Caroline Munro

Comes a Horseman (1978)

Tuli ratsain vieras mies

aka Det kommer en ryttare; Aufstand der Aufrechten; Llega un jinete libre y salvaje; Le souffle de la tempête; Arriva un cavaliere libero e selvaggio; Eine Farm in Montana

Comes a Horseman #1 Comes a Horseman #2
IMDb

Vuosi 1978, jolloin Comes a Horseman valmistui, alkoi olla sen kauden auringonlaskua jota nykyään tavataan kutsua "New Hollywoodiksi". Studiokartellien hajottua alkoi siirtymä tuottaja/ohjaajavetoiseen, projektikeskeiseen elokuvantekoon, jonka seurauksena syntyivät eräät kaikkien aikojen suurimmista amerikkalaisista elokuvista. Vuosien 1968 ja 1980 välissä valmistuivat mm. sellaiset mestariteokset, kuten Robert Altmanin M*A*S*H, The Long Goodbye ja Nashville, Arthur Pennin Bonnie & Clyde ja Night Moves, Roman Polanskin Chinatown, Michael Ciminon The Deer Hunter sekä Pakulan omat suuret mestariteokset Klute, The Parallax View ja All the President's Men. Listaa voisi vielä jatkaa.

Jos "New Hollywoodin" eetosta haluaa kuvata yhdellä lauseella, voisi väittää vaikkapa, että tuona aikana Hollywoodissa tehtiin yhteiskunnallisesti valveutunutta, älyllisesti haastavaa ja voimakkaasti eurooppalaisvaikutteista elokuvaa, jotka heijastelivat, mutta myös käsittelivät, aikakauden liberaaleja asenteita. Parhaimmillaankaan nämä monimutkaiset ja älylliset elokuvat eivät kuitenkaan tavoittaneet suuria yleisöjä. Karvaimmin tämän sai kokea Michael Cimino, jonka katastrofaaliset tappiot tuottaneeseen Heaven's Gateen koko kauden katsotaan päättyvän. Tyypillistä on myös, että monet yllämainituista ohjaajista kokivat kovia työmarkkinoilla 80-luvulla, eivätkä pystyneet enää toteuttamaan vastaavanlaisia yhtä haastavia projekteja.

Comes a Horseman [1]
Comes a Horseman [2]

Western on aina ollut amerikkalaisen populaarimytologian pyhä genre, kansakunnan syntymyytti, joten oli oletettavaa, että juuri se genrenä tuotti "New Hollywoodin" aikana joukon erittäin erityisiä elokuvia. Näistä tunnetuimmat lienevät Arthur Pennin Little Big Man, Ralph Nelsonin Soldier Blue ja Sam Peckinpahin The Wild Bunch (ja muutama muukin). Näissä kaikissa lyödään rikki 1930-50-lukujen elokuvissa vakiintuneita käsityksiä ja myyttejä villistä lännestä ja itse asiassa päivitetään niitä vastaamaan 70-luvun monikulttuuriseksi ja liberaalimmaksi muuttunutta amerikkalaista arvomaailmaa.

Pakula ohjasi Comes a Horsemanin välittömästi The Parallax View'n ja All the President's Menin jälkeen. Vaikka se on yhä taiteellisesti tinkimätön ja haastavakin teos, on se epäilemättä jo kaikessa yksinkertaisuudessaan irtiotto "New Hollywoodin" visuaalisesta kokeilevuudesta. Siitä puuttuu myöskin se yleisen vittuilun sävy joka leimaa Little Big Mania, ja Comes a Horsemania voisikin luonnehtia jopa rauhallisen elegiseksi elokuvaksi.

Comes a Horseman [3]
Comes a Horseman [4]

Elokuvassa James Caan esittää Buck Athearnia, joka palattuaan toisesta maailmansodasta on ostanut pienen palan maata jostain jumalan selän takaa. Pahaksi onnekseen Buckin maatilkku on osa paikallisen suurfarmarin (Jason Robards) havittelemaa naapuritilaa, jota pitää itsenäinen ja tuittupäinen Ella Connors (Jane Fonda). Kuten arvata saattaa, tilanne väistämättä kiristyy ja välienselvittelyhän siitä ennen pitkää seuraa.

Ylläreferoitu perusasetelma on tuttu lukuisista tai vieläkin lukuisemmista klassisista westerneistä. Pakula kuitenkin vie sen pidemmälle. Sijoittamalla 1870-luvun asetelman 1940-luvulle ja käsittelemällä sitä 1970-luvun kriittisestä perspektiivistä Pakula luo intensiivisen, hidastempoisen, mutta intensiivisen elokuvan muuttuvasta maailmasta ja ihmisistä muutosten puristuksissa. Ihmiset tässä asetelmassa eivät enää ole itsenäisiä toimijoita, kuten klassisissa westerneissä, vaan heitä kahlitsevat jo yhteiskunnalliset velvoitteet ja verkostot. Jopa pääpahis-suurmaanomistaja-kapitalistisika on kaiken valtansa pankille menettänyt marionetti, joka ainoastaan silkkaa ilkeyttään ja vuosikymmenien koston kierteen velvoittamana tekee hallaa pikkufarmareille.

Comes a Horseman [5]
Comes a Horseman [6]

Comes a Horseman on monessa suhteessa pieni suuri elokuva. Etenkin Gordon Willisin upea laajakuvaus luo majesteetilliset puitteet tarinan pienimuotoisuudelle, paradoksaalisesti etenkin sisätiloissa. Kuvaus onkin elokuvan ainoa barokkisen runsas elementti, sillä nerokkaasti Pakula ohjaa näyttelijöitään hyvin minimaaliseen, jopa ujon rujoon ilmaisuun, josta on klassisen kauden pompöösi ylitulkinta kaukana. Etenkin Jane Fonda tekee loistavaa työtä epävarman sukupuoli-identiteetin vankina riutuvana Ellana. Pisteet kotiin vetää kuitenkin vanha cowboy Richard Farnsworth, jonka pienieleinen, hienovaraisen tragikoominen rooli ikääntyvänä karjapaimenena Dodgerina jää todella mieleen.

****-
© Markus Sorsa, julkaistu: 18.10.2006
keskiarvo
toimitus
3.50/5.00 (2)
 MSEM
  4.0 3.0
keskiarvo
lukijat i
3.50/5.00 (2)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  3 (3)
100%
Comes a Horseman (1978)  Comes a Horseman (1978)Tuli ratsain vieras mies  

kommentit

odota...
Conan Troutman kommentoi (27.2.2017 15:57:42)
user avatar "Kapitalistisikaa" esitti Jason Robards ei James Coburn, kuten arvostelussa todetaan. 11 vuotta myöhässä tulee tämä palaute.
vastaa »
Jetro Suni kommentoi (28.2.2017 10:16:47)
lainaus:
"Kapitalistisikaa" esitti Jason Robards ei James Coburn, kuten arvostelussa todetaan. 11 vuotta myöhässä tulee tämä palaute.
user avatar Hyvä huomio! Virhe korjattu.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa