Caroline Munro

Never Take Sweets from a Stranger (1960)

Lapsi on murhattu

aka Never Take Candy from a Stranger; Corruzione a Jamestown; Vertraue keinem Fremden

Never Take Sweets from a Stranger #1  

Genre

IMDb

Vuonna 1960 brittiläinen tuotantoyhtiö Hammer tarttui arkaan aiheeseen ja toi ensi-iltaan sallitun rajoilla kiertelevän pedofiliakuvauksen. Lapsi on murhattu, kuten elokuvan suomenkielinen nimi meille ennakoivasti kertoo, oli ohjaaja Cybil Frankelin ja Hammerin tuottajien draamapohjainen kauhuelokuva, jonka haluttiin paitsi puhuttelevan myös kauhistuttavan.

Never Take Sweets from a Stranger [1]
Never Take Sweets from a Stranger [2]

Never Take Sweets from a Stranger oli alusta asti ongelmallinen tuotanto. Se pohjasi myös Lontoon West Endissä kohua herättäneeseen Roger Garisin näytelmään The Pony Cart. Valkokankaille tarina pääsi kuitenkin vasta BBFC:n kanssa käydyn tiiviin kirjeenvaihdon jälkeen. 1960-luvulla itsesensuuri oli poissuljettu vaihtoehto. Tiukoin säädöksin elokuvien siveellisyyttä ja moraalia vartioiva BBFC oli ainoa portti edes jonkinlaiseen levitykseen. Toimintamenetelmä oli Hammerin tuottajille tuttu: he lähettäisivät käsikirjoituksen sensuurielimelle, joka kertoisi haluamistaan muutoksista. Saatuaan BBFC:n ehdotukset, tuottajat vastaisivat niihin ja antaisivat periksi vähän. BBFC kertoisi ettei tämä riitä ja lopulta käsikirjoitus muutettaisiin heidän vaatimaansa muotoon.

Pettymyksekseen Frankel saikin lopulta käsiinsä vesitetyn version Hunterin adaptoinnista. Rooleihin oli jo tällöin palkattu 11-vuotias Janina Faye, joka nähtiin myös näytelmäversion lapsena. 71-vuotias veteraaninäyttelijä Felix Aylmer palkattiin seniilin pedofiilin rooliin, mikä valinta tyydytti myös castingista huolissaan ollutta sensuuriviranomaista. Jo ennen kuvausten alkua Fankel alkoi luoda edellytyksiä elokuvan sisältämälle psykologiselle kauhulle. Hänen pyynnöstään Faye ja Aylmer eivät nähneet toisiaan ennen yhteisiä kohtauksiaan oikeussalissa ja elokuvan komeassa finaalissa. Lisäksi hän kielsi lapsia opettelemasta repliikkejään ulkoa, sen sijaan hän itse toisti ne heille kuvauksissa säilyttääkseen lapsille tärkeän impusiivisuuden.

Never Take Sweets from a Stranger [3]
Never Take Sweets from a Stranger [4]

Kuvausten vihdoin käynnistyttyä tallentui filmille kohtaus kohtaukselta yksi Hammerin uraauurtavimmista, mutta vähiten tunnetuista tarinoista. Kahden tytön elämä joutuu muutoksen kouriin, kun he päättävät tavata Clarence Olderberry vanhemman. Myöhemmin toinen tytöistä kertoo tanssineensa vanhukselle alasti. Vast'ikään pieneen kaupunkiin muuttaneiden vanhempien epäusko tapahtunuttua kohtaan kääntyy hiljalleen kamppailuksi oikeuden puolesta, kun heille selviää vaikutusvaltaisen Olderberryn kyseenalainen maine. Käsikirjoituksen ensimmäinen vaihe käy läpi vanhempien kamppailun totuuden selvittämiseksi, toinen oikeussalidraaman ja kolmas lasten puhuttelevan kohtalon.

Käsiteltyään oikeusjärjestelmän ja ylipäätään ihmisluonnon epärehellisyyttä, luovat Frankel ja kuvaaja Freddie Francis mieleenpainuvan ja aikaansa edellä olevan finaalin. Syrjäinen järvi, sen reunalla odottava ränsistynyt venevaja ja pelkät luonnon äänet on tallennettu vähäeleisesti. Pelko kasvaa traditionaalisen tapahtumia seuraavan musiikin sijasta hiljaisuudesta. Francis siirtää luonnon peilaamasta syrjäisyydestä kumpuavan kauhun filmille samalla tarkkuudella kuin vuotta myöhemmin brittikauhun klassikossa The Innocents, jossa lasten julmat leikit ja aikuisen hulluus käyvät terroriksi muotoutuvaan piirileikkiin syrjäisessä kartanossa. Samalla elokuvan moraalinen sanoma saavuttaa kliimaksinsa.

Never Take Sweets from a Stranger [5]
Never Take Sweets from a Stranger [6]

Aikalaisille elokuva oli kaikkea muuta kuin ongelmaton pala purtavaksi. Pitkän kädenväännön jälkeen se sai ensi-iltansa korkeimmalla mahdollisella ikäluokituksella 'X'. Räikeimmillään Hammerin adaptaation pelättiin karkottavan oikeussaleista pedofiliasta kärsineet lapset ja heidän vanhempansa, koska se antoi kuvan uhrien kimppuun verbaalisesti käyvistä puolustusasianajajista. Toisaalta löytyi tahoja, jotka kiittivät elokuvaa sillä se nosti esille tärkeän ja vaietun teeman. Pienen budjetin Never Take Sweets from a Stranger onnistuukin herättämään kysymyksiä. Viimeistään elokuvan onnistunut casting pitää vastakkainasettelun mielenkiintoisena, alkaen Jeanen isän roolissa nähtävästä legendaarisesta narraattorista, Patrick Allenista.

Versioinfo (8.1.2007):

Suomessa Never Take Sweets from a Stranger nähtiin SEA:n kevään 2002 tärkeässä Hammer-sarjassa. Virallista dvd-julkaisua ei ole.

****-
© Jari Mustonen, julkaistu: 8.1.2007
keskiarvo
toimitus
3.75/5.00 (2)
 JSJM
  3.5 4.0
keskiarvo
lukijat i
4.50/5.00 (1)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  4 (5)
80%
Never Take Sweets from a Stranger (1960)  Never Take Sweets from a Stranger (1960)Lapsi on murhattu