Caroline Munro

Údolí vcel (1968) :: Valley of the Bees

aka El valle de las abejas

Údolí vcel #1 Údolí vcel #2
IMDb

Frantisek Vlácilin neljäs kokopitkä elokuva sai alkunsa, kun hän kierteli kuvausryhmineen Tsekkoslovakian maaseutua reilun kahden vuoden ajan ohjatessaan runollista elokuvaansa Marketa Lazarován legendan pohjalta. Muun muassa taidehistoriaa opiskellut ohjaaja halusi luoda kuitenkin pääprojektinsa rinnalle myös täysin toisenlaisen näkökulman 1200-luvun aatemaailmaan. Hän teki siksi formalistisen pohdinnan ritarien kunniakäsityksistä. Siinä missä Marketa Lazarová imitoi keskiajalle leimallista anarkiaa, rakentui sen sivuprojektina valmistunut Údolí vcel tiukkojen moraalikoodien ympärille.

Údolí vcel [1]
Údolí vcel [2]

Ohjaajan valitsema lähestymistapa asetti tiukat vaatimukset myös itse tarinalle. Siitä tulikin klassinen, eräänlainen oidipaalinen moraalitutkielma. Sen keskiössä on Ondrej, joka lapsena päätyy ikävän sattuman kautta tiukasti uskonnollisen ritariyhteisön kasvatettavaksi. Vuosia myöhemmin hän riitautuu yhteisön kanssa ja päättää palata kotiinsa. Siellä häntä odottaa isän mukana kulkeva menneisyys ja nuori vaimo, jonka hän viimeksi näki pienenä poikana ja johon hän nyt rakastuu. Ondrejn perässä kulkee syvästi uskonnollinen Armin. Hän on luvannut palauttaa Ondrejn takaisin ritarien hyveisiin.

Údolí vcel [3]
Údolí vcel [4]

Vlacilin yhdessä Vladimír Körnerin kanssa sommittelema niukka tarina tarjoaa mahdollisuuden ohjaajan haluamalle muotopainotteiselle lähestymiselle. Jokainen kuva on harkittu ja hallittu, mikä elokuvakielen valintana kuvaa päähenkilön sielua hallitsevaa struktuuria: henkinen elämä kasvaa ja menestyy ulkoisten ajatusten vaikutuksesta, tai sitten kuihtuu niiden myötä. Jos Marketa Lazarová otti selkeitä vaikutteita Akira Kurosawalta leimaa Údolí vceliä bergmanilainen lähestymistapa. Ihmisen sisäinen järjestys ja sitä myötä persoona rakentuu kuvien asettelun sekä selkeiden kontrastien varaan.

Údolí vcel [5]
Údolí vcel [6]

Elokuvakielen merkitys korostui sekä Údolí vcelin että Marketa Lazarován tekemisessä. Teknisesti lahjakkaana ohjaajana Vlacililla ei ollut pienintäkään ongelmaa liikkua formalismin ja surrealismin välillä. On mielenkiintoista huomata miten erilaisen sielun valitut lähestymistavat antoivat näille kahdelle lähes päällekkäin kuvatulle elokuvalle. Toisaalta ne voisi limittää toisiinsa ja silti niiden tarjoama kuva keskiajasta olisi yhteneväinen. Pienimuotoisesta Údolí vcelistä löytyy se järjestys, jota Marketa Lazarová niin kipeästi kaipasi, toisaalta se on kuvaus siitä aatemaailmasta, jota kohden pakanat pelkäsivät luisua.

Údolí vcel [7]
Údolí vcel [8]

Kunnon klassisen tarinan tavoin Ondrejn maailma luisuu lopulta kadotukseen - voiko ihminen edes koskaan lunastaa sieluaan ulkoisten odotusten kautta.

Elokuvaa käsikirjoittamassa ollut Vladimír Körner laajensi elokuvan teemoja samannimisessä romaanissaan, joka julkaistiin vuonna 1975.

Versioinfo (7.12.2009):

Markkinoilta löytyy helposti (vielä ainakin toistaiseksi) Facetsin kohtuullisen laadukas letterboxattu (2.35:1, DD 2.0 mono) julkaisu, joka sisältää englanninkielisen tekstityksen. Elokuva on julkaistu myös Facetsin tuplajulkaisussa, jossa se on liitetty samaan pakettiin Otakar Vavran Kladivo na carodejnicen (Witches' Hammer, 1970) kanssa.

****½
© Jari Mustonen, julkaistu: 7.12.2009
keskiarvo
toimitus
4.50/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat i
4.00/5.00 (1)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  2 (2)
100%
Údolí vcel (1968)  Údolí vcel (1968)Valley of the Bees  

kommentit

odota...
Lamourhaaja kommentoi (7.12.2009 15:16:45)
user avatar Ylimääräisenä infona voisi sanoa, että Second Run on ilmeisesti tuuppaamassa tätäkin elokuvaa ulos lähiaikoina, tarkalleen sanoen 22.3.10. Second Run on todennäköisesti parempilaatuisempi kuin Facets, jos vanhat merkit paikkansa pitävät.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa