Caroline Munro

Taken (2008)

aka 96 Hours; Io vi troverò; Venganza

Taken #1 Taken #2
IMDb

Luc Bessonin muutamat Léonin (1994) jälkeiset onnistumiset ovat tapahtuneet tuottajan pallilta käsin: Jet Li -elokuva Kiss of the Dragon - lohikäärmeen suudelma (2001) ja hongkongilaisen Corey Yuen Kwain The Transporter (2002) ovat kohtalaisen hyviä aasialaisen ja uuden ranskalaisen toimintaestetiikan ristisiitoksia. Besson on myös käsikirjoittanut edellä mainitut elokuvat yhdessä Robert Mark Kamenin kanssa.

Nyt kaksikko on ohjaaja Pierre Morelilla vahvistettuna saanut aikaan suuntauksen tähän asti väkevimmän tuotannon. Bessonin leirissä jo vuosia työskennellyt Morel hankki kannuksensa mm. The Transporterin ja samaan seuraan kuuluvan Danny the Dogin (2005) kuvaajana, nousten lupaavaksi ohjaajaksi Poliisipiiri B13:n (Banlieue 13, 2004) myötä. Taken vähentää Hongkong-vaikutteita ja tyylittelyä, tuloksenaan napakka ja edeltäjiinsä verrattuna odottamattoman vakavasti otettava, joskin edelleen ylimääräisen synkistelyn sekä ikävystyttävän ajatuksellisuuden tarkoituksenmukaisesti välttävä toimintatrilleri.

Taken [1]
Taken [2]

Takenin yksinkertainen nerous on ollut olla yrittämättä liikoja ja sen sijaan panostaa oikeisiin asioihin. Sekä pestata Liam Neeson päärooliin. Elokuvaa katsoessa tulee tunne, että tekijät ovat tasan tarkkaan tienneet mitä ovat lähteneet tekemään - omaan näppäryyteen ei voi sortua jos sitä ei edes tavoittele. Tällä tapaa pienet yllätykset ja kaavasta poikkeamiset piristävät kokemusta nautittavimmalla mahdollisella tavalla.

Bryan (Neeson) on Yhdysvaltain hallituksen entinen erikoisresurssi, joka on työssään tullut hankkineeksi "hyvin erityislaatuisen taitoarsenaalin". "Ehkäisijän" ammatissa maailmaa kiertäessään mies on kuitenkin töpeksinyt perhesuhteensa ja katkera ex-vaimo (Famke Janssen) on solminut uuden liiton nuhteettoman miljonäärin (Xander Berkeley) kanssa. Bryania kiinnostaa enää lähes ainoastaan tyttärensä, äitinsä ja isäpuolensa luona asuva 17-vuotias Kim (Maggie Grace), jonka takia vaarallinen työ on vaihtunut leppoisiin eläkepäiviin. Tarkoituksena on yrittää korvata menneisyyden laiminlyöntejä viettämällä laatuaikaa varttuneen jälkikasvun seurassa.

Taken [3]
Taken [4]

Vittumaisesti eksäänsä suhtautuvaa entistä naista huolestuttavampia ongelmia ilmaantuu kun ikäisekseen naiivi, pumpulissa kasvanut Kim ilmoittaa haluavansa lähteä ystävättärensä kanssa kahdestaan Pariisiin. Biologiselta isältä tarvitaan suostumus maasta poistumiseen ja maanittelun jälkeen Bryan taipuu vastahakoisesti. Maailmanmiehen ääriholhoava käytös tuntuu naurettavalta hössötykseltä, mutta - heh - Bryan tietysti tietää katsojaa paremmin sen, minkä ranskalainen käsikirjoittaja Bessonkin: Pariisi on paha paikka, jossa teini-ikäiset turistitytöt eivät selviä montaakaan tuntia.

Kohta Bryanille paljastuu, että hänellä on noin neljä vuorokautta aikaa pelastaa silmäteränsä naiskauppaa pyörittävän albanialaisjengin kynsistä ennen kuin peli on lopullisesti pelattu. Vanhat skillsit tulevat tarpeeseen ja vähäisten vinkkien avulla alkaa parittajaliigan säälimätön alasajo.

Taken [5]
Taken [6]

Pohjustus toimii - hieman samaan tyyliin kuin Mark L. Lesterin mestariteoksen Commandon (1985) vastaavanlaisen asetelman esittely, joskaan ei toki aivan yhtä kornisti. Kaikki teoksen elementit on alistettu toimintajännärin sujuvalle läpiviennille - tasan yhtä tarkoitusta palvelevat sivuhahmot sekä esimerkiksi albaanigangsterit ja limaiset arabiporhot saattavat tökkiä monille, mutta kliseiden käyttö tuntuu harkitulta, eikä perusasioissa pitäytyminen synnytä vaikutelmaa pienuudesta kuin korkeintaan ilahduttavalla tavalla.

Tapahtumien ja erityisesti actionin suhteellinen, elokuvan maailmassa uskottava realismi on hyvin tavoitettu. Varsinkin (ainakin näennäinen) CGI:n täysi sivuuttaminen tuo menoon takavuosien Hollywood-väkivaltatoiminnan kulta-aikojen taikaa, vaikka Morelilla on materiaalistaan erehtymättömän moderni, eurooppalainen ote.

Onneksi pakkoprostituutio/ihmiskauppa/seksiorjateemastakaan ei sukeudu surkuttelua tai kauhistelua, vaan se vaan on tarinan rikollinen tapahtumaympäristö samalla tavalla kuin huumebisnes voisi olla. Osaltaan aihepiiri tuo tarinaan tylyyttä, mikä näkyy kuitenkin suorimmin Bryanin keinolla millä hyvänsä -taktiikoiden viemisessä yllättävänkin armottomille asteille. Tunnelmasta tulee mieleen parhaat vigilante-elokuvat maustettuna hyppysellisellä epätoivoa siitä huolimatta, että tehtävänä on pelastusmissio koston sijaan - tosin tietysti "all personal". Niin ikään hyvä ratkaisu on ollut jättää one-linerit sun muut vitsailut kokonaan pois intensiivisyyttä latistamasta ja tyytyä erittäin vähäiseen, kuivaan huumoriin.

Taken [7]
Taken [8]

Kuitenkin teos olisi paljon vähemmän ilman Liam Neesonia: mieheltä ostaa mitä tahansa - keskusteluja myöten pelkkiin oleellisuuksiin riisutun alustuksen, lähes olemattomasti rakennetun isä-tytär -suhteen, historian kuolettavana erikoisagenttina. Kuuttakymmentä ikävuotta lähestyvässä Neesonissa on ideaalissa suhteessa kouliintunutta tappajaa ja isämäisyyttä. Jopa muutamat - onneksi melko vähäiset - pölhöt dialoginpätkät muuttuvat Bryanin suusta tullessaan ihan asialliseksi tekstiksi. Fyysinen habituskin riittää täysin rooliin, eivätkä harvinaisen taidokkaasti editoidut taistelukohtaukset anna vaikutelmaa että (omaan makuuni kieltämättä hieman liian nopeita) leikkauksia oltaisiin tarvittu näyttelijän kyvyttömyyden takia.

Vielä: MPAA:n Takenille myöntämästä PG-13-ikärajasta ei voi muuta sanoa kuin mitä vittua? Bryanin käytännölliset martial arts -liikkeet ovat silkkaa Steven Seagal -koulukuntaa; ääniraidalla luut rutisevat ja liha repeää. Nykyään PG-13 tuntuu tarkoittavan jarruttelua ainoastaan kiroilussa ja alastomuudessa, väkivallassa läpi menee näemmä kaikki paitsi verisin goreilu. Videolain aikaisessa Suomessa elokuvan vhs:t oltaisiin leikattu silpuksi. Erästä kohtausta (katsoessa arvaa kyllä mitä) jouduttiinkin Iso-Britanniassa pehmentämään, jotta ikäraja saataisiin viideksitoista teatterilevitykseen. Dvd:lle on tulossa täyspitkä versio ansaitulla cert. 18 -pallolla.

Jälkihuomautus: sittemmin on tullut ilmi, että yhdysvaltalainen PG-13-versio on sensuroitu.

Taken [9]
Taken [10]

Taken on todella positiivinen yllätys: kovaotteinen jännityselokuva, joka ottaa itsensä sopivan tosissaan pysyen kuitenkin täydellisenä popcorn-viihteenä. Aivonystyröitä ei yritetä turhaan stimuloida vaan Morel, Besson ja Kamen ovat keskittyneet itse asiaan, pitämään pienimuotoisen trillerinsä toimimassa omillaan ehdoilla yhtä suoraviivaisen tehokkaasti kuin päähenkilönsä. Puolentoista tunnin kestoon ei mahdu turhia hetkiä ja teoksen sisäinen logiikka säilytetään juuri sopivan eheänä. Yksi 2000-luvun toistaiseksi parhaista toimintaelokuvista on tässä.

Taken on levinnyt ympäri maailman teattereita epäsäännöllisesti ja vailla suurempaa ennakkorummutusta, tosin Yhdysvaltain ensi-iltakin on vasta ensi vuoden puolella. Suomen Filmikamari ry ilmoittaa Scanboxin aikovan tuoda elokuvan kotimaan kankaille 9.1.2009.

****-
© Tatu Piispanen, julkaistu: 10.11.2008
keskiarvo
toimitus
3.38/5.00 (12)
 JSSMTPJMKKJM*MHMEMK*EMPIPV
  4.0 4.0 4.0 2.5 4.0 3.0 3.5 2.5 3.5 3.5 2.5 3.5
keskiarvo
lukijat i
3.61/5.00 (28)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  31 (47)
66%
Taken (2008)  Taken (2008)  

kommentit

odota...
Jesse James kommentoi (9.2.2013 09:45:47)
user avatar Elokuva on kautta aikojen yksi onnistuneimmista toimintaelokuvista, pitää katsojan mielenkiinnon otteessan. Pysäyttää katsojan, nykymaailmasta kertoen mahdollisista vaaroista, eikä ole liikaa sysätty erikoisefektejä. Enemmän saisi ilmestyä samankaltaisia, tämän rinnalle. Hyvät ja menestyneet näyttelijät tähdittävät elokuvaa, Liaam Neesonin paras elokuva tähän mennessä.
vastaa »
Good luck! kommentoi (20.1.2015 16:52:30)
user avatar Elokuvan alku, jossa pohjustetaan tätä ylihuolehtivainen isi -kuviota, on kyllä melkoisen kökkö ja jopa tahattoman koominen. Mutta sen jälkeen on kyllä rautaista toimintaa, eikä isi kaihda todellakaan keinoja saadakseen tyttönsä takaisin. Jatko-osien katsomiseen ei kannata tuhlata aikaa.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa