Caroline Munro

Rainy Dog (1997)

aka Criminal Underworld: Rainy Dog; Gokudô kuroshakai

Rainy Dog #1 Rainy Dog #2
IMDb

Takashi Miikestä tekee yhden ehdottomasti kiinnostavimmista nykyohjaajista ennen kaikkea se, ettei koskaan tiedä mitä mieheltä on seuraavaksi odotettavissa. Siinä missä Miike heittäytyy välillä järjen ja hyvän maun tuolle puolen, tarjoaa hän yhtä usein melankolisen hillittyjä ja harkitun toteavaan sekä verkkaiseen tahtiin eteneviä kuvauksia "normaalin" yhteiskunnan rajoilla - joko omasta tahdostaan tai pakosta - elää kituuttavista ulkopuolisista. Miiken pinnalle nostaneen Shinjuku Triad Societyn (1995) temaattinen jatko-osa Rainy Dog edustaa juuri tätä seesteisempää Miikeä ja kääntää edeltäjänsä asetelman päälaelleen.

Rainy Dog [1]
Rainy Dog [2]

Yuuji (Sho Aikawa) on Japanista Taiwaniin karkotettu yakuza, jonka yksinäistä elämää tahdittavat ankea työ sianraatojen parissa, alentuvalta paikalliselta gangsterilta saadut tappotehtävät sekä alituinen kaatosade, jonka aikana ulos menemistä Yuuji ennen kaikkea välttää. Eräänä päivänä Yuujin jo unohtama naisystävä kärrää hänen luokseen mykkänä pysyvän pikkupojan, jonka väittää olevan heidän yhteisensä, hyppää saman tien taksiin ja katoaa jälleen. Poika seuraa yhtä mykkänä pysyvää Yuujia ja vastahakoinen kaksikko joutuu pakomatkalle Yuujin tapettua roistopomonsa käskystä kilpailevan jengin johtajan. Murhatun miehen veli ei kaihda keinoja saadakseen kostonsa, ja tilannetta mutkistaa vielä isän ja (mahdollisen) pojan mukaan lyöttäytyvä nuori prostituoitu. Tämä lisäksi Yuujin perässä on edelleen häntä kolmen vuoden ajan jäljittänyt yakuza (Tomorowo Taguchi), joka on luvattu päästää takaisin perheeseen Yuujin kuoltua.

Rainy Dog [3]
Rainy Dog [4]

Miiken ns. kuroshakai tai Black Society -trilogian ensimmäinen osa Shinjuku Triad Society käsitteli kiinanjapanilaisten päähenkilöiden vaikeutta olla osana yhteiskuntaa, joka ei heitä halua. Rainy Dogissa japanilainen joutuu puolestaan Taiwaniin; karkotettuna, hyljättynä ja jahdattuna, vailla perhettä tai tulevaisuutta. Yuujin elämä on elämää vailla tarkoitusta tai päämääriä, koska hän ei koskaan voi palata paikkaan jossa vielä sellaiset, mitä ne ikinä olivatkaan, omasi. Ex-heila sysää hänelle mahdollisuuden uuteen perheeseen, johon Yuuji alitajuisesti tarttuu poimimalla pojalle mukaan "äidin". Entinen yakuza, huora ja viaton lapsi eivät ehkä ulkoisesti vaikuta ideaaliperheeltä, mutta kolmikko kehittää vähitellen ymmärrystä sekä hyväksyntää välilleen. Yuuji vain on jättänyt taakseen kaksi muutakin tuhottua perhesidettä kuin omansa; häntä jahtaavan yakuzan ja veljestään kostoa vaativan taiwanilaisgangsterin. Ensimmäistä ajaa halu päästä takaisin yhteisöön, johon kuului, kun taas toinen pyrkii saamaan sisäisen rauhan menetettyään ainoan perheensä. Kaikki ovat omalla tavallaan ulkopuolisia, mutta kaikki eivät voi saada tavoitteitaan toteutumaan. Miiken elokuvissa usein nähtävillä oleva perheen (ei välttämättä verisiteiden kautta) kokoamisen tarjoama helpotus tyhjän elämän täytteeksi ja kokonaisuuden tunteen saavuttamiseksi on jälleen Rainy Dogissa vahvasti esillä. Lopetus tarjoaa tulevaisuudelle joko lohduttoman tai toiveikkaan vaihtoehdon, joka riippuu täysin katsojasta itsestään.

Rainy Dog [5]
Rainy Dog [6]

Miike-vakituinen Aikawa esittää Yuujin miehenä, jolle puhuminen on eräänlainen lisävaiva jo muutenkin kurjaan elämään. Aikawa saa kasvatettua hahmon ympärille hiljaista paatosta, vedettyä surullisen hahmon ritarin viittaa ihmisen päälle, joka ei sitä välttämättä ansaitsisi. Myös ohjaajan useissa elokuvissa esiintyvä Taguchi tekee itselleen tyypillisen maanisen suorituksen, joka ei tosin vedä vertoja Shinjuku Triad Societyn kajahtaneelle jengipomolle, lähinnä lyhyestä kestostaan johtuen.

Rainy Dog on alakuloinen, toteavan melankolisesti etenevä tragedia, jossa ei ole sankareita tai roistoja, ainoastaan ihmisiä. Yakuza-hahmojen kautta henkilöidensä ääritilaa usein korostavan Miiken ohjaajan kykyjen puolesta puhuu sekin ulkoelokuvallinen seikka, että elokuva on kuvattu kokonaan Taiwanissa taiwanilaisella kuvausryhmällä - Aikawakin puhuu repliikkinsä mandariininkiinaksi. Kerronnallista lahjakkuutta ja kypsyyttä osoittaa myös tilanteiden ja hahmojen motivaatioiden tekeminen kouriintuvan selväksi ilman minkäänlaista pelkästään katsojalle suunnattua selittävää ekspositiota. Vakiosäveltäjä Koji Endon haikeat teemat, eristäytyneisyyden tehokas tukeminen monotonisen rankkasateen kautta ja selkeästi havainnoitu ajatus eloon herättävästä, mutta juuri siksi tuhoon johtavasta rakkaudesta muodostavat elokuvan ytimen. Rakkaus pelastaa ja tuhoaa, mutta ilman sitä ei olisi mitään minkä menetystä voisi surra.

***½-
© Ilja Rautsi, julkaistu: 10.1.2006
keskiarvo
toimitus
3.00/5.00 (2)
 KKJM*IR
  2.5 3.5 3.5
keskiarvo
lukijat i
3.58/5.00 (6)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  4 (5)
80%
Gokudô kuroshakai (1997)  Gokudô kuroshakai (1997)Criminal Underworld: Rainy Dog