Caroline Munro

Souryam (2008)


Souryam #1  

Genre

IMDb

Souryamin alussa rikollispomo soittaa kollegalleen ja kysyy montako miestä tämä on ottanut mukaansa tappamaan elokuvan päähenkilöä. Käydään seuraava vuoropuhelu:

- Kaksikymmentä.
- Haluatko kuolla? Minähän käskin ottaa viisikymmentä!
- Mutta yhtä ihmistähän tässä vain ollaan jahtaamassa, sir.
- Vain yhtä, mutta hän onkin mies.
- Miehiähän mekin olemme.
- On olemassa miehiä ja on olemassa miehiä. Hän kuuluu jälkimmäiseen kategoriaan

"Hän" on Gopichand, eteläintialainen toimintasankari.

Souryam [1]
Souryam [2]

Gopichand oli Venäjällä opiskelemassa insinööriksi kun hänet saavutti tieto näyttelijäveljen menehtymisestä auto-onnettomuudessa. Veljesten edesmennyt isä oli tunnettu elokuvaohjaaja, ja kunnioittaakseen isänsä muistoa ja jatkaakseen perheen perinteitä Gopichand vaihtoi insinööriuran näyttelijänammattiin. Ensimmäinen yritys sankariroolissa (Tholi Valapu, 2001) meni penkin alle, ja Gopichand esitti sen jälkeen muutaman kerran pahiksia. Seuraava yritys (Yagnam, 2004) olikin sitten menestys ja sankarillisissa merkeissä on jatkettu siitä lähtien.

Souryamissa Gopichand esittää Hyderabadiin siirron saavaa poliisipäällikkö Vijayta, jonka edeltäjän toimitti pois päiviltä paikallinen gangsteripomo Shivram Gaud. Shivramin taktiikkana on vastustajiensa murtaminen näiden perheenjäsenten kimppuun käymällä, mutta Vijay on Shivramille hankala pala, koska hänen vanhempansa ovat kuolleet eikä hänellä ole sisaruksia eikä omaa perhettä. Enemmän aivojaan kuin lihaksiaan käyttäen Vijay saa lopulta Shivramin telkien taakse, mutta sitten paljastuu että Vijaylla on kuin onkin yksi lähiomainen, Kolkatassa asuva sisko. Shivram lähettää poikansa kidnappaamaan siskoa, jota Vijayn täytyy suojella paljastamatta henkilöllisyyttään, koska sisarusten välit menivät poikki lapsuudessa.

Souryam [3]
Souryam [4]

Souryamin tarina kerrotaan tuhanteen kertaan nähdyn kaavan mukaisesti, jossa liikkeelle lähdetään tapahtumien keskeltä, eli tässä tapauksessa kohdasta jossa Vijay lähtee Kolkataan pelastamaan siskoaan. Sankari esitellään toimintakohtauksessa, sitten seuraa pitkät pätkät komediaa ja Gopichandin ja hänen vastanäyttelijättärensä Anushkan romanttista kuhertelua. Varsinainen juoni käynnistyy vasta väliajan jälkeen, jolloin takaumajaksossa kerrotaan yllä olevan juonisynopsiksen tapahtumat. Souryam ei muutenkaan ole mitään muotoa uudistavaa elokuvataidetta, mutta kokeneen kuvaajan J. Siva Kumarin debyyttiohjauksessa on sen verran hyviä ideoita ja reipasta menoa, että genre-elokuvan peruskuvioista voi nauttia.

Souryam [5]
Souryam [6]

Soyryamin onnistuneisuus perustuu ennen kaikkea siihen, että sen tunteisiin vetoavin osa, sisarusten katkera välirikko ja sovun löytäminen vihdoin äärimmäisen hädän hetkellä, toimii ja tuo etenkin loppukohtaukseen sen tarvitsemaa emotionaalista sisältöä. Gopichand on rento heppu ja tyly turpaanvetäjä, mutta pärjää hyvin myös kyynelehtimistä ja muuta korostettua tunneilmaisua vaativissa draamakohtauksissa. Toinen osa-alue jonka hän hallitsee kiitettävästi on dialoginkirjoittajien erityisen iskeviksi hiomien repliikkien, eli ns. punch-dialogin vakuuttava lausuminen. Punch-dialogi on eräänlaista verbaalista uhoamista, jonka avulla sankari nujertaa vastustajansa henkisellä tasolla ennen kuin tekee sen fyysisesti. Tyypillinen punch-line (dvd:n tekstien englanninkielisenä versiona) on Souryamissa kuultava "Even if hundred bullets enter this body, you won't see fear in my eyes".

Souryam [7]
Souryam [8]

Sivan kyvystä luoda kohottavia hetkiä voisi ottaa esimerkiksi kohtauksen (kts. videolinkki), jossa pulassa oleva neito pakenee yöllä roistoja ratapihalle ja jää loukkuun kahden eri suuntaan kulkevan junan väliin. Roistojen puoleisen junan mentyä ohi pahisten naamoille leviää voitonriemuinen hymy, joka hyytyy kun toisen junan takaa paljastuu Gopichandin jämäkkä hahmo. Punch-repliikki on yksinkertainen mutta tehokas: "Yrittäkää koskea häneen!". Samassa aamuaurinko nousee ja kultaa sankarin säteillään... Ja sitten lätty lätisee. Mahtavaa!

Identtisten kaksosten Ram & Lakshmanin suunnittelemat toimintakohtaukset hyvää perustasoa, mitä nyt "trendikäs" leikkaus ja muutamat kömpelöhköt digitehosteet hieman häiritsevät. Brutaaliudesta ei kuitenkaan tingitä ja kirkkaanpunaista keinoverta roiskutellaan estoitta. Intialaiseen tyyliin taistelijoiden oterepertuaariin kuuluvat iskujen ja potkujen lisäksi kivuliaat raajojen väännöt ja taittamiset. Tuliaseita ei yhteenotoissa käytetä, vaan suosittuna kättä pitempänä aseena puolin ja toisin on Etelä-Intian rowdyjen perinteinen työkalu, aruvaal-miekka.

Souryam [9]
Souryam [10]

Komediaosuudet ovat yleensä näiden masala-tyyppisten elokuvien heikoin lenkki, mutta siinäkin Souryam yllättää positiivisesti. Elokuvan alkupuolella ilmapalloista tehdyillä piilolihaksilla varustettua voimistelun opettajaa esittävä ammattikoomikko Ali on yhtä huvittava kuin niskasärky, mutta loppupuolella Alin poistuttua kuvioista huumorin taso kohenee huomattavasti vitsien välillä jopa hymähdyttäessä. Kun vielä juuri ennen sykähdyttävää toimintafinaalia kuullaan leffan paras ja menevin biisi, jää tästä sankarieepoksesta hyvä maku suuhun.

Versioinfo (19.8.2009):

Universalin julkaisemassa dvd:ssä on siis englanninkielinen tekstitys ja anamorfinen laajakangaskuva. Kuvanlaatu voisi olla parempikin. Pari kertaa ääniraidalta kuuluva piippaus tarkoittaa telugunkielisten kaksimielisyyksien sensurointia.

***½-
© Matti Erholtz, julkaistu: 19.8.2009
keskiarvo
toimitus
3.50/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!