Caroline Munro

Malizia (1973)

Kaikki rakastavat Angelaa

aka Malice; Malicious; Malicia

Malizia #1 Malizia #2
IMDb

Uransa aikana Salvatore Samperi rikkoi elokuvissaan useita Italian tekopyhän porvariston luomia sosiaalisten käyttäytymismallien rajoja ja niiden aiheet saivat usein aikaan hämmennystä niin kriitikoiden kuin katsojienkin keskuudessa. Elokuvien aiheet olivat usein sellaisia, joihin kovin monet muut ohjaajat eivät halunneet tai uskaltaneet tarttua. Varauksellinen vertaus amerikkalaisen ohjaajan Todd Solondzin (Happiness, 1998) tuotantoon onkin paikallaan, vaikka toki Solondzin lähestymistapa on yleensä ollut suorempi ja offensiivisempi.

Samperin ohjaajaura käynnistyi vuonna 1968 vahvalla debyytillä Grazie zia (Thank You Aunt), mutta varsinainen läpimurto tapahtui kuitenkin vasta muutamaa elokuvaa myöhemmin vuonna 1973. Draama, seksuaalisuus ja komedia kietoutuivat hienovaraisella ja kauniilla tavalla yhteen elokuvassa Malizia, joka osoittautui Samperin uran menestyksekkäimmäksi elokuvaksi. Se rikkoi ennätyksiä lippuluukulla ja antoi seksikkäälle päätähdelleen Laura Antonellille runsaasti positiivista huomiota.

Malizia [1]
Malizia [2]

Malizian tapahtumat sijoittuvat sisilialaiseen yläluokan perheeseen. Maineikas räätäliliikkeen omistaja Ignazio La Brocca (Turi Ferro) jää suremaan vaimonsa Margheritan äkillistä kuolemaa kolmen poikansa, 18-vuotiaan Antonion, 14-vuotiaan Ninon (Alessandro Momo) ja 6-vuotiaan Enzinon kanssa. Suru unohtuu kuitenkin nopeasti, kun perheen uusi taloudenhoitaja aloittaa työnsä. Kuvankaunis ja seksikäs Angela La Barbera (Laura Antonelli) tekee työnsä moitteettomasti, mutta sitäkin enemmän perheessä arvostetaan hänen hekumallista vartaloaan ja maagisen karismaattista olemustaan. Ei ihme, että jo pian on koko perheen päät pyörällä.

Malizia [3]
Malizia [4]

Vanhin poika Antonio yrittää nuoruuden vimmalla tehdä Angelaan vaikutuksen, mutta hänen hieman liian päällekäyvä kähmimistaktiikkansa ei toimi toivotulla tavalla. Nuorin poika Enzino hyväksyy hänet perheen uudeksi äitihahmoksi vaivatta, sillä Angela omaa myös hyvät äidilliset vaistot. Luonnollisesti myös perheen pää, Ignazio, ihastuu Angelaan melkein välittömästi ja alkaa haaveilla avioliitosta. Vahvimman vaikutuksen Angelan läsnäolo aiheuttaa kuitenkin hormoniensa kieputtelemassa teini-ikäisessä Ninossa, joka suorastaan pakkomielteisesti ihastuu ja rakastuu häneen tehden hänestä nuoruuden fantasioidensa kohteen. Niin hyvässä kuin pahassakin.

Malizia [5]
Malizia [6]

Malizia kääntyy suomeksi tarkoittamaan ilkeyttä tai pahantahtoisuutta, mutta päällimmäisenä teemana elokuvassa on kuitenkin himo. Perheen muiden jäsenten kohdalla himo on luonnollista halua viehkeää Angelaa kohtaan, mutta Ninon käytöksessä korostuvat negatiivisemmat sävyt. Aluksi pinnalla on omistushaluinen ja mustasukkainen, mutta kuitenkin lähinnä lapsenmielinen halu uuden äitihahmonsa vartalon kauneutta kohtaan, mutta Ignazion ja Angelan avioliittosuunnitelmien tultua mukaan kuvioihin omistushalu muuttuu ilkeäksi ja pirullisen juonittelevaksi pakkomielteeksi.

Malizia [7]
Malizia [8]

Nino käyttää julmasti hyväkseen Angelan sosiaalista statusta pakottaen hänet milloin mihinkin pikkuperversseihin temppuihin ja toteuttamaan hänen nuoruusiän fantasioitaan. Angelan hahmo on kaikessa hienovaraisuudessaan ja naiiviudessaan täydellinen hyväksikäytön kohde ja Ninon seksuaaliset kiristysyritykset toimivatkin lähes moitteettomasti tiettyyn käännekohtaan saakka. Angela myötäilee Ninon mukana saavuttaakseen hänen hyväksyntänsä ja voidakseen tässä tapauksessa avioitua Ignazion kanssa. Ninon voimakkaan turhautuneesta käytöksestä korostuu se että hän luulee omaavansa oikeuden käsitellä muita ihmisiä, erityisesti perheen uutta taloudenhoitajaa, häpeämättä ja haluamallaan tavalla. Loppujen lopuksi Angelan ja Ninon välisissä suhteissa on kysymys kuitenkin vain valtataistelusta.

Malizia [9]
Malizia [10]

Malizia ei kuitenkaan missään tapauksessa ole ahdistavaa hyväksikäyttödraamaa eikä se ole kuvastoltaan edes kovinkaan eksploitatiivista. Alati mukana kulkeva hyväntuulinen komediallisuus ja siitä syntyvä lämpö takaavat, että käsikirjoituksen sisältämä julmuus ei pääse liian vahvana esille. Seksuaalisuus korostuu ja eroottinen lataus syntyy jo elokuvan alkukohtauksista lähtien ja erilaisia fetissejä käydään läpi innolla elokuvan edetessä. Oman huomionsa kameran edessä saavat niin jalkafetissi, hameen alle tuijottelu, alistaminen, alistuminen, tirkistely kuin ekshibitionismikin. Malizian käsikirjoitus, josta Samperin lisäksi vastasivat Ottavio Jemma (Autostop rosso sangue) sekä Alessandro Parenzo (Cani arrabbiati), sisältää hyviä elementtejä ja erityisesti konservatiivisen perhe-elämän kuvauksen ja seksikomedian välinen kontrasti on erittäin onnistunutta.

Malizia [11]
Malizia [12]

Erityismaininnan arvoista on Vittorio Storaron (Apocalypse Now) elegantti ja ensiluokkainen kuvaus. Samperin vahva ja täydellisyyteen pyrkivä ohjaustyyli toimiikin loistavasti yhdessä Storaron yhtä tarkan työskentelyn kanssa ja tulee hyvin esille mm. elokuvan loppupuolella salamoiden räiskeessä kuvatussa kliimaksissa. Näyttelijöiden työskentely on normaalia tasoa lukuun ottamatta Laura Antonellia; ilman hänen hurmaavaa suoritustaan Malizia ei varmasti olisi noussut aivan samalle tasolle.

Lepää rauhassa Salvatore Samperi 26.7.1944 - 4.3.2009.

****-
© Sakari Määttä, julkaistu: 8.6.2009
keskiarvo
toimitus
3.83/5.00 (3)
 JSSMJM
  4.0 4.0 3.5
keskiarvo
lukijat i
4.00/5.00 (1)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  3 (3)
100%
Malizia (1973)  Malizia (1973)Kaikki rakastavat Angelaa