Caroline Munro

La belva col mitra (1977) :: Beast with a Gun

Kuolema ei tunne lakia

aka Mad Dog Killer; Ferocious; The Human Beast; Street Killers; Wild Beasts with Machine Guns; Ultime violence

La belva col mitra #1 La belva col mitra #2
IMDb

Jos Sergio Griecon La belva col mitran kotimainen nimi Kuolema ei tunne lakia hieman missaakin elokuvan ytimen, sen lukuisat englanninkieliset vastineet ovat perillä siitä, mistä on kyse: Beast with a Gun, Ferocious, Mad Dog Killer, The Human Beast. Käytännössä teos on nimittäin yhtä kuin Helmut Bergerin vimmainen tulkinta sen pääosan verenhimoisesta tappajapaskiaisesta.

La belva col mitra [1]
La belva col mitra [2]

Berger johtaa häikäilemätöntä (ja persoonattomaksi jäävää) roistojoukkoa, joka aiheuttaa - usein pelkästään huvikseen - ympäristölleen mittavia vahinkoja heti aloituskohtauksesta lähtien. Jo Griecon edellisen rikoselokuvan, yhdessä Massimo Felisattin kanssa ohjatun Väkivallan enkelten (I violenti di Roma bene, 1975) englanninkielinen käännös kertoo mikä on tälläkin kertaa konnien motto: Violence for Kicks.

Sinisilmäinen ja vaaleatukkainen Helmut Berger (Salon Kitty, 1976) on elämänsä vedossa Nanni Vitalina. Luihu olemus, psykoottinen tuijotus ja pahaenteinen virnuilu saavat järjettömiin väkivallantekoihin yhdistettynä kanssa aikaan muistettavan luomuksen (ulkoisesti Vitali muistuttaa enemmän kuin vähän ensimmäisen Likaisen Harryn Scorpio Killeriä), jolle genressä pärjää lähinnä Tomas Milianin nilkkimäinen Giulio Sacchi Umberto Lenzin ylivertaisessa kidnappaustrillerissä Almost Human (Milano odia: la polizia non può sparare, 1974).

La belva col mitra [3]
La belva col mitra [4]

Vertailu Almost Humaniin paljastaa kuitenkin samalla kuinka köyhä teos Kuolema ei tunne lakia on, kun sitä katsoo vähääkään Bergerin mesoamista syvemmälle. Berger luo Vitalin täysin omilla ehdoillaan, eikä Griecon käsikirjoitus tarjoa hänelle juurikaan mahdollisuutta syventää hahmoa. Alkukohtauksen jälkeen vaarallisesta riiviöstä ei paljastu lainkaan uusia puolia: hän on yksiselitteisesti ultrailkeä mulkku, joka nauttii nöyryyttämisestä ja tappamisesta. Mahdollisia syitä käytökselle ei edes yritetä vihjailla. Samoin lopetus ei tarjoa aivan riittävää oikeudenjakoa, saati sitten saa tehtyä Almost Humanin veroista kannanottoa.

Elokuvan ongelmat konkretisoituvat komisario Santinin hahmoon, jota esittävä Richard Harrison näyttää hauvamaisessa olomuodossaan - tuuheat viikset, pörröinen keltainen tukka, seksituristirusketuksen ja valkaistujen hampaiden kontrasti - kuin suoraan jostain kotimaisesta kansanhuumorihölmöilystä repäistyltä. Yhtään ei auta myöskään Challenge of the Tigerin (1980) nakutenniskohtauksen pulpahteleminen jatkuvasti mieleen miestä katsellessa - kovaksi tarkoitettua jäljittäjää on mahdotonta ottaa tosissaan. Keskeisen poliisioperaation totaalinen sössiminen nyt kuuluu asiaan, mutta sen jälkeen Santinilla käy nemesiksensä paikantamisessa turhankin vinha tuuri.

La belva col mitra [5]
La belva col mitra [6]

Kuolema ei tunne lakia kertoo Vitalin tuhoisasta kostonjanosta, kun hän vankilasta karattuaan ensitöikseen etsii pidätyksensä mahdollistaneen lörpöttelijän: miespolo saa nyrkkiraudasta naamaan, joutuu tyttöystävänsä raiskauksen todistajaksi ja lopuksi hukutetaan montun pohjalle laastiin. (Tähän mennessä pakomatkalla on toki murjottu jo useampaakin satunnaista sivullista, kuten huoltoasemaa pyörittäneet isä ja poika.) Kumppaninsa murhaa katsomaan pakotettua ja Vitalin seksilelukseen kaappaamaa, ronskisti retuutettavaa ja läpsittävää Giuliana Carolia näyttelee Bergerin tapaan Itävallasta kotoisin oleva kulttitähti Marisa Mell, joka kymmenisen vuotta Diabolikin (1968) ja Perversion Storyn (1969) jälkeen näyttää edelleen varsin viehättävältä. Vitali kehittää kunnianhimoisen ryöstösuunnitelman käyttämällä hyväkseen Carolian kontakteja, mutta tämä on jo ehtinyt informoimaan Santinia...

La belva col mitra [7]
La belva col mitra [8]

Pelkkä juonikuvaus riittänee kertomaan, oletko Griecon crime-sikailun kohdeyleisöä. Kuolema ei tunne lakia painuu mieleen ainoastaan Bergerin show'na, jota Umberto Smailan pääasiassa elektroniset ja minimalistisessa uhkaavuudessaan seuraavan vuosikymmenen zombie-horroreista muistuttavat sävelet oivallisesti kannustavat. Karu, loppupuolellaan yllätyksettömään yksiulotteisuuteensa kompastuva elokuva jää genren lukuisten vaikuttavampien saavutusten jalkoihin päähenkilönsä kehittämästä alkukantaisesta energiasta huolimatta.

Versioinfo (9.9.2009):

Anchor Bayn jenkkimarkkinoilla julkaistu (BBFC:llä luultavasti olisi edelleen ongelmia näinkin tökerösti toteutetun tissienviiltelykohtauksen kanssa) Beast with a Gun dvd on ok esitys elokuvasta: leikkaamaton ja perushyvällä anamorfisella kuvalla. Ainoana ääniraitana tarjottava englanti tuntuu sopivan ainakin kansainvälisen pääosakolmikon huulien liikkeisiin. Ekstran virkaa toimittaa traileri. Blue Undergroundin uudelleenjulkaisu nimellä Mad Dog Killer on käytännössä sama lätty uusissa kuorissa.

Tony's Videon FIx Kuolema ei tunne lakia on leikattu, joten siihen sijoittaminen kannattaa unohtaa.

**½--
© Tatu Piispanen, julkaistu: 9.9.2009
keskiarvo
toimitus
2.83/5.00 (3)
 JSSMTP
  2.0 4.0 2.5
keskiarvo
lukijat i
3.06/5.00 (9)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  0 (6)
0%
La belva col mitra (1977)  La belva col mitra (1977)Beast with a Gun  

kommentit

odota...
Jeremias Rahunen kommentoi (13.10.2009 07:40:24)
user avatar Helmut Bergerille voisi antaa viisi tähteä mutta muuten elokuva on harmittavasti alle keskitasoa.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa