Caroline Munro

Lady Whirlwind (1972)

aka Tie zhang xuan feng tui; Deep Thrust; Deep Thrust: The Hand of Death; Tit cheung suen fung tui; Mani che stritolano

Lady Whirlwind #1 Lady Whirlwind #2
IMDb

Ennen Jimmy Wang Yua One Armed Boxerissa (1971) ja Bruce Leetä The Big Bossissa (1971) Raymond Chow'n vasta perustama Golden Harvest ehti esitellä naispuolisen toimintalupauksensa Angela Maon The Invincible Eightissä (1971) ja The Angry Riverissä (1971). Wuxia-roolit herättivät kiinnostuksen kaunista tulokasta kohtaan, mutta vasta seuraavan vuoden Lady Whirlwind teki historiaa poistamalla miekan neidon kädestä. Puolitoista vuotta modernin kungfu-viihteen säännöt määritelleen The Chinese Boxerin (1970) jälkeen genre sai ensimmäisen naistähtensä.

Lady Whirlwindissä Maon ei silti vielä annettu kantaa elokuvaa täysin yksin: rinnalla vähintään yhtä isossa roolissa käpälöitään heiluttelee miehinen taistelija Ling (Chang Yi), joka tarinan puolesta on enemmän pääosassa kuin Maon esittämä Tien.

Lady Whirlwind [1]
Lady Whirlwind [2]

Elokuva alkaa kun Ling piestään tajuttomaksi ilkeiden gangsterien (johtajanaan kuulia pyörittelevä Pai Ying) myllytyksessä. En enää muista miksi mutta se ei liene oleellista. Lingin pelastaa viehättävä vaimoehdokas Hsuang (June Wu Ching Erh), joka levittää huhua miehen kuolemasta ja pitää tätä piilossa syrjäisessä majassaan kolmen vuoden ajan. Tällöin Lingin luokse löytää kostonjanoinen Tien, joka on vakuuttunut Lingin syyllisyydestä siskonsa itsemurhaan. Ling anoo Tieniltä yhden päivän armonaikaa, jotta saisi kostettua pahoinpitelystä vastanneille konnille. Lykkäys myönnetään ja pian Tienin pitää puuttua myös asioihin, joilla ei ole mitään tekemistä hänen alkuperäisten suunnitelmiensa kanssa. Samalla hän alkaa epäillä onko Ling sittenkään kuoleman ansaitseva miessika.

Wa Toi Chungin käsikirjoitus on mitäänsanomaton muttei täysi katastrofi. Loppupuolellaan jopa vanhan mestarin täysin puskasta Lingiä treenaamaan repäisevä tarina hoitaa hommansa, eli tuo seuraavan kungfu-matsin valkokankaalle niin ettei kyllästymään ehdi. Hieman isompi ongelma näyttää olleen erittäin niukka rahoitus, sillä erittäin rajattujen kuvauspaikkojen lisäksi myös toiminta on hieman huolimatonta.

Lady Whirlwind [3]
Lady Whirlwind [4]

Taistelukoreografiasta vastaa totuttuun tapaan myös pienehkössä pahisroolissa nähtävä nuori Sammo Hung, joka näissä varhaisimmissa töissäänkin on aina jonkinlaisen laadun tae. Tiukka kuvausbudjetti on kuitenkin selvästi rajoittanut taistelukohtausten hiomista: suurinta osaa iskuista ei aivan liian havaittavasti viedä perille asti ja jopa Hung itse suorittaa muutaman liikkeen melko kömpelösti. Ilmeisesti riittävään määrään uusintaottoja ei vain ole ollut mahdollisuutta. Valmistumisvuosi huomioiden kamppailu on silti mukavan nopeatempoista ja kameraa liikutetaan sulavasti toiminnan mukana.

Edellä mainituista syistä johtuen Angela Mao ei ole matseissa aivan parhaimmillaan: pienikokoisen naisen potkujen ei yksinkertaisesti usko kaatavan riuskoja miehiä kuten kuvassa nähdään. Maon pippurinen asenne tekee tästäkin huolimatta toiminnasta varsin kelvollista katseltavaa. Samaa etua ei ole Chang Yi'llä, joka on miten laiskasti kirjoitetussa osassa tahansa aina kohtalaisen vaikuttava näyttelijä, mutta tällä kertaa kungfu-osastolla jokseenkin pitkästyttävä. Hieman vaihtelua tavanomaisiin kiinalaistekniikoihin sentään tuo japanilaista karatekaa näyttelevä Chin Yuet Sang - eksoottisten kamppailutyylien esittelystä tulikin Maon elokuvien erityispiirre Hapkidon (1972), When Taekwondo Strikesin (1973), The Tournamentin (1974, lajina thainyrkkeily) ja The Himalayanin (1976, lajina tuntemattomampi Mi-koulukunnan kungfu) myötä.

Lady Whirlwind [5]
Lady Whirlwind [6]

Vielä pitää mainita Ladyn Whirlwindin lanseeraaminen Yhdysvaltain markkinoille, joka on hupaisa yrityksessään ratsastaa Gerard Damianon Syvän kurkun (Deep Throat, 1972) ajankohtaisella megamenestyksellä: elokuva nimettiin uudestaan Deep Thrustiksi, ja markkinoinnissa korostettiin taistelun paljastavuutta (iskulauseina "SEE... the Deadliest Woman in the world take on a dozen skilled fighters bare-handed."; "...the deadly stroke of Bare-Hand Combat"). Angela Maosta tuli "kuolemaniskun rakastajatar" ja promomaalauksissa uhkea kungfu-kaunotar, joka housuitta miehiä monottaessaan on lähellä pullauttaa ryntäänsä ulos avoimesta kaula-aukostaan.

Tämä kaikki on tietysti silkkaa mainosmiesten fantasiaa: oikeasti Lady Whirlwind on seksittömimpiä elokuvia mitä kuvitella saattaa. Maokin on tietysti - kuten aina - verhottu päästä varpaisiin mahdollisimman vähäisesti naisellisia muotoja korostavaan taistelu-univormuun.

Lady Whirlwind [7]
Lady Whirlwind [8]

Hyvästä ajantappokelpoisuudestaan huolimatta Lady Whirlwind jää pikkukivaksi toimintaleffaksi, missä ei sinänsä ole ihmeempää vikaa muttei toisaalta mitään mieleenpainuvaakaan. Angela Maon uskolliset seuraajat voivat empimättä noukkia teoksen ostoskoriinsa, vaikka neiti tuulenpyörteen lähes kaikki myöhemmät Golden Harvest -elokuvat ovatkin parempia - etunenässä heti seuraavaksi valmistunut, kokonaisvaltaisesti laadukkaampi, huomattavasti korkeabudjettisempi ja kovempaa iskevä Hapkido.

**½--
© Tatu Piispanen, julkaistu: 7.11.2008
keskiarvo
toimitus
3.00/5.00 (2)
 JSTP
  3.5 2.5
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  1 (2)
50%
Lady Whirlwind (1972)  Lady Whirlwind (1972)Tie zhang xuan feng tui