Caroline Munro

Kozijat rog (1994) :: The Goat Horn


  
IMDb

Kansallisesti merkittävät elokuvat ovat oma taiteenlajinsa, ikkuna kansakunnan mentaliteettiin ja historiaan. Kukapa suomalainen ei olisi joskus kuullut puhuttavan Tuntemattomasta sotilaasta, joka on edelleen maamme kaikkien aikojen nähdyin elokuva elokuvateattereissa - tarina kansallisesta identiteetistä. Niin ikään oman tarinansa kansakuntansa kamppailusta valloittajia vastaan kuvasi vuonna 1972 Metodi Andonov maanmiehensä Nikolai Haitovin novellin pohjalta. Elokuva kertoi pienen paimentolaisperheen taistelusta ottomaaneja vastaan 1700-luvun Bulgariassa - graafisestikin puhuttelevan elokuvan näki tuolloin reilu kolmannes maan silloisesta väestöstä, eli noin kolme miljoonaa silmäparia.

Kozijat rog [1]
Kozijat rog [2]

Teknisesti minimalistinen Kozijat rog tuo katsojien eteen köyhän paimenen Karaivanin, joka elää Bulgarian syrjäseuduilla yhdessä vaimonsa ja tyttärensä Marian kanssa. Perheen idylli hengittää maan sielunmaisemasta, eli kulttuuriperimästä, joka oli tuolloin ottomaanien tukahduttama. Idylli kuitenkin murtuu päivänä, jona Karaivanin kotiin saapuu neljä muslimimiestä. He raiskaavat ja surmaavat Karaivanin vaimon pienen Marian silmien edessä. Löydettyään vaimonsa ruumiin, päättää mies kostaa. Hän kasvattaa tyttärensä kuin pojan ja opettaa hänet tappamaan muslimeita. Yhdeksän vuotta myöhemmin teini-ikäinen Maria kuitenkin rakastuu yhteen heistä - ja Karaivanin kuva maailmasta joutuu koetukselle tässä vihan ja rakkauden maassa.

Kozijat rog [3]
Kozijat rog [4]

Silmiinpistävää on Metodi Andonovin kerrontaa leimaava vähäeleisyys: muun muassa äänimaailma koostuu lähinnä luonnosta ja pukinkellojen kilinästä sekä satunnaisesta puheesta, silloin kun sitä ei peitä Maria Neykovan surumielinen laulu. Voikin ajatella että kansallinen identiteetti, joka puoli vuosituhatta eli vieraan kulttuurin ikeessä ja sorrossa syntyi hiljaisuudesta, siitä maaperästä, jolle ihmiset elämänsä perustivat. Tähän samaan hiljaisuuteen kasvaa myös Maria, joka nähtyään äitinsä kuoleman lakkaa puhumasta siihen saakka kunnes oppii ensimmäiset sanansa vieraan miehen suusta. Samalla hän löytää identiteettinsä naisena, sen saman roolin josta hänen isänsä hänet kasvatti ulos.

Kozijat rog [5]
Kozijat rog [6]

Elokuva ei pelkää käsitellä teemojaan niiden ytimiä myöten. Paitsi alun raiskaus myös Marian rakastaman kilin kuolema on kuvattu viimeistä yksityiskohtaansa myöten. On kuin kaikki rakkaus mitä hän koskaan kokee, olisi kyllästetty verellä. Mariaa näyttelevän Katya Paskalevan ja Anton Gorchevin tulkinnat ovat kauttaaltaan intensiivisiä. Gorchevin luoma Karaivan kadottaa kaiken rakkautensa vihaan, minkä voi edelleen tulkita kuvaksi sorron ikeeseen pakotetun miehen katkeruudesta. Valloitettuaan Bulgarian maaperän pyrkivät ottomaanit nimittäin tuhoamaan täydellisesti maan kulttuurin ja alistamaan alkuperäisväestön toisen luokan kansalaisiksi vailla puheoikeutta.

Vuoden 1994 versio:

Liekö yksi kansallisten elokuvien erikoisuus, mutta myös Kozijat rogista tehtiin vuonna 1994 uusintaversio, joka kiersi maailmalla eri elokuvafestivaaleilla. Sen taustalta löytyy Sofiassa syntynyt Nikolai Volev, joka paitsi ohjasi myös tuotti tämän uuden tulkinnan Haitovin tarinasta siirtäen sen ytimen Bulgarian maaperästä ihmisten kasvoihin ja eleisiin, mikä tarjoaa varsin intiimin kontrastin alkuperäiselokuvan rosoisuudelle ja jopa osittaiselle tunteelliselle ja siksi raskaalle paatokselle.

Kozijat rog [7]
Kozijat rog [8]

Perustarinan säilyessä samana Volev antaa elokuvan maisemalle eeppiset, jopa sadunomaiset mittasuhteet, jotka elokuvan kuvannut Krasimir Kostov saa hengittämään maalauksellisine värimaailmoineen. Äänimaailma on edelleen pelkistetty eikä dialogia ole juuri vuoden 1972 versiota enempää. Elokuvan kipupisteitä, alun raiskausta ja Marian rakastumista on kuitenkin draamaallisesti syvennetty. Se mikä alkuperäisteoksessa oli kyynistä ja etäistä on Volevin uusintaversiossa käsinkosketeltavan läsnäolevaa, siitäkin huolimatta että tulkinta 1700-luvun Bulgariasta on tällä kertaa unenkaltainen.

Kozijat rog [9]
Kozijat rog [10]

Pääosin kolmen näyttelijän roolihahmoihin kulminoituva draamafantasia elää intensiivisyyden ohella onnistuneiden roolisuoritusten varassa. Karaivan on muuntunut Aleksandr Morfovin käsittelyssä vuoden 1972 version ankaruudesta sympaattiseksi ja koomisiakin aineksia sisältäväksi tulkinnaksi päämäärättömästä miehestä. Vastaavasti Marian herääminen naiseksi on Elena Petrovan taidonomainen suoritus - alkuperäisteoksen eläimellinen Maria on nyt herkkä sekoitus uteliaisuutta ja pelkoa. Assen Avramovin hypnoottinen musiikki lopulta sinetöi tämän taide-elokuvaksikin luennehditun mestariteoksen monitulkintaisen lähestymisen.

Molemmat elokuvat luovat onnistuneen aikakausikuvan. Edelleen aikakauden jättämiä traumoja ja muslimien harjoittamaa sortoa käsittelee Ludmil Staikovin vuonna 1988 valmistunut Vreme na nasilie - Time of Violence.

Versioinfo (16.11.2009):

Vuoden 1972 versio: elokuvasta löytyy heikohkolaatuinen bulgarialainen dvd-julkaisu.

1994 versio: Ei tiedossa olevaa dvd-julkaisua. Google Video -palvelu sisältää tämän vaikeasti saatavilla olevan elokuvan koko version.

© Jari Mustonen, julkaistu: 16.11.2009

Kozijat rog

****-
keskiarvo
toimitus
4.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat i
4.50/5.00 (2)

 

Kozijat rog

****½
keskiarvo
toimitus
4.50/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!

kommentit

odota...
anonyymi kommentoi (12.4.2010 02:11:57)
user avatar Erittäin hieno elokuva ainakin tämä aikaisempi versio. Herätti kovasti kysymyksiä koston tematiikasta. Se että vuorosanoja on vähemmän kuin keskiverrossa Kaurismäen elokuvassa ja elokuva muutenkin etenee kiireettä, antaa myös aikaa pyöritellä kysymyksiä omassa mielessä. Yleismaailmallisten teemojen ohella elokuvassa on tosiaankin myös arvostelijan mainitsemia kytkentöjä kansalliseen identiteettiin, mitkä saattaisivat äkkiä jäädä huomaamatta katsojalta, joka ei tunne maan historiaa.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa