Caroline Munro

Audition (1999)

aka Ôdishon; Audición; Anjo ou Demónio

Audition #1 Audition #2
IMDb

Vuonna 2000 valmistunut psykotrilleri Audition lienee Visitor Q:n ja Ichi the Killerin ohella varmaankin eniten keskustelua herättänyt Takashi Miike -elokuva. Elokuvaa on niin ylistetty kuin parjattu ja se on saanut maineen rankkana ja mielettömänä elokuvakokemuksena. Tämä on johtanut uteliaat verihurmosta kaipaavat katsojat epätoivon partaalle, sillä Auditionin alkupuoli koostuu pelkästään hitaasti etenevästä, synkkiä sävyjä hiljalleen keräävästä draamasta. Tyhjäpäisen ja itseään toistavan rankistelun sijaan Miike onkin luonut nerokkaasti rytmitetyn, aste asteelta tehoaan tiukentavan psykologisen kauhuelokuvan ja arkidraaman yhdistelmän, josta ei kannata tietää liikaa etukäteen - tai rakentaa turhia odotuksia olemattomista mässäilyistä. Parasta on vain, kuten yleensäkin, antaa elokuvan edetä omalla rytmillään ja tulkita teos sen omilla ehdoilla.

Audition [1]
Audition [2]

Shigeharu Aoyaman (Ryo Ishibashi) vaimo kuolee ja mies viettää seitsemän vuotta kasvattaen yksin perheen ainoaa lasta, perustaen ohessa oman elokuvatuotantoyhtiönsä. Kun Asuyama-poika (Tetsu Sawaki) tulee teini-ikään, ehdottaa hän isälleen että olisi kenties jo korkea aika etsiä itselleen uusi vaimo. Shigeharu tajuaa tämän olevan totta, mutta ei tiedä kuinka etenisi asian kanssa. Hänen työkaverinsa ehdottaa koe-esiintymisen järjestämistä keksityn elokuvan varjolla. Näin Shigeharu voi valita mieleisensä tarpeeksi kattavasta joukosta. Vaimoehdokas löytyykin; entinen balettitanssija Asami (Eihi Shiina), arahko nuori ja kaunis nainen, joka vaikuttaa varsin syvälliseltä ikäisekseen ja suhtautuu myös Shigeharuun myönteisesti. Rakkaus alkaa kehittyä ravintolaillallisten äärellä, mutta Shigeharu ei osaa aavistaa, että Asamille ehdoton rakkaus todellakin on täysin ehdotonta.

Kuten jo sanottu, Audition on rytmitetty loistavasti. Elokuva alkaa täysin tavallisen oloisena arkidraamana, jossa hahmojen ja tilanteiden pohjustukselle annetaan aikaa. Kun Asami tulee mukaan, paljastaa Miike kuitenkin suhteellisen pian katsojalle, ettei kaikki ole kohdallaan. Asami istuu pienessä tyhjässä asunnossaan lattialla, pää kumarassa kuin meditoiden, odottaen Shigeharun soittoa. Lattialla on puhelin ja iso säkki. Kun puhelin soi, säkistä kuuluu karjahdus ja se loikkaa ilmaan. Enempää ei paljasteta ja hätkähdyttävästä säikkyshokista toivuttuaan alkaa kuumeisesti miettiä, mistä ihmeestä on oikein kyse. Alun draamaosuutta on moitittu tylsäksi, ja sitä se omalla tavallaan onkin, ainakin verrattuna siihen, mitä seuraa. "Tylsyys" on kuitenkin vain harkittua hitautta, joka tasapainottaa ja samalla tehostaa sekä korostaa loppupuolen surrealistista maanisuutta ja raakuutta. Kun elokuva ratkeaa ensin surrealistiseksi painajaisharhaksi ja sitten puhtaaksi kauhuksi, on katsoja paitsi häiriintynyt, myös aidosti peloissaan.

Audition [3]
Audition [4]

Tylsyyden lisäksi Auditionia on aiheetta moitittu sovinistiseksi elokuvaksi, mistä voi päätellä psyykelääkkeiden varastojen huvenneen globaalilla skaalalla. Shigeharu on jossain määrin naisia esineellistävä, mutta ei missään nimessä ilkeä tai paha, hahmo. Pahimmilleen hän venyy verratessaan koe-esiintymisehdokkaiden ansioluetteloiden läpi käymistä uuden auton ostamiseen. Sovinistinen hahmo tai kohtaus ei kuitenkaan tee teoksesta tai tekijästä sovinistia sen enempää kuin punaisen maalitonkan kantaminen tekee kantajasta punaista. Miike tekee tieten tahtoen Shigeharusta "hyvän" ihmisen, joka saa kontolleen kaikki synnit, mitä Asami on eläessään joutunut kärsimään. Auditionin voi katsoa olevan vastareaktio naisen alempiarvoiseen asemaan Japanissa (ja maailmassa yleensä), tai sitä voi lukea kuin piru Raamattua ja tulkita naisen voimankäytön negatiivisen sävyn maskuliiniseksi peloksi vahvaa naista kohti. Asami vain ei ole kovin vahva, vaan sorrettu ja hyväksikäytetty, hiljainen ja arka nainen. Puhtaalla hahmotasolla Asamin toimia on mahdotonta hyväksyä, mutta niille on löydettävissä selkeä pohja elokuvan sokkeloista. Lopullisen tulkinnan Miike jättää katsojalle.

Audition [5]
Audition [6]

Auditionin taustalla on (itsekin elokuvia ohjanneen) Ryu Murakamin samanniminen romaani, jota ei valitettavasti ole saatavilla millään kielellä, jota tämä arvostelija ymmärtäisi. Murakami on yksi arvostetuimpia japanilaisia nykykirjailijoita, jonka muuta, varsin laadukasta, tuotantoa on kyllä saatavilla englanniksi käännettynä. Ilmeisesti elokuva kuitenkin seuraa käytännössä kirjan juonta melko tarkkaan, vaikka Miike on tuttuun tapaansa tehnyt muutoksia kuvatessaan. Daisuke Tenganin sovitustyö on joka tapauksessa johtanut upeaan tulokseen.

Ryo Ishibashi tekee pienin elein ja katsein hahmostaan lähes välittömästi sympaattisen, mutta erehtyväisen. Shigeharu on hieman sisäänpäin kääntynyt vässykkä, eikä varsinaisesti ymmärrä naisia. Tälle miehelle ei halua tapahtuvan mitään pahaa - hän vain kaipaa rakkautta ja läheisyyttä seitsemän vuoden leskeysselibaatin jälkeen. Eihi Shiina puolestaan on todellinen löytö, eikä elokuva toimisi mitenkään edes puoliksi yhtä tehokkaasti ilman hänen toismaailmallista olemustaan. Miike ottaa Shiinan laihasta vartalosta ja hieman vinksahtaneesta katseesta kaiken irti, kuvaten Asamia kuin tämä olisi kummitus tai ulkoavaruudesta peräisin.

Audition [7]
Audition [8]

Kuten Miike parhaimmillaan, Audition on vaikeasti määriteltävä elokuva, jonka sävy kulkee hillitystä henkilöpainotteisesta draamasta veret seisauttavaan kauhuun. Shigeharun kiihtyvät hallusinaatiot, etenkin tämän kuolleeseen vaimoon liittyvät, saavat aikaan väreitä selkäpiissä. Miiken vakiokuvaajista lahjakkaimpiin lukeutuva Hideo Yamamoto asettaa painajaismaiset jaksot hienosti kontrastiin alun hillitylle ja lähes haalean kirkkaalle materiaalille. Kaiken viimeistelee Koji Endon minimalistinen musiikki. Audition saa aivot hikoilemaan epämiellyttävästi; ensin se houkuttelee katsojan todella välittämään henkilöistään ja sitten määrätietoisen kaoottisesti kiskoo kaikki turvallisuuden illuusiot kuin maton jalkojen alta.

****-
© Ilja Rautsi, julkaistu: 16.8.2005
keskiarvo
toimitus
3.69/5.00 (13)
 JSSMJLJMKKJM*IRMHMEMMMK*EMPI
  4.5 4.0 3.5 4.0 4.5 3.0 4.0 3.5 3.5 3.0 4.0 2.5 4.0
keskiarvo
lukijat i
3.85/5.00 (40)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  65 (112)
58%
Audition (1999)  Audition (1999)Ôdishon