Caroline Munro

Blood of Pontianak (1958)

aka Sumpah Pontianak; The Vampire's Curse

Blood of Pontianak #1  
IMDb

Cathay Keris -tuotantoyhtiö syntyi kun Cathay-bisnesimperiumin johtaja Loke Wan Tho ja Malesian elokuvateollisuudessa jo vuosia toiminut kiinalainen liikemies Ho Ah Loke yhdistivät vuonna 1953 voimansa tuottaakseen paikallisia filmejä Cathayn malesialaisiin elokuvateattereihin. Cathay kilpaili katsojista verissäpäin Shaw Brothersin kanssa, joka oli aloittanut elokuvatuotannon Malesiassa jo vuonna 1947. Ensimmäiset Cathay Keris -tuotokset eivät olleet menestyksiä mutta vuonna 1956 tehty vampyyrielokuva Pontianak oli yllätyshitti. Sitä kävivät katsomassa kaikki Malesian etniset ryhmät niin sankoin joukoin, että leffa jopa dubattiin kiinaksi ja vietiin Hongkongiin - ensimmäisenä malesialaisena elokuvana. Pontianak synnytti Malesiassa pienen kauhuelokuvabuumin ja poiki tietysti myös jatko-osia, joista Sumpah Pontianak (Pontianakin kirous) on kolmas.

Blood of Pontianak [1]
Blood of Pontianak [2]
Blood of Pontianak [3]

Ensimmäisessä Pontianak-elokuvassa Maria Menado näytteli rumaa kyttyräselkäistä Chomelia, joka magian avulla muuttuu ensin kaunottareksi, ja sitten vampyyrin kaltaiseksi pontianakiksi imettyään verta miehensä käärmeenpuremasta. Sumpah Pontianakin alussa hänet on muutettu takaisin rumilukseksi niskaan pistetyn neulan avulla. Pontianakin tytär Maria alkaa nähdä näkyjä äidistään ja lähtee etsimään häntä viidakosta. Kylässä jonne Chomel on asettunut asumaan alkaa sattua outoja kuolemantapauksia, ja poikkeavan näköinen outsider joutuu tietysti epäillyksi. Chomel pakenee viidakkoon ja saa muutaman sivullisen avulla vedettyä neulan niskastaan, jolloin hän muuttuu takaisin tosi pitkillä kulmahampailla varustetuksi pontianakiksi, juuri ajoissa pelastaakseen tyttärensä apinahirviö Orang-Utangin kynsistä. Tämä ei ole kuitenkaan ainoa outo otus jota vastaan pontianak joutuu vielä taistelemaan.

Sumpah Pontianak on hyvin aikaa kestänyt hieno pieni elokuva, jonka maagis-realistinen tunnelma tuo paikoitellen mieleen Henri Rousseaun maalaukset. Voisi tietysti narista siitä miten näinkin lyhyeen kauhuelokuvaan on mahdutettu kokonaista neljä laulua, toisaalta se ratkaisu on hyvä että biisit esitetään melkein putkeen elokuvan alkupuolella, jolloin lopun monsteriactionia ei tarvitse keskeyttää musiikkikohtauksilla.

Blood of Pontianak [4]
Blood of Pontianak [5]
Blood of Pontianak [6]

Klassisen kauhuelokuvan tyyliin pontianak ei ole elokuvassa hirviö vaan uhri, joka saa jopa väärinymmärretyn supersankarin piirteitä torjuessaan pois kyläyhteisöä uhkaavia kummajaisia. Kiinnostava on myös elokuvan feministinen juonne. Positiivista miessankaria ei ole ja lupaavin kanditaattikin tähän rooliin kunnostautuu lähinnä käyttämällä typerän näköisiä hattuja. Pontianakin ja tyttären välinen suhde on selvästi merkittävämpi kuin jälkimmäisen suhde aviomieheensä.

Sumpah Pontianakin ehkä yllättävänkin hyvä tekninen ja taiteellinen taso selittyy varmaan osaksi sillä, että ohjaaja Balkrishna Narayan Rao oli jo Intian filmiteollisuudessa rutinoitunut konkari ennen siirtymistään Malesiaan pontianakeja ohjaamaan. Mustavalkokuvaus on laadukasta ja naivistiset erikoisefektit ja maskeeraus leffan tyyliin sopivia. Sumpah Pontianak oli myös ensimmäinen malesialainen Cinemascope-elokuva, vcd-julkaisussa tosin kuva on full-screen.

Blood of Pontianak [7]
Blood of Pontianak [8]
Blood of Pontianak [9]

Maria Menado esiintyi neljässä ensimmäisessä Pontianak-elokuvassa ja perusti myöhemmin oman tuotantoyhtiön. Vuonna 1963 hän lopetti elokuvanteon ja meni naimisiin Pahangin sulttaanin kanssa, millä oli traagisia elokuvahistoriallisia seurauksia. Kun Ho Ah Loken ja Loke Wan Thon tiet erosivat he nimittäin antoivat arvan ratkaista kumpi saisi oikeudet mihinkin heidän yhdessä tuottamistaan filmeistä. Ho Ah Loke voitti arvonnassa ensimmäisen Pontianak-elokuvan, mutta Menadon mentyä naimisiin niin vaikutusvaltaisen miehen kanssa Malesiassa ei enää saanut esittää elokuvia, joissa hänet oli kuvattu rumaksi vampyyriksi. Äkkipikaisista otteistaan tunnettu Ho hikeentyi tästä niin että heitti printin Gompak-jokeen, eikä siitä ole löytynyt muita kopioita.

***½-
© Matti Erholtz, julkaistu: 4.2.2007
keskiarvo
toimitus
3.50/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!