Caroline Munro

Oberst Redl (1985) :: Colonel Redl

Eversti Redl

aka Redl ezredes; Il colonnello Redl

Oberst Redl #1 Oberst Redl #2
IMDb

Unkarilaisen István Szabón sota- ja valtatrilogian keskimmäinen osa kertoo tosielämän hahmoon perustuvan tarinan Itävalta-Unkarin armeijamaailmassa erinomaisesti pärjäävästä upseerista ja siitä mitä hänen ympärillään toimivan koneiston sisällä todella tapahtuu. Elokuva on alusta lähtien huomattavan viipyilevä ja puhelias, mikä tekee siitä myös persoonallista seurattavaa. Jos ei tiedä juuri mitään elokuvan tarinasta tai yksityiskohdista, kuluu pitkä aika ennen kuin tapahtumien luonteesta ja Redlin hahmon ulottuvuuksista alkaa saada kiinni.

Elokuva kattaa myös useita vuosikymmeniä ennen ensimmäistä maailmansotaa. Redlin jämäkkä mutta rauhallinen olemus huomataan jo hänen ollessa pikkupoikana sotakoulussa, josta ura valtakunnan parhaimpiin kadettikouluihin luonnollisesti avautuu. Miehen rinnalla sotaväkeen jatkaa paras ystävä Kubinyi, joka sanavalmiina ja hurmaavana pelimiehenä on vastakohta pidättyneemmälle Redlille. Hahmoilla on lähes koko ajan univormut päällä, mutta elokuva ei sijoitu lähellekään konkreettista sotatannerta. Karuimmat asiat paljastuvat yhteiskuntaa suojelevan korean järjestelmän ytimestä.

Oberst Redl [1]
Oberst Redl [2]

Eversti Redl on erikoinen elokuva. Ensimmäisissä kohtauksissa hahmot katsovat suoraan kameraan - Redliin - ja missään vaiheessa elokuvaa ei tunnu siltä, että runsaassa dialogissa esiintyvät asiat eivät voisi olla todellisia. Mieleen tulee välittömästi Alan J. Pakula, joka on vastuussa kahdesta tehokkaimpiin lukeutuvasta yhdysvaltalaisesta poliittisesta ns. vainoharhatrilleristä, elokuvista Presidentin miehet (All the President's Men, 1976) ja toiminnallisemmasta Ansasta (The Parallax View, 1974). Etenkin Presidentin miehet on lähellä Eversti Redlin kerrontaa, sillä siinä ollaan melkein jatkuvasti The Washington Postin päämajan hektisessä tunnelmassa, jossa kirjoituskoneet ja dialogi kehittävät tositapahtumaan perustuvan elokuvan teemoja ja paljastuksia.

Karuinta Szabón elokuvassa on, että mitä pidemmälle tarina kehittyy sitä rumemmalta totuus alkaa näyttää. Redl on ihanteellinen upseerihahmo, mutta ajoittaiset ja hyvin äkilliset raivonpurkaukset vihjaavat epävarmuuteen tietyissä asioissa. Päähenkilö aistii epämukavuutta ympärillään. Katsojalle tosin valotetaan tapahtumien luonnetta aivan viimeisenä, mikä onkin hyvä.

Oberst Redl [3]
Oberst Redl [4]

Szabó siis tarkkailee rinnakkain päähenkilönsä psykologiaa sekä kollektiivista, kasvotonta ja epäilyttävää, yhteiskunnan puolustuksesta ja hyvinvoinnista vastaavan "ryhmän" psykologiaa. Jälkimmäisen käsittelytavassa piilee myös elokuvan kiehtovin vahvuus: näkökulma on vaikeasti lähestyttävissä ja se tuntuu omituiselta, inhimillisesti vieraalta, aivan kuin erityisasemassa toimivien ihmisten yhteinen toiminta olisi noussut omalle tasolleen itse ihmisten kontrollin ulkopuolelle. Tästä kaikesta tylytyksestä huolimatta elokuva ei tunnu yksipuolisen pessimistiseltä tai ahdistavalta, pikemminkin vastustamattoman pöyristyttävältä, sillä kuten sanottua, mikään siinä ei tunnu epäuskottavalta tai liioitellulta. Lars Von Trier on mestari tutkiessaan kollektiivisen toiminnan häijyintä ja selittämättömintä potentiaalia eikä samanlainen luonnehdinta tunnu vieraalta Szabónkaan kohdalla. Kaikki trilogian elokuvat noteerattiin 1980-luvulla myös ulkomaisen Oscar-palkinnon ehdokkuudella.

Oberst Redl [5]
Oberst Redl [6]

Klaus Maria Brandauer, joka esiintyy trilogian jokaisessa elokuvassa, on kasvoiltaan mielenkiintoinen koska hän ei näytä yhtään filmitähdeltä. Tavallinen ja kaljuuntunut mies ei erottuisi kadulla muista ihmisistä. Redlin hahmoon hän tuo kuitenkin keskeistä psykologiaa pienten vivahteiden ja yksityiskohtien muodossa. Hyvinä esimerkkeinä toimivat intiimit kohtaukset elokuvan keskeisen naishenkilön kanssa sekä esiin nouseva kysymys miehen mahdollisesta homoseksuaalisuudesta. Jälkimmäinen häiritsee erityisesti univormuihin pukeutuvaa armeijavaltaa. Kulissiksi on siis järjestettävä jotain ja näppärästi leikkaus siirtääkin tapahtumat Redlin häihin, naisen kanssa. Kaikki liittyy jatkuvasti elokuvan maailman ilmapiiriin, jossa ihmisten ulkokuori ja ulos-näkyminen ovat kaikkein tärkeintä ja ennalta määrättyjä; kun kaikki näyttää hyvältä ulospäin, voidaan todellisia päätöksiä ja tavoitteita muodostaa eliitin kesken. Eliitti ei kuitenkaan ole sama asia kuin ei-rappiollinen, mistä muutaman filosofin lisäksi todistaa tämäkin elokuva ja 1900-luvun historia, joka toimikin yhtenä elokuvan innoittajista, John Osbornen näytelmän A Patriot for Me (1965) lisäksi.

Szabón elokuvassa on myös elementtejä, jotka eivät ole kaukana Franz Kafkan tarinoiden maailmoista. Ihmisiin vaikuttaa "jokin", jota ihmiset eivät enää pysty hallitsemaan. Kyse ei ole mistään yliluonnollisesta, vaan kenties Nietzschen inhimillisestä, aivan liian inhimillisestä. Ja juuri tämän tunnelman ja havainnon tekeminen tuntuu olevan harvimpien saavutettavissa; siksi nämä merkittävät nimet kuten Kafka tai Von Trier.

Oberst Redl [7]
Oberst Redl [8]

Eversti Redlin loppukohtaus ja siihen johtaneet tapahtumat asettuvat mieleen pitkäksi aikaa. Pöyristyttäväksi loppua voi kutsua myös siksi, koska mitä enemmän sitä ajattelee, sitä vaikeampi siitä on saada tukevaa - siis inhimillisesti ymmärrettävää - otetta. Inhimillinen toiminta ja kulissityöskentely on muuttunut uudenlaiseksi olioksi, jonka kohdattuaan vahvinkin upseeri joutuu murskaantumaan. On kuitenkin hienoa, että mitään lopullisen nihilististä ei Szabó sorru elokuvallaan välittämään: lopussa odottaa vielä irvokas kierteen ja kasvottomuuden vitsi, joka tuo jälleen Pakulan mieleen.

Eversti Redl on älykäs ja erottuva elokuva, joka on selkeästi samaa luokkaa myös Andrzej Wajdan sotatrilogian (erityisesti Tuhkaa ja timanttia, 1958) ja osittain myös Stanley Kubrickin Kunnian polkujen (Paths of Glory, 1957) kanssa. Teknisesti se ei ole virheetön. Leikkaus on ajoittain kömpelöä ja levotonta, eikä Szabó käytä musiikkia samalla keskeisellä tavalla kuin monet muut ohjaajat, mutta tämä on myös käsikirjoitukseltaan niin sisällökäs elokuva, että muutamat tekniset huolimattomuudet eivät vaikuta negatiivisesti siihen mikä elokuvassa on keskeistä: hätkähdyttävät havainnot ja näkökulma 1900-luvun modernista eurooppalaisesta maailmasta.

Versioinfo (1.9.2009):

Future Film on ansiokkaasti julkaissut Szabón trilogian (Mefisto, 1981; Eversti Redl, 1985; Hanussen, 1988) yhdessä boksissa skandinaavisin tekstityksin.

****-
© Juho Malanin, julkaistu: 1.9.2009
keskiarvo
toimitus
4.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat i
3.58/5.00 (6)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  4 (4)
100%
Oberst Redl (1985)  Oberst Redl (1985)Eversti Redl