Caroline Munro

Heroes of the East (1978)

aka Zhong hua zhang fu; Shaolin Challenges Ninja; Challenge of the Ninja; Drunk Shaolin Challenges Ninja; Shaolin Vs. Ninja

Heroes of the East #1 Heroes of the East #2
IMDb

On melkoisen merkillepantavaa, että parhaassa koskaan tehdyssä kung fu -elokuvassa ei kuole yhtäkään henkilöä. Eikä siinä ole edes varsinaisia pahiksia. Jo suorastaan eriskummallisena voisi pitää sitä, että se on oikeastaan kertomus aviokriisistä. Varoitan jo tässä vaiheessa: seuraava arvostelu on täysin häpeilemätöntä suitsutusta ja ihastelua. Yritän pitää hehkutuspurkautumiset lyhyinä, jottei jatkuvasta superlatiivien käytöstä aiheutuisi mielikuvaa hetkellisestä intoutumis-sekoamisesta, ja ainoastaan tehdä parhaani vakuuttaakseni jokaisen tätä lukevan hankkivan katsottavakseen Liu Chia-liangin vertaansa vailla oleva mestariteos Heroes of the East.

Elokuvan onnistuminen kaikilla osa-aluille on suorastaan hämmentävää: nautittavasti rullaava juoni tuo jatkuvasti hymynvirneen kasvoille, taistelukohtaukset eivät voisi olla parempia ja jokainen vitsi osuu maalinsa! Liu Chia-liangin suosimat teemat sekä taistelun filosofinen puoli on integroitu tarinaan saumattomasti, viihdearvoista tinkimättä. Heroes of the East on täydellisesti toteutettu taistelulajiosaamisen ylistyslaulu, josta saa sitä enemmän irti, mitä enemmän tuntee sekä Kiinan että Japanin tapoja ja kamppailulajeja. Sivistymättömälle se tarjoaa aiheista tiukkaa tietoa pienen oppikirjallisen verran.

Heroes of the East [1]
Heroes of the East [2]

Toista maailmansotaa edeltävään aikaan (1920- tai 30-luvulle) sijoittuvassa kehyskertomuksessa salskea mutta lapsellinen, kung fussa harjaantunut kiinalaisnuorukainen Ah To (Gordon Liu) on joutumassa vasten tahtoaan sovittuun avioliittoon isänsä (Cheng Miu) japanilaisen bisneskumppanin tyttären Kung Zin (Yuko Mizuno) kanssa. Ah To muistaa Kung Zin olleen pienempänä ruma, vuotavanenäinen tyttö ja tekee parhaansa välttääkseen pakkoliiton. Ton mielen kääntämiseen ei kuitenkaan tarvita kuin vilahdus varttuneesta Kung Zista: naisesta on kypsynyt varsinainen kaunotar.

Kiinalaisuuden ja japanilaisuuden väliset kulttuurierot aiheuttavat kuitenkin hämmennystä jo vihkiseremoniassa. Tämän jälkeen kaikki tuntuu silti asettuvan raiteilleen, kunnes Kungin äänekkäät karateharjoitukset talon takapihalla saavat palvelusväen epäilemään Ah Toa nuorikkonsa pahoinpitelystä. Ah yrittää opettaa Kungille hienolle leidille paremmin soveliaita, feminiinisiä kung fu -tekniikoita, mutta Zi pitää päänsä ja jatkaa karaten harjoittelua. Ah To antaa asian olla, asettuen poikkiteloin vasta kun Kung potkii päreiksi takapihan kiviaidat ja kantaa Ah'n harjoittelusalista ulos kaikki tämän kung fu -aseet. Vastapuolen välineistön mollaamisesta alkava väittely saa pian massiivisen perheriidan mittasuhteet, kun vastavihitty nuoripari pyrkii käytännön matsaamisella todistamaan toisilleen oman tyylinsä ylivertaisuuden.

Heroes of the East [3]
Heroes of the East [4]

Kokeneemman Ah Ton kung fu päihittää Kung Zin tekniikat kaikissa lajeissa. Tuohtunut Kung painelee takaisin Japaniin, eikä omien sanojensa mukaan palaa ennen kuin on suorittanut taistelulajikoulutuksensa loppuun. Ah To jää Kiinaan ryyppäämään epäonneensa, eikä yhä kung fun dumaamisesta suivaantuneena suostu anelemaan Kung Zia takaisin. Kunnes kuulee Kungin opettajasta, miehekkäästä superatleetti Takeno the ninjasta (Yasuaki Kurata) ja tämän arveluttavan läheisestä suhteesta koulutettavaansa. Ah keksii kirjoittaa Kungille kirjeen, jossa manaa japanilaiset kamppailulajit alimpaan helvettiin, toivoen että vaimo tulisi suutuspäissään takaisin. Sattuman kautta kirje kuitenkin päätyy Takenon hyppysiin, joka katsoo haasteen koskevan koko japanilaista taistelulajisysteemiä. Seuraavassa kohtauksessa, kun kirjettä ääneen lukevan Takenon ympärillä istuvat eri lajien mestarit nousevat vuoron perään pystyyn ilmoittaen mukaan lähdöstään, ruutuun ilmestyy heidän edustamansa tekniikoiden nimet ja katsojan kasvoille yhä leveämpi virne. Japanese Martial world pioneer! Ninjutsu! Black belt Judo! Royal Kendo! Coach of Yali! Head of a Karate Gymnasium! Double-section-pole Expert! Sai Expert!

Heroes of the East [5]
Heroes of the East [6]

Koko elokuvan jälkimmäisen puoliskon pituinen kamppailuturnamentti on monipuolisten tekniikka- ja ase-arsenaalien moitteettoman hallinnan juhlaa. Kaikkien japanilaisten kanssa vuoron perään yhteen ottava Gordon Liu osoittaa jälleen olevansa enemmän kuin mies paikallaan uransa fyysisesti haastavimmassa roolissa. Ah To on hemmoteltu rikkaan perheen kakara ("doesn't your house have a kung fu training hall?"), mutta Liun erinomaisen komedianäyttelemisen ansiosta hahmon snobismi on pelkästään hauskaa. Ohjaaja Liu Chia-liang tekee verrattoman cameo-esiintymisen juoppomestari Beggar Son roolissa. Kiinalaiset päättelevät, että Ah Ton ainoa keino päihittää raa'alle voimalle perustavan karaten edustaja (Tetsu Sumi) on käyttää tätä vastaan pehmeiden hämäysliikkeiden Drunken Boxingia. Dokaamiseen tyytyväisellä Beggar Solla ei kuitenkaan ole minkäänlaisia haluja opettaa tekniikoitaan, joten Ah To usuttaa koulutoverinsa hyökkäämään tämän kimppuun ja tarkkailee höykytystä taustalta Son liikkeitä imitoiden. Hauskasti Ah Ton kung fu -koulun mestaria näyttelee myöhemmin samana vuonna valmistuneen Drunken Masterin myötä kansakunnan viralliseksi deekumestariksi noussut Simon Yuen. Liu on parempi.

Kung fu tietysti voittaa japanilaiset taiteet joka kokeessa, mutta tämä ei suinkaan ole elokuvan sanoma. Eriävistä kulttuurillisista tavoista ja taisteluetiketistä sikiävät väärinkäsitykset ajavat osapuolia yhä pahempaan kaunaan keskenään. Missään vaiheessa katsojalle ei kuitenkaan tule turhautumisen tunneta siitä, että konfliktin pohjalla olisi joku typerä, yksittäinen virhe. Kyse on vain omasta paremmuudestaan vakuuttuneiden mestareiden haluttomuudesta ymmärtää entisen sotavihollismaan kansallisuutta edustavaa vastapuolta. Kun otteluiden edetessä taistelijat oppivat pikkuhiljaa kunnioittamaan toisiaan ja vastassa olevaa, opetetusta poikkeavaa systeemiä, ongelmat ratkeavat kuin itsestään. Lopetuksesta tulee hyvälle mielelle: kaikki ovat kavereita, avioliitto pelastettu. Jokainen on saanut arvokkaita opetuksia niin taistelutaidollisesti, henkisesti kuin kulttuurillisestikin. Mukavaa! Muistutan kuitenkin vielä varmuuden vuoksi, ettei yhteisymmärrykseen päästä millään hempeilyllä, vaan kovimman kaliiberin kamppailukykyjen testaamisella.

Heroes of the East [7]
Heroes of the East [8]

Japanilaisten nostaminen reiluiksi ja kunnioitettaviksi sälleiksi oli vielä 70-luvun Hongkongissa ennen kuulumatonta. Varhaiset kung fu -elokuvan merkkipaalut, kuten Jimmy Wang Yun The Chinese Boxer (1970) ja Bruce Leen Fist of Fury (1972), lietsoivat sotien peruista, häpeilemätöntä japanilaisvihaa. Vielä 1981 valmistunutta Ti Lung -elokuvaa Ninja in the Deadly Trap levitettiin Kiinassa nimellä Hero Defeating Japs. Heroes of the Eastissa japanilaisia myös esittävät ihan oikeat japanilaiset, jotka kaiken lisäksi vielä puhuvat omaa kieltään! Vanhassa enkkudubbauksessa tämä asia sivuutettiin täysin, mistä johtuen monet kielimuuriin perustuvat kohtaukset ontuivat. Japsikoplaa johtaa aina loistava Yasuaki Kurata, muut ekspertit tekivät ainoan esiintymisensä valkokankaalla tässä elokuvassa. Taidot kuitenkin puhuvat puolestaan (poikkeuksena yhä uraansa jatkava pahisveteraani Nobuo Yana, jonka keihäänkäsittely ei aivan vastaakaan muun ryhmän virheettömiä suorituksia).

Heroes of the East [9]
Heroes of the East [10]

Heroes of the East on varsinainen pikakurssi kiinalaisten ja japanilaisten kamppailulajien tekniikoihin, aseisiin ja historiaan. Tiesitkös esimerkiksi kung fun kaikkien heittoaseiden nimet? Tai että kiinalaisen keihään kärjessä on punainen huiska vastustajan näkyvyyden blokkaamista varten, mutta harjaantunut taistelija osaa käyttää sitä myös vastapuolen aseen kiinni sitomiseen? Toiminnan laadukkuutta on turhauttavaa edes yrittää pukea sanoiksi. Osapuolet suorittavat aseidensa kanssa vaativia liikesarjoja hämmästyttävän pitkin otoin ja sellaisella vauhdilla, että on uskomatonta, ettei kukaan vammautunut tai kuollut kuvauksissa. IVL:n R3-dvd:ltä löytyvässä lyhyessä dokumentissa Gordon Liu tosin esittelee arpiaan ja avautuu siitä, kuinka Liu Chia-liang vaati näyttelijöitä käyttämään aitoja aseita kopioiden sijasta! Bey Loganin haastattelussa kirjassa Hong Kong Action Cinema (Lontoo: Titan Books Ltd., 1995) hän kertoo myös hauskan pienen tarinan: kendo-ekspertti Takeshi Yamamoto naksahti miekkailukohtausta filmattaessa ja yritti oikeasti suikaloida Gordon-paran! Onneksi aikakauden parhaan action-kuvaajan Arthur Wongin kamera tallensi kaiken jokaista liikettä myöten. Yhteenottojen kuvaileminen todentuntuiseksi olisi vähättelyä.

Heroes of the East [11]
Heroes of the East [12]

Mikäli Heroes of the Eastista on aivan pakko löytää jotain huonoa sanottavaa - ja tämä todella on väkisin keksimistä - olisin toivonut loppupuolen hengästyttävien taistelunäytöksien vastapainoksi päähenkilöiden parisuhteen käsittelyyn palaamista. Katsoja tuntee tarvetta pysäyttää elokuva matsien välillä hetkeksi, päästäkseen käymään savukkeella tai haukkaamassa raitista ilmaa ja käsittelemään juuri aivoihinsa iskettyä informatiivista näytettä siitä, mitä taistelulajielokuva voi parhaimmillaan olla. Mättöähkyn voisi kuvitella olevan puuduttavaa, mutta Liu hoitaa homman kotiin nostamalla yhteenotoissa rimaa korkeammalle aina kun sen ei luulisi olevan enää mitenkään mahdollista. Elokuva myös loppuu heti viimeisen kamppailuerän päätyttyä, ilman minkäänlaista vilahdustakaan rakastavaisten avio-onnen tulevaisuudesta. Lisäksi Shaw Brothers -studioiden lavasteet näyttävät paikoitellen todella kököiltä, mutta tämän kritisoiminen nyt on täysin asiaankuulumatonta.

Ainakin näin heti asetettuani tuoreen dvd-julkaisun kahden perättäisen katselukerran jälkeiseen ansaittuun, mutta kovin väliaikaiseen lepoon kotelonsa suojaan, olen jälleen sitä mieltä, että Heroes of the East on Liu Chia-liangin - ja näin ollen koko klassisen kung fun genren - hienoin saavutus. Liun seuraavan mestariteoksen Dirty Hon (1979) remasteroidun kiekon pamahtaminen postiluukustani parin kuukauden päästä tai hänen aikaisempien klassikoidensa Executioners from Shaolin (1977) ja The 36th Chamber of Shaolin (1978) uusintakatselut saattavat tosin muuttaa mielipidettäni. Mutta takaisin tähän päivään: jos saisin jättää hyllyyni ainoastaan yhden kung fu -elokuvan, se olisi ilman epäilystäkään Heroes of the East. Tästä riittää riemua loppuelämäksi.

*****
© Tatu Piispanen, julkaistu: 21.3.2005
keskiarvo
toimitus
4.21/5.00 (7)
 JSSMTPJMJM*MK*EM
  4.0 4.0 5.0 4.0 5.0 4.0 3.5
keskiarvo
lukijat i
4.36/5.00 (11)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  20 (22)
91%
Heroes of the East (1979)  Heroes of the East (1979)Zhong hua zhang fu