi (2.2.2017 15:15:58)
lainaus:
80-luvullahan etenkin taloussuhteet alkoivat paranemaan näiden maiden välillä. https://en.wikipedia.org/wiki/China%E2%80%93Japan_relations#1980s Toi oli muutenkin herkkää aikaa ympäri maailman taiteen suhteen. Alla lainaus ohjaajan haastattelussa, jossa viitataan juuri pelkoon talouskehityksen vaikeutumisesta. En näe miksei pitäisi paikkaansa.

"My first impressions were to make the film as a serious documentary, but I later found that it was impossible as the Japanese Army had destroyed most of the damning evidence. Therefore, it was impossible to make a documentary as there was no material to use [note: The Japanese scientists filmed the human experiments and the footage was shipped back to Japan for medical study. It is doubtful if this footage is still in existence]. Also, no one wanted to give me money to produce the film as they found the subject matter to be a political hot potato."

"How did you go about making the film?

I started researching for the film in 1982 and had ideally finished in ’86. In four years, I had completed the research, wrote the script and had got the go-ahead from the Chinese Government. It was interesting because the lower levels of the government said that we could not make such a film, and so I went right to the top and asked the general secretary who gave me the green light. The other officials were outraged saying that we could not make Man Behind the Sun in China because it would damage political relations with the Japanese. They were very worried about losing money and electronic goods from Japan as well as hurting China’s relationship with her neighbouring country. There were all kind of reasons but I couldn’t care less about China’s friendship with Japan. I wanted to talk about the past."
user avatar Ok, kiitos selvennyksestä, kyseessä oli siis ohjaajan väite. Kiinan ja Japanin 80-luvun kauppasuhteiden lähentymisestä huolimatta pidän itse tuota väitettä kohtalaisen vaikeana uskoa Kiinan viihdeteollisuuden (itse)sensuurin yleiseen linjaan verrattuna. Vielä vuonna 2000 Japanin sotarikoksia käsittelevä kiinalainen elokuva Guizi lai le (Devils on the Doorstep) kiellettiin, koska kiinalaisten ja japanilaisten välit elokuvassa nähtiin liian inhimillisinä! Ohjaaja Wen Jiangille kaavailtiin rangaistukseksi lisäksi 7 vuoden kieltoa elokuvateollisuudessa (ei kuitenkaan ilmeisesti toteutunut).

Lukemani perusteella monilta osin on epäselvää, mitä Yksikössä 731 tarkalleen tapahtui. Men Behind the Sunin tapahtumat lienevät suurimmaksi osaksi sepitettyjä, varmaankin siksi dokumenttiformaattia ei valittu.
vastaa »
Jarkko Lehtola kommentoi (4.2.2017 13:54:09)
user avatar Kymmenisen vuotta sitten tuli suomessakin dokumentti nimellä Kizu - mantsurian painajainen. Tämä ranskalaisdokkari vuodelta 2004 tunnetaan myös nimellä Kizu: The Untold Story of Unit 731. En muista tarkalleen mitä kaikkea tuossa käsiteltiin.
vastaa »
Kakihara kommentoi (21.2.2017 01:30:39)
lainaus:
Ok, kiitos selvennyksestä, kyseessä oli siis ohjaajan väite. Kiinan ja Japanin 80-luvun kauppasuhteiden lähentymisestä huolimatta pidän itse tuota väitettä kohtalaisen vaikeana uskoa Kiinan viihdeteollisuuden (itse)sensuurin yleiseen linjaan verrattuna. Vielä vuonna 2000 Japanin sotarikoksia käsittelevä kiinalainen elokuva Guizi lai le (Devils on the Doorstep) kiellettiin, koska kiinalaisten ja japanilaisten välit elokuvassa nähtiin liian inhimillisinä! Ohjaaja Wen Jiangille kaavailtiin rangaistukseksi lisäksi 7 vuoden kieltoa elokuvateollisuudessa (ei kuitenkaan ilmeisesti toteutunut).

Lukemani perusteella monilta osin on epäselvää, mitä Yksikössä 731 tarkalleen tapahtui. Men Behind the Sunin tapahtumat lienevät suurimmaksi osaksi sepitettyjä, varmaankin siksi dokumenttiformaattia ei valittu.
user avatar + näkökulma venäjän suunnalta http://www.elitisti.net/artikkeli/2010/10/014903/philosophy_of_a_knife_2008_andrey_iskanov.html
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa