Caroline Munro

Le locataire (1976) :: The Tenant

Vuokralainen

aka Hyresgästen; L'inquilino del terzo piano; Der Mieter; El quimérico inquilino

Le locataire #1 Le locataire #2
IMDb

Legendaarisen Roman Polanskin ominta lajityyppiä edustava Vuokralainen valmistui kahdeksan vuotta ohjaajan toisen samanhenkisen elokuvan Rosemaryn painajainen jälkeen. Viimeksi mainittu elokuva toi pahaa-aavistamattoman yleisön kasvoille painostavan ja erittäin myyttisen vision nuoren naisen tajunnasta ja sen synkemmistä altistumisista ensiraskauden kehittyessä. Vuokralainen sijoittuu Rosemaryn tavoin tiiviiseen kerrostalomaisemaan, jossa ei voi naapureiden eikä etenkään vuokranantajan alituisilta kohtaamisilta välttyä. Okkultistisiin teemoihin sekä yksityiskohtiin syventynyt ohjaaja-käsikirjoittaja päätyi itse näyttelemään myös pääosan keski-ikäisestä Ranskan kansalaisesta, joka löytää uuden huoneiston Pariisista elokuvan alussa. Polanski virittää asiaan kuuluvasti häiritsevän tunnelman jo ensimmäisten hetkien aikana, kun selviää, että huoneiston edellinen asukas - nuori nainen - päätyi itsemurhaan hyppäämällä asunnon ikkunasta lasikatoksen läpi asfaltille. Tämän tiedon välittää rakennuksen katutasossa asuva ja tulokkaan liikkeitä seurailemaan päätyvä vanha ja kyyninen naishenkilö, joka vastahakoisesti esittelee tulokkaalle tämän uutta asuntoa.

Le locataire [1]
Le locataire [2]

Polanskin häiritsevät ja painostavat tajuntavisiot ovat jokseenkin verrattavissa toiseen "alan" mestariin eli David Lynchiin. Kumpaakin tekijää yhdistää ainakin hieno käsitys pikimustan huumorin ja myös satiiristen elementtien merkityksestä elokuvien maailmoissa. Sumenevaan lähiötodellisuuteen, persoonan vaihdoksiin tai muuhun potentiaalisesti vakavaan tulee lisää perspektiiviä ja inhimillisyyttä, kun niihin on liitetty jotain odottamattoman nihkeää ja viekasta huumoria. Sen ei tarvitse välttämättä naurattaa, sillä katsoja kuitenkin aina muistaa samassa, kuinka ikävässä tilanteessa elokuvien hahmot taistelevat. Samasta syystä liika yksipuolinen synkistely tai ahdistelu voi saada helposti aikaan vääränlaista koomisuutta lopputuloksen kannalta. Polanskin elokuva kohdistaa hienovaraisen nuolensa kaikenlaista yhteiskunnassa vallitsevaa vakiintuneisuutta, muodollisuutta ja pinnallista vastaan. Päähenkilöön kohdistetut syytökset liittyvät siihen, kuinka tämä "ei käyttäydy kuin kunnon ihminen." Samaan aikaan on katsojalle tehty selväksi, että asuntojen löytäminen Pariisista on hankalaa eikä hänen ole syytä uhmata tosiasiaa. Uusi vuokralainen on siis aina yhtä vittumaisen taantuneen hiillostuksen uhrina. Tämä on se eloisampi ja kriittisempi tulkintapinta Polanskin elokuvassa.

Le locataire [3]
Le locataire [4]

Syvälle häiriintyneeseen mieleen, kiristyvään ahdistukseen tai jopa Saatanaan johtavat elokuvan tapahtumista muunlaiset tulkinnat. Pelkkänä kauhutrillerinä tai psykodraamana Polanskin elokuva on aivan kirkkainta kärkeä ja niiden teosten joukossa, joiden ansiosta tämä puolalainen on itsenäinen tekijä, tyyliltään muihin vertaamaton. On mahdollista, että vanha pariisilaisrakennus fyysisenä olomuotona sisältää Pahaa, joka saa sen kohtalokkaaseen huoneistoon joutuneen uuden asukkaan sekoamaan hyvin ikävällä ja hitaalla tavalla. On myös mahdollista, että fyysisessä huoneistossa ei ole mitään vikaa, rakennuksessa vain sattuu asumaan joukko Saatanan orjia, jotka yhtä viheliäisellä tavalla saavat kohtalokkaaseen huoneistoon saatetun uuden asukkaan sekoamaan samalla tavalla. Elokuvan lopputulkinnassa ei ole mahdollista tietää ovatko sen kaikki asukkaat pahoja ja synkän Herran palvelijoita, vai onko kaikki ikävä vain yhden mielen sivuhaarojen lopullista virtaamista väärään ja vaaralliseen suuntaan. Aivan viimeisessä kuvassa koko asetelma vielä sekoitetaan ovelan kauhealla tavalla, joka on suora yhteys Lynchin aavemaisen hienoon elokuvaan Lost Highway (1997) ja sen "päätepisteeseen". Vuokralaisen uhkaavilla syvänteillä voi sekoittaa omaa päätään miettimällä vaikka sitä, kuinka kaukaa tai mistä "Simone Choule" persoonana juontuu.

Polanskin elokuvassa tärkeää on siis katsojalle sallitun näkökulman rajaaminen ja sen muuttaminen yksittäisten kohtausten sisällä (päähenkilön "näyt") sekä pidempien jaksojen muodostamissa kokonaisuuksissa, koko tarinan rakenteessa ja etenemisessä. Katsoja joutuu näkökulmatietoisen käsikirjoituksen paljastusten ja vaiheiden kautta epätietoiseksi päähenkilön tilanteesta ja häntä ympäröivästä todellisuudesta, rakennuksen tapahtumista. Polanskihan kunnostautui tässä näkökulma-asiassa jo liiankin hyvin mielisairautta käsittelevässä elokuvassaan Inho (1965), jossa katsoja kokee nuoren skitsofreenikon mieltä säväyttävällä teholla. Vuokralaisessa Polanski myös hyödyntää pieniä yksityiskohtia lavastuksessa ja kuvastossa. Näiden yksityiskohtien kautta on moneen elokuvaan saavutettu niiden kestävä ja häiritsevä tunnelma. Kuka poimi vuokralaisen pudottamat roskat rappukäytävältä? Muodostaako Stellan asunnon huomaamaton puinen teline ristikuvion? Kuinka monta kertaa elokuvan aikana Polanskin ovelle koputetaan?

Le locataire [5]
Le locataire [6]

Kaiken käsikirjoituksen maagisuuden valotti filmille Sven Nykvist, etenkin Ingmar Bergmanin visuaalisesta puolesta vastannut valon hallitsija. Vuokralaisessa leikitellään taidokkaasti kuvasommitteluilla ja kuvakokojen haastavuudella. Elokuvan häiritsevimpiin ja painajaismaisimpiin kuviin lukeutuvat muutamat öiset kuvat liittyen asunnon vastapäiseen ikkuna-aukkoon. Koska tiiviimmin näkyä rajaavia kuvakokoja ei käytetä, joutuu katsoja painostavampaan jännittyneisyyteen ja epävarmuuteen, koska kaikkea sisältöä ei näytetä konkreettisesti. Vihjauksilla saavutetaan usein voimakkaimmat tuntemukset ja sitä kautta saavutetaan tavoite. Se pätee erityisesti kauhu- ja psykodraama-aiheisiin elokuviin aina Bergmanin ristiriitaisista ja raastavista ihmiskohtaamisista näihin Polanskin tiheneviin painajaisuniin.

****½
© Juho Malanin, julkaistu: 30.1.2008
keskiarvo
toimitus
4.39/5.00 (9)
 JSSMTPJM*MHMMEMPITM
  4.5 4.5 4.5 4.5 5.0 3.5 5.0 4.5 3.5
keskiarvo
lukijat i
4.33/5.00 (35)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  76 (103)
74%
Le locataire (1976)  Le locataire (1976)Vuokralainen