Caroline Munro

Horí, má panenko (1967) :: The Firemen's Ball

Palaa, palaa!

aka Al fuoco pompieri!; Fuoco, ragazza mia; Like a House on Fire; The Fireman's Ball; The Firemen's Ball and Lottery; Det brinner, min sköna

Horí, má panenko #1 Horí, má panenko #2

Genre

IMDb

Milos Formanin palomiesfarssin syntymä oli sattuman tulosta, kun nuori ohjaaja päätyi käsikirjoittajakumppaniensa kanssa palomiesten tanssiaisiin jossakin Tšekkoslovakian pikkukylässä. Iltamista seuranneiden havaintojen myötä syntyi hupaisa ja sympaattinen käsikirjoitus, jossa seurataan palomiesten huolella suunnittelemaa tanssiaisiltaa ja sen toteutumista. Juhlailtaan tulisi sisältymään "musiikkia, tanssia ja arvonta." Tällaiseen ammattikunnan ryhmähenkeä edustavaan ja kasvattavaan, tärkeään tilaisuuteen tulee suhtautua kunnioituksella, ja alusta lähtien elokuva muistuttaakin seurantadokumenttia, jossa dialogikohtaukset saattavat kestää yllättävänkin pitkään, sillä tuleehan niiden olla uskottavia, ei häirityn oloisia. Samasta seikasta syntyy myös elokuvan humoristinen olemus.

Horí, má panenko [1]
Horí, má panenko [2]

Ennen alkutekstejä nähtävät tapahtumat ovat hyvä tiivistys koko elokuvan tapahtumakaaresta ja siitä omistautuneisuudesta, millä palomiehet juhlailtaa valmistelevat. Huumori syntyy näennäisen yksinkertaisen tavoitteen (hauskanpito, yhdessäolo) ja kireän hermoilun, kaavamaisuuden ja auktoriteettitörmäysten samanaikaisesta läsnäolosta. Yksi palomies on huolissaan arvontapalkintojen sijoittelusta ja säilymisestä paikoillaan. Toinen, pukuetikettiä noudattava ovimies, estää vanhan miehen sisäänpääsyn, koska se on hänen tehtävänsä ja ilman tehtävänsä noudattamista hänellä ei olisi auktoriteetin arvokkuutta. Koominen ja päättymätön yö vaikuttaa kuin Fellinin elokuvissa, kun taas Formanin omituisen juhlatalon oma dynamiikka muistuttaa eräästä toisesta tšekistä.

Horí, má panenko [3]
Horí, má panenko [4]

Jan Svankmajerin animaatioita ja muita elokuvia leimaa hillitön leikkisyys ja surrealistinen energisyys. Niissä elävän ja kuolleen rajoja ylitetään jatkuvasti, esineet, aineet ja vihannekset elävät, toimivat ja tekevät tietysti jatkuvasti kepposia keskenään ja ihmisille. Formanin elokuvan juhlatalo tuntuu myös osaltaan ja ajattelevan olennon tavoin vastustavan tanssien muodollista onnistumista. Tavarat kaatuilevat itsestään ja pyörivät pakoon lattiaa pitkin aiheuttaen lisää hämmennystä järjestäjille. Juhlien kohokohdaksi tarkoitettuun kauneuskilpailuun liittyvät valmistelut ja raadin valintatyöskentely omaavat myös huvittavia piirteitä. Häveliäisyyttä noudattava raati menee liki neuvottomaksi, kun yksi kilpailijattarista on rohjennut pukeutua bikineihin. Kasvojahan miesten tulisi vertailla, ei sääriä, kuten yksi miehistä muistuttaa. Kaikkea leimaa jatkuvasti ja ennen kaikkea lempeä huumori, jonka tarkoituksena ei ole piikitellä yhtä ihmistä tai ammattikuntaa erityisesti vaan ihmisten ajattelumaailmoja ja yhteisöjä yleisesti. Täten "pienenä maailmana" Formanin tanssiaistalolle löytyy vaikuttavia vastineita myös Luis Bunuelin tuotannosta.

Horí, má panenko [5]
Horí, má panenko [6]

Kaikesta hyväntahtoisuudesta huolimatta monet tosielämän palomiehet eivät huvittuneet Formanin elokuvasta. Huumori on hieno asia ja on myös kehittynyt huimaaviin mittasuhteisiin, jos esimerkiksi huomioidaan millaista mediasatiiria Englannin suunnalta on tuotettu viimeisten 15 vuoden aikana. Siinä myllyssä on suivaantunut muitakin kuin palomiehiä. Formanin elokuvassa muutamat ideat ja vitsit sosiaalisesti kömpelöistä tilanteista omaavatkin samoja piirteitä, joihin moni uudempi laatukomedia perustuu. Formanin elokuvan komiikka perustuu neutraalille kuvaukselle, joka toteaa ja seuraa huvittavaa dialogia, josta hyvänä esimerkkinä toimii takahuoneessa käytävä hätäkokous varastettuihin esineisiin liittyen elokuvan lopussa. Epäuskottaviin (ja tätä kautta surrealistisen leikkisiin à la Svankmajer) mittasuhteisiin yltyvä suunniteltujen tanssiaisten epäonnistuminen alkaa muistuttaa myös Laurelin ja Hardyn tarinoita, joihin myös toisinaan tulet ja palot liittyvät. Palaa, palaa! on mainiota iloisuutta kirvoittava kokonaisuus, jonka keskiössä olevan ammattikunnan luonteeseen jo sinänsä liittyvät katastrofin ainekset ja niistä selviäminen.

Versioinfo (24.8.2009):

Palaa, palaa! on julkaistu Future Filmin viiden dvd:n Milos Forman: The Sixties Collection -boksissa, joka sisältää lisäksi elokuvat Koelaulu (Konkurs, 1964), Musta Pekka (Cerný Petr, 1964) ja Vaaleaverikön rakkaus (Lásky jedné plavovlásky, 1965) sekä yhdysvaltalaisen The Directors -sarjan tunnin mittaisen jakson The Films of Milos Forman (1999). Palaa, palaa! dvd:n ekstroista löytyy lyhyt teksti elokuvan synnystä, ohjaajafilmografia ja trailereita noin tusinasta muita elokuvia. Dvd:n suomenkielinen tekstitys noudattaa mukavasti elokuvan henkeä.

Elokuva on julkaistu dvd:llä myös Criterionin toimesta.

***½-
© Juho Malanin, julkaistu: 24.8.2009
keskiarvo
toimitus
3.67/5.00 (3)
 JM*
  3.5
keskiarvo
lukijat i
3.58/5.00 (12)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  4 (10)
40%
Horí, má panenko (1967)  Horí, má panenko (1967)Palaa, palaa!  

kommentit

odota...
anonyymi kommentoi (24.11.2011 02:19:34)
user avatar Aika vahvastihan elokuvassa piikitellään kommunismia kohtaan, parhaimpana esimerkkinä lopun palkintopöytäkohtaus. Olisi syytä mainita arvostelussa.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa