Caroline Munro

Nemesis (1993)

aka Cyborg - la vendetta; Den Yttersta hämnden; Nemesis - O Exterminador de Andróides

Nemesis #1 Nemesis #2
IMDb

It takes more than flesh and blood to be human.

Eletään vuotta 2027 dystooppisessa maailmassa, jossa korruptio ja järjestäytynyt rikollisuus kukoistavat ja kyberneettiset implantit ovat arkipäivää. Biomekaaniset gangsterit, informaatioterroristit sekä muut enemmän tai vähemmän inhimilliset kyborgiroistot ovat korvanneet konventionaalisemmat rikolliset Japanin ja Yhdysvaltojen yhdistämisen seurauksena syntyneessä suurvaltiossa. Valtion turvallisuudesta ja lainvalvonnasta vastaa vähintäänkin koko valtion laajuiseksi levittäytynyt organisaatio LAPD, eli Los Angelesin poliisivoimat. Alex Rain (Olivier Gruner) on LAPD:n palkkalistoilla oleva tappaja, jonka tehtävä on informaatioterroristien jäljittäminen ja tuhoaminen.

Nemesis [1]
Nemesis [2]

Elokuva käynnistyy nopealla vaihteella, kun Alex pakenee erään tappoiskun jälkeen terroristeja kaupungin kaduilla. Jahti päättyy karulle tehdasalueelle, jolla käytävässä intensiivisessä tulitaistelussa ei panoksia säästellä. Alex onnistuu pelastumaan terroristien kynsistä täpärästi, mutta ei ilman laajamittaisia vaurioita. Hänen aiemmin 86,5-prosenttinen ihmiskehonsa tuhoutuu lähes täysin, mutta ennen pitkää LAPD:n insinöörit parsivat hänet uudelleen kasaan.

Kyberneettinen kylmä mekaniikka korvaa orgaanisen lihan lämmön ja sen seurauksena Alex ei enää tunne itseään kovinkaan inhimilliseksi. Puoli vuotta kestävän toipumisjakson päätteeksi hän onnistuu jäljittämään terroristin, joka melkein aiheutti hänen kuolemansa ja kostamaan hänelle. Alexin on kuitenkin vaikeaa hahmottaa kenen puolelle hänen pitäisi asettua, ihmisten vai kyborgien. Kumpaa hän itse edustaa? Alex päättää erota LAPD:stä vain palatakseen vastoin tahtoaan töihin vuotta myöhemmin. Hänen tehtävänsä on nyt jäljittää vihollisen leiriin loikannut entinen rakastajansa Jared (Marjorie Monaghan), jonka aikeena on myydä salaisia tietoja Red Army Hammerheads -nimiselle organisaatiolle.

Nemesis [3]
Nemesis [4]

Rebecca Charlesin kirjoittama kiireisesti etenevä ja nokkelia kyberpunk-ideoita yhdistelevä käsikirjoitus on olennainen osa elokuvaa. Käsikirjoitukseen on saatu mukava annos kirjallisuudesta tuttua kyberpunk-nihilismiä, jonka ansiosta tunnelma on kohdallaan. Albert Pyunin ohjauksessa elokuva etenee alusta loppuun ilman pahempaa junnausta tai suvantoa. Käsikirjoitus lainailee genren perusteoksista ja vähän muualtakin: muun muassa John Carpenterin Escape from New York (1981), Ridley Scottin Blade Runner (1982), James Cameronin The Terminator (1984) ja Paul Verhoevenin Robocop (1987) ovat elokuvia, joiden vaikutuksia valveutunut katsoja ei voi olla huomaamatta. Tulitaistelukoreografioihinsa Pyun on selvästi ottanut vaikutteita John Woon 80-luvun lopun toimintaelokuvista.

Nemesis [5]
Nemesis [6]

Toinen olennainen osa-alue elokuvan toimivuuden taustalla ovat erikoistehosteet sekä paikoitellen näyttävät stuntit. Adrenaliinintäyteisiä futuristisia tulitaisteluja sisältävässä elokuvassa klassiset veripanosefektit on korvattu kipinöivillä oikosulkuefekteillä ja peruskyborgit eivät yhdestä luodista vielä tipahda. Toki voisi kuvitella, että elokuvan pahiskyborgien osumatarkkuus olisi hyvä päänsisäisten tähtäinjärjestelmien ja muiden suoritusta parantavien kehopäivitysten ansiosta, mutta silti luodit osuvat usein juuri niin kauas sankarista kuin muissakin ajan toimintaelokuvissa. Elokuvassa käytetyt aseet ovat melkein poikkeuksetta suurikokoisia ja siten myös todella epäkäytännöllisen näköisiä. Laatu on kuitenkin kohdallaan, sillä mm. räjähtäviä luoteja ampuva haulikko ja monet muut aseet ovat macho-asteikolla kirkkainta A-luokkaa. Elokuvan efekteistä vastannut erikoistehosteryhmä on onnistunut yhdistämään metallin ja lihan juuri oikealla tavalla ja kyberpunk-estetiikka on muutenkin hyvin hallussa. Säännön vahvistavana poikkeuksena kuitenkin elokuvan loppupuolella nähtävä CGI-kyborgi, joka on varmasti näyttänyt jo elokuvan tekohetkellä hieman vanhentuneelta efektiltä. Kun otetaan huomioon Nemesiksen erittäin rajallinen budjetti, on tämä yksityiskohta kuitenkin helppo antaa tekijöilleen anteeksi.

Nemesis [7]
Nemesis [8]

Albert Pyunin jonkinasteinen kyborgifiksaatio alkoi jo vuonna 1989, kun hän ohjasi Jean-Claude Van Dammea elokuvassa Cyborg. Nemesiksen pääosassa nähdään ranskalaissyntyinen Olivier Gruner, jolla on paljon samoja ominaisuuksia Van Dammen kanssa. Gruner on entinen potkunyrkkeilyn maailmanmestari, joka aloitti näyttelemisen vasta lopetettuaan ammattiuransa vuonna 1988. Hän on erittäin fyysinen näyttelijä ja istuu Alex Rainin rooliin hyvin. Muissa rooleissa nähdään mm. useissa tv-sarjoissa esiintynyt Marjorie Monaghan, Pyunin vakionäyttelijä Tim Thomerson sekä ärsyttävää, Max Impact -nimistä hyperaktiivista akrobaattikakaraa esittävä Merle Kennedy. Pienemmissä rooleissa nähdään Blade Runnerissakin näytellyt Brion James sekä vuoden 1970 Miss USA Deborah Shelton, joka käy esittelemässä vartaloaan ja omia, ei kovin kyberneettisiä silikoni-implanttejaan. Kukaan näyttelijäkaartin jäsen ei loista taidoillaan, mutta ei myöskään nolaa itseään ainakaan liian pahasti. Ihmisiä, kyborgeja vai ainoastaan puunaamaisia näyttelijöitä? Siinäpä kysymys.

Nemesis [9]
Nemesis [10]

Charlesin käsikirjoitusta ei kannata tutkiskella pintaa syvemmältä, koska siellä piilevät epäloogisuudet saavat paatuneimmankin kyborgin pään kärähtämään ja räjähtämään, puhumattakaan minkälaista jälkeä ne tekevät ihmisestä. Toisin sanoen aivojen käyttö elokuvaa katsellessa kannattaa säätää etukäteen maksimissaan noin 25% tasolle. Jos kuitenkin haluat olla uhkarohkea ja kokeilla omia rajojasi, tässä muutama potentiaalisesti kylläkin hieman spoilaava asia mietittäväksi elokuvaa katsellessa: Miksi LAPD käyttää suuren summan rahaa parsiakseen Alexin kokoon alun loukkaantumisen jälkeen vain päästääkseen hänet menemään kuusi kuukautta kestävän toipumisjakson jälkeen? Kun LAPD haluaa Alexin takaisin miksi he hoitavat asian ampumalla hänet ensin ja asentamalla sitten pommin hänen sydämeensä, eikö suora ja kohtelias työtarjous olisi ollut parempi vaihtoehto? Jos tämä on heidän standardoitu menettelytapansa, niin miksi he eivät olleet asentaneet pommia jo vuosia aiemmin? Miksi Alex on niin tärkeää saada töihin suorittamaan huipputärkeää tehtävää, jos hän ei onnistu edes omissa salakuljetusbisneksissään? Jos Alex kerran on niin kova jätkä kuin alinomaa korostetaan, niin miksi hän sitten saa vähän väliä turpiinsa elokuvan aikana? Miksi LAPD:n johtaja ja hänen lähimmät työkaverinsa puhuvat saksalaisittain korostaen?

Nemesis [11]
Nemesis [12]

Nemesis on essentiaalinen kyberpunk-elokuva ja sellaisena aitoa B-luokan toimintaviihdettä, joka iskee jo alusta alkaen koko voimallaan eikä pysähdy hetkeksikään miettimään oman logiikkansa aukkoja. Elokuvan luoma tulevaisuus on kylmä ja keinotekoinen, takinkääntäjien vainoharhainen paratiisi. Nemesis sai sen verran hyvän vastaanoton, että Pyun ohjasi sille kolme jatko osaa, kaikki vuonna 1996. Jatko-osissa ei nähdä Olivier Gruneria eivätkä ne ole suoraa jatkoa ensimmäiselle osalle, joten niiden ei kannata antaa pilata Nemesiksen aiheuttamaa hyvän olon tunnetta.

***½-
© Sakari Määttä, julkaistu: 6.3.2009
keskiarvo
toimitus
3.17/5.00 (6)
 JSSMJLTPJMEM
  3.5 3.5 3.5 3.0 3.0 2.5
keskiarvo
lukijat i
3.42/5.00 (13)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  10 (19)
53%
Nemesis (1993)  Nemesis (1993)  

kommentit

odota...
Esa Meisalmi kommentoi (28.7.2011 14:20:16)
user avatar Toiminnan ja hikisten kyborgiperseitten osalta huimasti kekseliäämpää kuin Pyunin tylsät ulosteet yleensä. Muutoin samaa (puoli)lähikuvien umpinaista pötkökavalkaadia kuin lahjattomalta, lapsuudessaan liikaa Leonea katsoneelta ”man of bizarrelta” saattaa odottaakin.

Kun elokuvaa katsoessa seisoo alasti tv:n ääressä auringon paistaessa huoneeseen, puhkeaa vuolas itku 500 kertaa putkeen hatarasti yhteen leikatuissa lähikuvissa, jotka melkein paljastavat kuka osti viilentävän jäätelön lähikioskilta. Ei naurata.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa