Caroline Munro

Bad Guy (2001)

Parittaja

aka Nabbeun namja; Warui otoko

Bad Guy #1 Bad Guy #2

Genre

IMDb

Kim Ki-dukin filmografiasta löytyy useita naisprostituoiduista kertovia elokuvia, aina Birdcage Innistä Saareen ja Samariaan. Teosten tarkempaan sisältöön tutustuttaessa teeman toistuvuuden ymmärtää helpolla. Ki-dukilla on tapana kertoa tunteiden ja yhteiskunnan äärirajoilla elävistä ihmisistä, eikä tunnelmaa välttämättä saavuttaisi sympaattisilla kotirouvilla. Kuten suurin osa miehen tuotannosta, herätti myös Bad Guy ilmestyessään ristiriitaisia reaktioita.

Han-gi (Jae-hyen Jo) on hiljainen bordellin vedossa mukana oleva pikkurikollinen, joka eräänä päivänä näkee sattumalta puistonpenkillä kauniin nuoren naisen nimeltä Sun-wha (Won Seo). Han-gi suutelee tyttöä pakolla, minkä seurauksena paikalle sattuvat sotilaat pieksävät hänet ja Sun-wha viimeistelee nöyryytyksen sylkäisemällä vasten miehen kasvoja. Han-gin vastareaktio on lavastaa Sun-wha taskuvarkaaksi ja kiristää sitten poliisien asiaan tuomista välttelevä tyttö maksamaan velka huoraamalla. Asiakkaiden jyystäessä itkevää tyttöä Han-gi tarkkailee kaikkea yksisuuntaisen peilin takaa.

Bad Guy [1]
Bad Guy [2]

Bad Guy ei ole maailman miellyttävin elokuva katsoa. Seksikohtaukset pysäyttävät totaalisesti, eikä kokonaisuudessa muutenkaan toivoa valavia kohtauksia viljellä. Ki-dukin maailma jakautuu hyväksikäyttäjiin ja hyväksikäytettäviin, joiden roolit vain satunnaisesti vaihtavat paikkaa. Tietynlainen kaiken yllä leijaileva nihilismi leijaili Ki-dukin elokuvien yllä vuoden 2003 Viisi vuodenaikaa -elokuvaan asti, ja silkkaa synkistelyä Bad Guykin on. Ki-duk ei kuitenkaan tee synkkyydestä julistusta tai vello itsetarkoituksellisesti ahdingossa, vaan käsittelee perusteellisesti hahmojensa ankeaa (tai itse ankeaksi tekemää) eloa. Ketään päähenkilöistä ei nähdä yksipuolisesti pahana tai hyvänä, eikä kirjoittaja-ohjaaja myöskään syytä olosuhteita hahmojensa tilanteesta.

Han-gi on hahmona eräänlainen miespuolinen vastapari Saaren mykkänä pysyvälle Hee-jinille. Kumpikin on intensiivisessä, yksioikoisessa sekä sisälle lukkiutuneessa tunteenpalossaan melko pelottavaa seurattavaa. Ja kuten Hee-jin, myös Han-gi on täysin kyvytön ilmaisemaan itseään muuten kuin väkivalloin; suoraviivaisesti, lujaa ja täysin pidättelemättömästi. Umpimielinen korsto ihastuu Sun-whahan ensi silmäykseltä, kun taas tytön reaktio on pelkkä pelko ja inho. Han-gi tietää, ettei voi saada naista omakseen, koska ei kykene mitenkään ilmaisemaan ristiriitaisia halujaan verbaalisesti - ja tuskin purkaus herättäisi vastakaikua, vaikka hän saisikin jotain suustaan ulos. Han-gi jopa ymmärtää, ettei nuori opiskelijatyttö voisi mitenkään ihastua hänenlaiseensa mieheen, eikä usko edes ansaitsevansa sellaista rakkautta. Jotenkin on kuitenkin toimittava, sillä patoutuneet tunteet on päästettävä irti. Kun miehen ylpeyttä vielä loukataan, on aika antaa oppitunti vallankäytöstä. Romahduttamalla Sun-whan omalle alhaiselle tasolleen, pelkäksi lihankimpaleeksi vailla toivoa paremmasta, Han-gi koettaa tehdä rakkaudesta mahdollista ja omalla tärähtäneellä tavallaan lähentyä rakastettunsa kanssa. Miehen istuminen peilin takana ei ole varsinaisesti tirkistelyä, vaan enemmänkin syyllisyyden, kostonhalun ja himon kiihottamaa valvontaa. Vain riistämällä Sun-whalta kaiken voi hän tehdä tunteensa selviksi.

Bad Guy [3]
Bad Guy [4]

Jälkipuoliskolla muuten erittäin realistiseen Bad Guyhin tulee mukaan tekotaiteellisuussyytöksiä osakseen saanut, kahteen valokuvaan liittyvä hienoinen surrealismin alavire, joka ilmeisesti hämmentää täysin kirjaimellista tulkintaa kaipaavia. Jos on kuitenkin valmis hyväksymään outoudet Sun-whan subjektiivisen filtterin läpi kokemiksi tulkinnoiksi tilanteesta, on lievä realismista irtautuminen täysin oikeutettua ja kokonaisuutta rikastuttavaa. Tämä osa tarinaa myös lisää elokuvaan outoa haikeuden tuntua kaiken raakuuden keskelle.

Ki-dukin vakionaamoihin kuuluva Jae-hyen Jo tekee ravisuttavan roolisuorituksen Han-gina. Epäinhimillisenä ihmishirviönä katsojalle esiteltävän miehen kuoriutuminen kerros kerrokselta ilmaisukyvyttömäksi, ymmärryksennälkäiseksi, rakkaudenkipeäksi ja tunnevammaiseksi pikkupojaksi on entistä vaikuttavampaa, kun tajuaa, ettei Jolla ole repliikkejä kuin yhdessä kohtauksessa - ja siinäkin vain alle kymmenen sanaa. Ki-duk ja hypnoottisen katseen omaava Jo pakottavat vähitellen elokuvan edetessä katsojan ymmärtämään Han-gin sisintä. Hänen toimiaan on käytännössä mahdotonta hyväksyä, mutta niiden takana vaikuttavat tunteet voi ymmärtää. Saaressa varsin erityyppistä prostituoitua esittänyt Won Seo tekee myös aidon oloista työtä ja tekee näin Sun-whan koettelemuksista entistä vaikeampaa katseltavaa. Seo pitää hahmon valinnat koko ajan uskottavina ja kannattelee myös hienosti kohtauksia pelkillä eleillä.

Bad Guy [5]
Bad Guy [6]

Loppuratkaisu varmasti hämmentää yhtä paljon kuin se saattaa raivostuttaa elokuvilta oikeita ratkaisuja valitsevia hahmoja toivovia. Erityisesti feministeissä närää herättänyt lopetus on kuitenkin täysin looginen päätös sitä edeltäneelle elokuvalle ja sen teemoille. Bad Guy ei ole essee naisen asemasta tai miehen vallankäytöstä, se on umpikiero rakkaustarina, joka antaa käänteillään ja iskevyydellään takuuvarmasti pureskeltavaa pariksi päiväksi. Ki-duk tekee elokuvaa elävistä, hengittävistä ihmisistä, ei yhteiskunnallisista pointeista ja kaiken kattavista sanomista. Pientä kommentointia sukupuolten suhteista lienee kuitenkin se, että kaikki elokuvan miehet joko väkisin penetroivat naisia peniksellään tai toisiaan erinäisillä teräaseilla. Pääosin Ki-duk kuitenkin antaa Bad Guyn hahmojen olla symbolien sijaan ihmisiä kaikkine erheineen ja heikkouksineen, eikä sorru moralisoimaan tai painottamaan ilmiselvästi ahdistavien kohtausten sisältöä erikseen selittämällä katsojalle, mistä on kyse. Näiden ihmisten kohtalo ei välttämättä ole kiva, moraalisesti oikein tai poliittisesti korrekti - ikään kuin elämä sitten olisi. Tietyn pisteen jälkeen elokuvan hahmot eivät vain voi enää itselleen ja ympäristölleen mitään. Epätoivoiset teot ruokkivat toisiaan ja noidankehästä on mahdotonta hypätä pois, koska ei enää ole sama ihminen kuin siihen astuessaan. Kadotettua viattomuuden illuusiota ei enää saa takaisin ja kohtalonsa hyväksyminen on ainoa tapa tehdä elämästä mielekästä. Bad Guy on välillä brutaali, välillä hämmentävä, välillä kaunis ja välillä kaikkia yhtä aikaa. Sen tarjoamaa maailmaa on vaikea hyväksyä, mutta Ki-dukin esittämiä ajatuksia ei voi noin vain sivuuttaa.

****-
© Ilja Rautsi, julkaistu: 24.7.2005
keskiarvo
toimitus
3.43/5.00 (7)
 JSSMJMJM*IRMK*EM
  3.5 3.0 3.0 3.5 4.0 4.0 3.0
keskiarvo
lukijat i
3.12/5.00 (17)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  4 (15)
27%
Bad Guy (2001)  Bad Guy (2001)Parittaja